Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 283853 gånger)

0 medlemmar och 27 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19405
  • Karma +15/-15
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1305 skrivet: 14 november 2025, 07:49:42 »
Att bromsljuset tänds på bilar under normal färd kan ju också bero på att dom använder farthållaren den bromsar ju om det går för fort eller om du kommer för nära för fort.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36159
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1306 skrivet: 14 november 2025, 08:23:11 »
JO, men bara om det finns skäl, alltså att man närmar sig så fort att det behövs.
Bakom elbilar är det rätt vanligt att man ser bromsljusen tändas även om det inte behövs.
Men jag förstår samtidigt varför, det kostar ju inget att motorbromsa hårt istället för att köra mjukt och smidigt.
Det blir helt olika "ecodrivning" på en elbil jämfört med på en fossil bil.
Eller, rättare sagt, men behöver inte bry sig om att det kostar att bromsa bort fart på samma sätt som med en fossil bil.
Men jag ser ofta hur de som kör elbil tänder bromsljusen i utförsbacke, och det görs inte för att det behövs, utan för att de justerar farten så osmidigt att den bromsar bort fart istället för att de bara lättar på gasen lite lagom.
Känslan i gasfoten saknas helt enkelt.

Har noterat ett antal av mina bekanta, att de kör på samma sätt med sina fossilbilar, men då tänds ju aldrig bromsljuset.
Alltså något av AV/PÅ på gasen för att justera hastigheten.

En liten intressant anekdot när det gäller just detta var vår nya Toyota Corolla som vi köpte typ 1998, den hade en motor som skulle vara snål, men något gick fel när de kalibrerade gasen på den modellen.
på platt mark eller lätt medlut var det nästan omöjligt att hålla 50 eller 70 km/h utan att man fick lätta så mycket på gasen att den helt stängde av all bränsletillförsel, jag tyckte det var otroligt irriterande att man fick köra av/på under ett antal km på våra 20 km in till stan.
Min sambo undrade vad jag pratade om, hon märkte inget av det, (om man inte riktigt krävde att hon skulle reflektera över hur det fungerade) men då är hon å andra sidan också typen som ofta kör så, ÄVEN om bilen har en gas som går bra att finlira med när man kör på "lätten".
Kan tänka mig att de som ligger bakom henne när hon kör elbilen undrar varför hon bromsar på 90-väg utan att det finns några hinder på eller vid sidan av vägen.
"Just saying".  ;) ::) ::) ::)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3686
  • Karma +5/-13
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1307 skrivet: 14 november 2025, 08:39:20 »
Men jag ser ofta hur de som kör elbil tänder bromsljusen i utförsbacke, och det görs inte för att det behövs, utan för att de justerar farten så osmidigt att den bromsar bort fart istället för att de bara lättar på gasen lite lagom.
Känslan i gasfoten saknas helt enkelt.
I utförsbacke behöver det ju inte vara okänslig gasfot som är anledningen.  Bilen eller föraren kan ju vvara mån om att hålla hastigheten även i utförsbacke och regenar för att inte överstiga.  För de som inte har regen så är det ju lockande att låta farten gå upp en del...

Någon som vet hur bromsljusen fungerar?  Är det en G-kraft sensor som tänder bromsljuset eller en strömavkänning på motorn/generatorn?  Om regen ligger och bromsar i nerförsbacke så den håller konstant hastighet, kommer bromsljuset tänds eller inte?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36159
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1308 skrivet: 14 november 2025, 08:45:01 »
De tänds inte om man bara regenererar motsvarande en lätt motorbroms i nedförsbacke, det måste mer till, jag skulle vilja påstå att det behövs att man släpper helt på gasen, eller nästan helt, i de flesta elbilarna.
Vilket i princip aldrig behövs i en nedförsbacke om man inte vill sänka hastigheten för att man närmar sig en korsning.
I vår brantaste nedförsbacke på väg in till stan regenererar den lite, kanske 5% av max, men för det tänds inga bromsljus.
Ska kolla om jag kommer att tänka på det, men gissar att det behövs minst 40-50% av max regen på KIAN innan ljusen tänds.
Har inte kollat så nog, och man måste nog vara två när man gör det, en som håller koll på bromsljusen och en som kikar på regen-mätaren.
Bara hoppas det inte dyker upp en älg när man ska testa det.
Uppmärksamhetslarmet kommer garanterat larma i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3686
  • Karma +5/-13
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1309 skrivet: 14 november 2025, 08:58:52 »
Men det finns två olika principer hur man lägger regen på elbilar/hybrider.  De med en-pedal-körning har ju regen när man släpper på gasen och har en accelerometer som tänder bromsljus vid tillräckligt stark inbromsning.  Dessa kommer ju antagligen inte tända bromsljuset vid bromsning för att hålla farten  i nedförsbacke.

Men sedan finns det de med regen i början av bromspedalen och de kommer att tända bromsljuset direkt, även om man bara regen-bromsar svagt i nedförsbacke.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36159
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1310 skrivet: 14 november 2025, 09:26:06 »
Mmm, så kanske det är, men är du säker på det?
Är det frihjul på dem om man bara släpper gasen?
Jag skulle nog bli vansinnig om jag vore tvungen att bromsa så snart jag ville sänka farten eller hålla jämn fart i en nedförsbacke...
KIAN i läge frihjul stannar ju aldrig.

Var tillräckligt irriterad på senare Sportagen, 1.6 diesel, automat, 2019, den hade nästan ingen motorbroms, man fick broomsa rejält mot varje korsning, eller släppa av på gasen typ 150 meter innan man skulle svänga.
Inte smidigt alls, då funkar det mycket bättre på vår gamla manuellt växlade som har riktig motorbroms.
« Senast ändrad: 14 november 2025, 09:29:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13384
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1311 skrivet: 14 november 2025, 09:39:52 »
Alldeles för många som man åker bakom som släpper gasen , gasar , släpper gasen i nerförsbackar när jag kommer med fri rull och får hålla på att bromsa och gasa för att hålla avståndet/hastigheten när jag bara kunnat rulla och det kostar snudd på inget att rulla  ^-^


Är inte så att det är farthållaren som bromsar (och tänder bromsljuset)? På en elektrisk bil är de ju väldigt enkelt att göra så att farthållaren bromsar om det går för fort, så det borde vara standard? På bränslebilar måste man ju blanda in någon form av servostyrning av de mekaniska bromsarna, så där struntar de flesta biltillverkare i en sån funktion...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36159
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1312 skrivet: 14 november 2025, 10:08:18 »
Normalt behövs det ju inte bromsas för att anpassa farten till framförvarande bil, eller hålla farten i en nedförsbacke, inte mer än på marginalen, och då ska inte bromsljusen tändas på en elbil.
Bara om man bromsar över en viss, ganska hög, effekt.
Så är det på våran, och tror jag, på alla.

Med tanke på hur jag kör är det säkert många som tycker att jag kör "dåligt", måste bromsa ofta med tända bakljus för att de tänds när jag släpper helt på gasen, även om jag bara motorbromsar precis som jag gör med vår gamla sportage.
Men på den tänds aldrig bromsljusen även om jag släpper upp gasen helt och och motorbromsar mot en korsning eller en lägre hastighetsgräns.

Fördelen är som sagt att jag kan KÖRA längre innan jag släpper på gasen, t.ex. mot en lägre hastighetsgräns eller en korsning, men för de som ligger bakom och är vana att köra snålt med sin fossilbil ser det säkert "slösaktigt" och stressat ut att jag bromsar mot varje korsning och ny lägre fartgräns.
Själva släpper de bara på gasen och låter motorbromsen göra jobbet.

Det fina i kråksången är ju att  man sparar tid om man inte behöver sakta in lika långsamt som en fossilbilist som bara motorbromsar mot en korsning, jag kan köra full fart mot en korsning, släppa på gasen precis så att full regen saktar ned tillräckligt, och snabbt komma in i korningen, och snabbt accelerera ut ur densamma.

På en livstid sparar man in månader bakom ratten bara genom att man kan vara effektivare på vägen. 

Typ 2 minuter varje gång vi åker till stan, 10 gånger/vecka. totalt 4 mil/sväng och minst 20 korsningar + det som tillkommer väl inne i stan.
52 veckor/år blir 17 timmar.
På 50 år blir det 850 timmar, nästan en årsarbetstid.

tummenupp

Och ja, man kan räkna på allt, både tid och pengar.
« Senast ändrad: 14 november 2025, 10:18:19 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19405
  • Karma +15/-15
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1313 skrivet: 14 november 2025, 10:42:23 »

Är inte så att det är farthållaren som bromsar (och tänder bromsljuset)? På en elektrisk bil är de ju väldigt enkelt att göra så att farthållaren bromsar om det går för fort, så det borde vara standard? På bränslebilar måste man ju blanda in någon form av servostyrning av de mekaniska bromsarna, så där struntar de flesta biltillverkare i en sån funktion...
Alla (antar jag) bilar med adaptiv farthållare vilka nog de flesta nyare bilar har bromsar via vanliga bromsarna. Jag hade inte koll på hur ofta min bromsar men med kåpsläp på ser man bromsljuset i kåpan och den bromsar eller möjligtvis laddar via hydridläge elmotorn vet inte om bromsljuset tänds vid laddning men det är nog möjligt trots väldigt lite broms via elmotorn på min.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2597
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1314 skrivet: 15 november 2025, 09:44:33 »
Elvärmd framruta efter 4 minuter i -5 grader.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19405
  • Karma +15/-15
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1315 skrivet: 15 november 2025, 11:55:36 »
Man får ju ändå skrapa sidorutorna så nån typ av parkeringsvärmare är ju ändå att föredra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2597
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1316 skrivet: 15 november 2025, 13:35:30 »
Man får ju ändå skrapa sidorutorna så nån typ av parkeringsvärmare är ju ändå att föredra.
Den har full elvärme av kupén men framrutan går snabbast, hela bilen var avisad med värmd ratt, ytterspeglar och stol efter 20 minuter. Skönt att bara gå in i en varm bil och köra.

Det går åt ca 2kWh för denna procedur så 10 ggr på en full laddning går det (batteripack 26kWh varav 20kWh man får använda), sedan när man går in och handlar så väljer man bara att bilen ska behålla 21 grader, tog ca 1500W att hålla tempen.

Bild efter 6 minuter så börjar sidorutorna smälta
« Senast ändrad: 15 november 2025, 13:41:43 av Mike »

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 868
  • Karma +2/-2
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1317 skrivet: 15 november 2025, 21:59:39 »
Kan du se hur mycket effekt som används?
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2597
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1318 skrivet: Idag kl. 08:13:16 »
Kan du se hur mycket effekt som används?
Ja om man står stilla vet jag att bilen tar 400-500W för lampor mm så allt över det går till klimatet.
Står man still med kall bil visar den 6000-6500W och med varm bil vid -5 grader ute ca 2000 W.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19405
  • Karma +15/-15
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1319 skrivet: Idag kl. 08:21:23 »
Skönt med värme som fungerar det där är ju typ som dieselvärmare fast den går på el dom brukar värma fort. På frugan beg bil vi köpte i somras sitter det bensin värmare jag har inte provat den men antar den är lika bra som dieselvärmare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!