0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
1. Jag stiger upp när jag vaknar, tiden kan variera, så det går inte ställa en veckotimer på 07.00 t.ex.Jag kan förstås starta värmen när jag stiger upp, men om det inte är så mycket jobb som pockar på så händer det att jag är hemma efter uppstigning mellan ca 30 minuter och 90 minuter, ibland börjar man se nåt intressant på Youtube som man vill se klart t.ex. - startar jag värmen när jag stiger upp så MÅSTE jag ju iväg inom 30 minuter, och jag vill inte att någon "genialisk" klimatalarmist till ingenjör i Korea ska bestämma över hur jag styr mina dagar.
Räcker 10 min om det är is på bilen ? På jobbet går kupevärmaren 30 min innan inställd avfärd det räcker inte för isfri bil men har rätt liten kupevärmare så jag brukar ställa avfärden 20 min före jag tänker åka eftersom elen ligger på 30 min efter inställd avfärd då har man isfri bil för skrapa rutor är inte kul. Sen finns det en del platser där elen är på hela dygnet men där brukar jag inte stå.
Jo, det är klart du vill ha bilen varm när du skall åka, för har man bara några hundra meter hem så hinner ju inte bilen bli varm innan det är dags att gå ur...
Som västgöte är jag ingen expert på vintern.Brukar mest sitta inomhus vid braskaminen om det är minusgrader. Och vi brukar ställa bilen i varm garaget och ta ut den 2 ggr/vecka ungefär denna årstid.Dock har jag märkt att den krämar på bra, tror den drar flera kW, dessutom finns en snabb uppvärmd framruta att tillgå. Men kanske bara provat vid några minus grader, inte kallare. Skulle nog annars sätta på schema minst 30 min innan om det är kallare.Men här nere fungerar det väl, dock vill vi ha varm garage har vi konstaterat.
Mmm, många som ondgör sig över det där med att vi har så nära till jobbet men ändå kör bil.Att jag inte går beror på flera orsaker.
Funderat flera gånger på batteri inköp som nästa steg. Men glömmer hela tiden det självklara, vi har redan batterier.Ser att det är på gång nya ladd boxar strax med V2G/V2H.Dessa kommer så klart initialt kosta mer än batteri packen man köper nu.Men om 4-5 år borde de kommit ner till säj 15-20.000 kr, så det blir väl att vänta lite om man skall tänka ekonomiskt sunt. Och det vill jag.
Jag skulle inte vilja använda ev-batteriet till huset på det sättet som jag använder hembatteriet. Känns alldeles för osäkert med den typen av slitage på ev-batteriet. Skulle kunna tänka mig att ha v2h som backup för stormavbrott (sic) inte mer.
Min cykel kompis har redan byggt ett eget hembatteri från en Nissan bil, 35kWh nånting. Han besitter dock speciella kunskaper... givetvis har han byggt en egen elcykel också.
Sa jag någonting om att ta bilen? Men själv skulle jag inte brytt mig om att värma bilen för ett par minuters körning. Ratt och rumpvärnare så överlever jag i ett par minuter. Och jag har råd med att ha bilen uppvärmd, det har inte så mycket med råd att göra Men jag vet, du har förvarnat oss om dina behov, det minns jag att du specade redan innan köpet. Bara gör mig lite lustig över katastrofen