Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 281060 gånger)

Börje__, purjo__ och 33 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36150
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1290 skrivet: Idag kl. 07:52:11 »
Personligen gillar jag verkligen inte one pedal drive, försökt vänja mig men det går helt bort men vissa verkar onekligen gilla det.
Likadant med farthållare  ::)

Gilla och gilla, jag gillar att man får tillbaks all energi man ödslat vid accelerationen.
Och lite slappt är det att aldrig behöva flytta foten när man kommer mot en korsning.
Kan säkert vara annorlunda i Stockholmstrafiken än i Piteå, inte så ofta man behöver stanna helt här.
Har ställt ned från regen 3 till 2 nu sedan isen och snön kom.
På läge 3 är det gränsande till upplåsning av hjulen vid full regen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36150
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1291 skrivet: Idag kl. 07:57:15 »
1-pedal drive kräver förstås att man har bra koll på högerfoten, halva bromsningen görs ju när man lättar på gasen, och resten när man lyfter av helt, om man ens gör det.
Det kräver lite finlir helt enkelt, inte alla som har den känslan i högerfoten, eller kopplingen till hjärnan, eller att man helt enkelt inte bryr sig om det går ryckigt.
Inget illa ment, konstaterar bara fakta.
Det är därför man ofta ser bromsljusen tändas på elbilar till synes helt ologiskt på t.ex. 90-väg i jämn fart.
Ofta är det nog de som vill köra exakt vad som visas på skyltarna och får halv panik om de ser att det går 2 km/h för fort och släpper upp onödigt mycket på gasen.
« Senast ändrad: Idag kl. 08:12:31 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3684
  • Karma +5/-13
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1292 skrivet: Idag kl. 08:45:52 »
Jag gillade det bättre som det var på min förra Volvo hybrid.  Där var det frirull när man lättare på gasen och regen i början på bromsen och den mekaniska gick in vid hårdare tryck på bromsen.  Mycket lättare och jämnare farthållning.

Fast man inser ju att bromsegenskaperna med enpedalskörning är överlägsen.

På Teslan är regen kopplad till ABSen, net inte hur andra bilar gör.  Har aldrig råkat ut för regen-sladd, men så undviker jag att köra när de varnar för dåligt väglag.

Men förstår att Teslan inte väcker direkt ha-begär hos någon som är van vid elbilar.  Den stora skillnaden är ju mellan fossil-bil och elbil, inte mellan olika märken av elbilar.

Provade Nissan och Tesla innan vi köpte Teslan.  Nissan var ju billigare men sämre batteri, obekvämare säten och inte elmanövrerad förarstol (eller om det var minne som saknades) gjorde att vi uteslöt den.  Att hålla på och hasa fram ich tillbaka med förarstolen hade vi ingen lust med.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36150
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1293 skrivet: Idag kl. 09:20:07 »
Mmm, är nog mer "som vanligt" som det var på volvon, och 1-pedalkörning kräver ju lite vana innan det sitter som det ska med anpassningen av hastigheten mot en korsning.
Jag kör ju normalt ganska aggressivt, så även med den relativt hårda inbromsningen på högsta läget så känner jag mig väl ibland lite "återhållen" av den bromskraft som erbjuds, men det kanske bara är bra att man kör lite saktare mot korsningarna än man normalt gör.
HAr provat frihjul några gånger också, men bilen stannar ju ALDRIG, så jag vet inte riktigt vad jag tycker om det, man får ju iofs regen när man bromsar, och i vissa fall kanske det är bra, t.ex. i långa medlut där den rullar på i rätt fart utan att man tillför eller regenererar bort fart.
På delar av vår väg in till Piteå kan man nog rulla över 1 km med frihjulet och man vill.
Hemmingsmark ligger ca 70 meter högre än Piteå så vi har lite medlut när vi ska till stan.
Om polarisarna smälter kommer vi ha strandnära läge i Hemmingsmark.

Regen 1 är det som mest liknar motorbromsen på vår gamla Sportage.

Jo, ABS går i om det är halkigt, men det känns ändå inte bra att det ska behöva ske tycker jag, därför minskar jag på regen nu när det är halkigt, i morse var det nog 2-3 mm klaris på bilarna och på vägen efter gårdagens underkylda regn.
Körde kupevärmaren på 1700 W i 1.5 timmar men det var ändå is på nästan hela framrutan så jag fick varmköra bilen i 20 minuter innan jag kom mig iväg på jobbet.
Denna vädertyp är dock mycket ovanlig där vi bor, så att det händer ibland får man väl acceptera.

Sambon kom sig iväg 1 timme efter att jag stoppat i kupevärmaren, lite mindre kupe på EV3, och kupevärmaren monterad på armstödet för verkligen skillnad när det kommer till hur effektivt det är, även om man jämför med att ha kupevärmaren på passagerarsätet fram.

Grymt bra grepp på nya Nokia Hakkapalitta SUV dubbat, som att köra på räls även om det är blankis på vägarna.
Otroligt imponerande.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13382
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1294 skrivet: Idag kl. 11:47:11 »
När man kör efter en Tesla får man hålla lite mer avstånd då de kör ryckigt utan att deras bromsljus tänds, förstår nu att det är deras one pedal drive. 😅

Bromsljuset ska tändas även vid motorbromsning (över en viss kraft).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1799
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1295 skrivet: Idag kl. 12:03:51 »
Nu har jag hittat vardags bilen 👍✌️
Strax under 500 hk.
96 kWh batteri.
Känns lite mer ombonat än elbilar med bara en läsplatta i mitten.

https://www.mercedes-benz.se/passengercars/models/suv/glc-electric/overview.html
« Senast ändrad: Idag kl. 12:07:08 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.
Acktank Nibe 300 med 1 kW elpatron.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!