0 medlemmar och 11 gäster tittar på detta ämne.
Nu på morgon såg jag en lite lustig sak, hade laddaren i och det gick först 1.6 kW på laddaren, och när jag åkte till jobbet gick det 1.3 kW, jag tolkar det som att det är ett elektriskt värmeelement som går i bilen när de ska värmas upp.Supporten på KIA var också lite otydliga om hur det fungerade, men nämnde något om att det ÄR ett PTC-element som värmer kupen, och att värmepumpen sedan bara tar hand om värmen från kupen och värmer vattensystemet och batteriet, och om/när effekten på värmepumpen blir så hög att den även kan värma kupen så dras effekten ned på PTC-elementet, så alla som tror att det är en värmepump som värmer deras elbil är nog lite lurade, så verkar inte vara fallet.Det styrker också min tidigare tes om att det borde vara svårt att värma en elbil med värmepump på vintern, vid -25 grader finns inte mycket värma att plocka ur uteluften, men om de tar frånluften från kupen, som i sin tur värms med ett eleltriskt element så kommer det ju finnas mer energi, och när både bil och vattensystem är varmt så kanske elradiatorn kan stängas av mer eller mindre helt, för då återvinner den ju i stort bara värmen från kupen.
När det är så här varmt ute funkar det säkert skapligt med värmepumpen, men när det blir kallare...
Apropå elfordon. Det svängde ut en ny och fin Volvolastbil väldigt nära mig häromdagen. Oj vad tyst den går, var min första reaktion. Måste va en ny FH16 eller va dom heter. Nej då, det var en ny Electric. Wow!! Den lät något mer än en vanlig elbil men inte mycket mer. Bussar och lastbilar låter och luktar illa men framtiden ser lovande ut
Hittade detta om VW ID4:s system om det är av intresse.Kolla sidan 42 och framåt för hur värme/kyla styrs.
Nu på morgon såg jag en lite lustig sak, hade laddaren i och det gick först 1.6 kW på laddaren, och när jag åkte till jobbet gick det 1.3 kW, jag tolkar det som att det är ett elektriskt värmeelement som går i bilen när de ska värmas upp.Supporten på KIA var också lite otydliga om hur det fungerade, men nämnde något om att det ÄR ett PTC-element som värmer kupen, och att värmepumpen sedan bara tar hand om värmen från kupen och värmer vattensystemet och batteriet, och om/när effekten på värmepumpen blir så hög att den även kan värma kupen så dras effekten ned på PTC-elementet, så alla som tror att det är en värmepump som värmer deras elbil är nog lite lurade, så verkar inte vara fallet.Det styrker också min tidigare tes om att det borde vara svårt att värma en elbil med värmepump på vintern, vid -25 grader finns inte mycket värma att plocka ur uteluften, men om de tar frånluften från kupen, som i sin tur värms med ett eleltriskt element så kommer det ju finnas mer energi, och när både bil och vattensystem är varmt så kanske elradiatorn kan stängas av mer eller mindre helt, för då återvinner den ju i stort bara värmen från kupen.Jag sätter i motorvärmaren när jag hämtar tidningen, är som regel hemma i en timme innan jag åker på jobbet, och då hinner bilen som regel bli varm och avtinad.Är det riktigt kallt kör jag med timer så den får 2-3 timmar på sig att värma upp.Är det -30 eller kallare är det inte säkert att jag drar ur värmaren alls, men jag kan köra kupevärmaren på halv effekt under natten, och bara gå till max effekt när jag hämtar tidningen på morgon.Jag har fortfarande svårt att förstå varför inte KIA utnyttjar möjligheten att värma bilen, i vart fall när man har laddkabeln ansluten, det fina i kråksången är ju att man kan ställa en exakt temperatur som man förväntar sig, typ 21 grader, det går ju inte när man kör med vanlig kupervärmare, så rätt ofta blir det FÖR varmt i kupen, och drar onödigt mycket el.