Smurfen. och 22 gäster tittar på detta ämne.
Personligen gillar jag verkligen inte one pedal drive, försökt vänja mig men det går helt bort men vissa verkar onekligen gilla det.Likadant med farthållare
När man kör efter en Tesla får man hålla lite mer avstånd då de kör ryckigt utan att deras bromsljus tänds, förstår nu att det är deras one pedal drive. 😅
Nu har jag hittat vardags bilen 👍✌️Strax under 500 hk.96 kWh batteri.Känns lite mer ombonat än elbilar med bara en läsplatta i mitten.
Jag har tre kollegor som kör Mercedes elbilar som är 2-3 år gamla. Samtliga har haft mycket strul med batterier, kylsystemet och mjukvaran. En har bytt hela batteriet en gång, minst två har haft problem med läckage av kylvätska och har haft bilen på långa verkstadsbesök för felsökning och byte av delar. Mjukvaran i bilarna har varit buggig och seg.Men de kanske inte är sämre än genomsnittet?
Bromsljuset ska tändas även vid motorbromsning (över en viss kraft).
Gilla och gilla, jag gillar att man får tillbaks all energi man ödslat vid accelerationen.Och lite slappt är det att aldrig behöva flytta foten när man kommer mot en korsning.Kan säkert vara annorlunda i Stockholmstrafiken än i Piteå, inte så ofta man behöver stanna helt här.Har ställt ned från regen 3 till 2 nu sedan isen och snön kom.På läge 3 är det gränsande till upplåsning av hjulen vid full regen.
Jag gillade det bättre som det var på min förra Volvo hybrid. Där var det frirull när man lättare på gasen och regen i början på bromsen och den mekaniska gick in vid hårdare tryck på bromsen. Mycket lättare och jämnare farthållning. Fast man inser ju att bromsegenskaperna med enpedalskörning är överlägsen.På Teslan är regen kopplad till ABSen, net inte hur andra bilar gör. Har aldrig råkat ut för regen-sladd, men så undviker jag att köra när de varnar för dåligt väglag. Men förstår att Teslan inte väcker direkt ha-begär hos någon som är van vid elbilar. Den stora skillnaden är ju mellan fossil-bil och elbil, inte mellan olika märken av elbilar. Provade Nissan och Tesla innan vi köpte Teslan. Nissan var ju billigare men sämre batteri, obekvämare säten och inte elmanövrerad förarstol (eller om det var minne som saknades) gjorde att vi uteslöt den. Att hålla på och hasa fram ich tillbaka med förarstolen hade vi ingen lust med.
om kostnaden vore lika hade jag valt bensinare och sluppit begränsningarna som elbilar har för mig.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:42023X0401