Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 264503 gånger)

0 medlemmar och 11 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19401
  • Karma +15/-15
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1125 skrivet: 15 oktober 2025, 07:48:12 »
Jag kör motor och kupevärmare via fjärr både till traktor och bilen där wifi saknas men fjärren har bra räckvidd https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/belysningstillbehor/fjarrstrombrytare/fjarrstrombrytare-fjarrkontroll-025871/
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36105
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1126 skrivet: 15 oktober 2025, 08:04:36 »
Nu på morgon såg jag en lite lustig sak, hade laddaren i och det gick först 1.6 kW på laddaren, och när jag åkte till jobbet gick det 1.3 kW, jag tolkar det som att det är ett elektriskt värmeelement som går i bilen när de ska värmas upp.
Supporten på KIA var också lite otydliga om hur det fungerade, men nämnde något om att det ÄR ett PTC-element som värmer kupen, och att värmepumpen sedan bara tar hand om värmen från kupen och värmer vattensystemet och batteriet, och om/när effekten på värmepumpen blir så hög att den även kan värma kupen så dras effekten ned på PTC-elementet, så alla som tror att det är en värmepump som värmer deras elbil är nog lite lurade, så verkar inte vara fallet.
Det styrker också min tidigare tes om att det borde vara svårt att värma en elbil med värmepump på vintern, vid -25 grader finns inte mycket värma att plocka ur uteluften, men om de tar frånluften från kupen, som i sin tur värms med ett eleltriskt element så kommer det ju finnas mer energi, och när både bil och vattensystem är varmt så kanske elradiatorn kan stängas av mer eller mindre helt, för då återvinner den ju i stort bara värmen från kupen.

Jag sätter i motorvärmaren när jag hämtar tidningen, är som regel hemma i en timme innan jag åker på jobbet, och då hinner bilen som regel bli varm och avtinad.
Är det riktigt kallt kör jag med timer så den får 2-3 timmar på sig att värma upp.
Är det -30 eller kallare är det inte säkert att jag drar ur värmaren alls, men jag kan köra kupevärmaren på halv effekt under natten, och bara gå till max effekt när jag hämtar tidningen på morgon.

Jag har fortfarande svårt att förstå varför inte KIA utnyttjar möjligheten att värma bilen, i vart fall när man har laddkabeln ansluten, det fina i kråksången är ju att man kan ställa en exakt temperatur som man förväntar sig, typ 21 grader, det går ju inte när man kör med vanlig kupervärmare, så rätt ofta blir det FÖR varmt i kupen, och drar onödigt mycket el.
« Senast ändrad: 15 oktober 2025, 08:06:50 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1761
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1127 skrivet: 15 oktober 2025, 10:04:58 »
Nu på morgon såg jag en lite lustig sak, hade laddaren i och det gick först 1.6 kW på laddaren, och när jag åkte till jobbet gick det 1.3 kW, jag tolkar det som att det är ett elektriskt värmeelement som går i bilen när de ska värmas upp.
Supporten på KIA var också lite otydliga om hur det fungerade, men nämnde något om att det ÄR ett PTC-element som värmer kupen, och att värmepumpen sedan bara tar hand om värmen från kupen och värmer vattensystemet och batteriet, och om/när effekten på värmepumpen blir så hög att den även kan värma kupen så dras effekten ned på PTC-elementet, så alla som tror att det är en värmepump som värmer deras elbil är nog lite lurade, så verkar inte vara fallet.
Det styrker också min tidigare tes om att det borde vara svårt att värma en elbil med värmepump på vintern, vid -25 grader finns inte mycket värma att plocka ur uteluften, men om de tar frånluften från kupen, som i sin tur värms med ett eleltriskt element så kommer det ju finnas mer energi, och när både bil och vattensystem är varmt så kanske elradiatorn kan stängas av mer eller mindre helt, för då återvinner den ju i stort bara värmen från kupen.




Tack för denna info.  tummenupp

Så verkar det fungera även på Citroen. PTC värmer snabbt och först med hög effekt tills värmepumpen kommit igång.
Det är därför det slukar så mycket el den första kilometern och t.o.m. innan man lämnat tomten.
Så ladda + förvärma en liten stund innan avfärd ger mindre batteri slitage m.m.  a:gl
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.
Acktank Nibe 300 med 1 kW elpatron.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1128 skrivet: 15 oktober 2025, 10:35:15 »
Så gjorde Volvo laddhybriden jag hade. Den körde PTC plus stol och rattvärmen mm. och elförbrukningen låg på 3,6 kW. Den elektriska XC40 som jag har nu förbrukar typ hälften och man hör att värmepumpen går igång direkt. Kupén värms till 22°C.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36105
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1129 skrivet: 15 oktober 2025, 10:40:56 »
När det är så här varmt ute funkar det säkert skapligt med värmepumpen, men när det blir kallare...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1130 skrivet: 15 oktober 2025, 10:42:28 »
Apropå elfordon. Det svängde ut en ny och fin Volvolastbil väldigt nära mig häromdagen. Oj vad tyst den går, var min första reaktion. Måste va en ny FH16 eller va dom heter. Nej då, det var en ny Electric. Wow!!  Den lät något mer än en vanlig elbil men inte mycket mer.  Bussar och lastbilar låter och luktar illa men framtiden ser lovande ut  tummenupp
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1131 skrivet: 15 oktober 2025, 10:43:29 »
När det är så här varmt ute funkar det säkert skapligt med värmepumpen, men när det blir kallare...
Ska följa förbrukningen i vinter.  Det fina är ju att det är enkelt att se förbrukningen i laddboxens app.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +1/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1132 skrivet: 15 oktober 2025, 10:44:59 »
Hittade detta om VW ID4:s system om det är av intresse.

Kolla sidan 42 och framåt för hur värme/kyla styrs.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36105
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1133 skrivet: 15 oktober 2025, 10:47:38 »
Det jag reagerade på var att den ju inte ka ladda batteriet med mindre än 4.3 kW effekt, så jag tyckte det var konstigt att den tog 1.6 kW, men det måste vara till bara elpatronen, batteriet var redan laddat till 80% så det finns inget behov av att ladda, och troligen tar den inget alls från batteriet om kabeln är ansluten, då går det enbart el till patronen, om nu inte värmepumpen också var igång, det vet man ju inte...

Nya lastbilar för distribution borde kunna köras på el, och det finns ju mängder av sådana, problemet är väl primärt fjärrtrafiken, om det ni är ett så stort problem.
Så rena som motorerna är nu är det ju bara CO2 som kan ses som ett reellt problem, och det är ett mikroskopiskt problem om man ser till allt annat elände på jorden, krig och miljöförstöring inte minst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4453
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1134 skrivet: 15 oktober 2025, 11:55:49 »
Apropå elfordon. Det svängde ut en ny och fin Volvolastbil väldigt nära mig häromdagen. Oj vad tyst den går, var min första reaktion. Måste va en ny FH16 eller va dom heter. Nej då, det var en ny Electric. Wow!!  Den lät något mer än en vanlig elbil men inte mycket mer.  Bussar och lastbilar låter och luktar illa men framtiden ser lovande ut  tummenupp
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1761
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1135 skrivet: 15 oktober 2025, 12:35:41 »


Den är nog mycket för militär ändamål, bära tungt artelleri, missiler och tank system, gissar jag. Så såg jag det först iallfall.


Hittade detta om VW ID4:s system om det är av intresse.

Kolla sidan 42 och framåt för hur värme/kyla styrs.


Ja mycket intressant för mej och bra gjort!

Inom 8-30C verkar vara bäst att hålla sej, så ett 16C garage är optimum kanske  ::), då kan man slå på ECO mode direkt vid start tummenupp
« Senast ändrad: 15 oktober 2025, 12:42:39 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.
Acktank Nibe 300 med 1 kW elpatron.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19401
  • Karma +15/-15
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1136 skrivet: 15 oktober 2025, 14:04:36 »
Nu på morgon såg jag en lite lustig sak, hade laddaren i och det gick först 1.6 kW på laddaren, och när jag åkte till jobbet gick det 1.3 kW, jag tolkar det som att det är ett elektriskt värmeelement som går i bilen när de ska värmas upp.
Supporten på KIA var också lite otydliga om hur det fungerade, men nämnde något om att det ÄR ett PTC-element som värmer kupen, och att värmepumpen sedan bara tar hand om värmen från kupen och värmer vattensystemet och batteriet, och om/när effekten på värmepumpen blir så hög att den även kan värma kupen så dras effekten ned på PTC-elementet, så alla som tror att det är en värmepump som värmer deras elbil är nog lite lurade, så verkar inte vara fallet.
Det styrker också min tidigare tes om att det borde vara svårt att värma en elbil med värmepump på vintern, vid -25 grader finns inte mycket värma att plocka ur uteluften, men om de tar frånluften från kupen, som i sin tur värms med ett eleltriskt element så kommer det ju finnas mer energi, och när både bil och vattensystem är varmt så kanske elradiatorn kan stängas av mer eller mindre helt, för då återvinner den ju i stort bara värmen från kupen.

Jag sätter i motorvärmaren när jag hämtar tidningen, är som regel hemma i en timme innan jag åker på jobbet, och då hinner bilen som regel bli varm och avtinad.
Är det riktigt kallt kör jag med timer så den får 2-3 timmar på sig att värma upp.
Är det -30 eller kallare är det inte säkert att jag drar ur värmaren alls, men jag kan köra kupevärmaren på halv effekt under natten, och bara gå till max effekt när jag hämtar tidningen på morgon.

Jag har fortfarande svårt att förstå varför inte KIA utnyttjar möjligheten att värma bilen, i vart fall när man har laddkabeln ansluten, det fina i kråksången är ju att man kan ställa en exakt temperatur som man förväntar sig, typ 21 grader, det går ju inte när man kör med vanlig kupervärmare, så rätt ofta blir det FÖR varmt i kupen, och drar onödigt mycket el.
Det finns kupevärmare med termostat men den jag har är ganska stor vet inte om det finns nån av lite mindre modell som man kan skruva fast på sidan av konsolen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!