0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag bytte ju bil förra våren, till en Kia Sportage 2019 med typ 9000 mil på mätaren, kostade 310 000 kr.Bytte bort en Sportage av 2012 år modell.Den nya bara krånglade, med ständiga fel som tände motorlampan, så jag orkade inte ha den kvar, även om det inte kostade mycket (de fixade aldrig felet, så det återkom, fel på AdBlue-systemet, som resulterade att regenereringen av partikelfiltret inte triggades)När jag så till sist fick betala för att de skulle släcka lampan så fick jag nog.Att köpa en ny bil (som jag ville, eftersom alla moderna Dieselbilar har samma skitsystem) i liknande storlek som den EV3 vi köpte kostar runt 400 000 kr, alltså 100 000kr billigare än den elbil vi köpte, det sparar man in på några få år i form av drivmedel och service, det är inte så svårt att räkna ut.Däremot är det förstås dyrt att köpa och köra en ny bil om man nu ska räkna på det, men något ska man ju göra med pengarna.Hade jag köpt en ny snöskoter istället hade milkostnaden troligen legat på typ 300 kr/mil.Samma om jag bytt motorcykel, eller köpt en husvagn.Att ha pengar på banken gör mig lite tryggare, men inte lyckligare, att sätta mig i en ny elbil gör mig om inte lycklig, så i alla fall lite nöjd med tillvaron, mer nöjd än i en gammal bensin eller dieselbil.Så, jag tycker det är värt det.Har ju gjort ett par kalkyler som pekar på att den kommer kosta mellan 20 och 25 kr/mil om jag kör 2500 mil/år och har den i 10 år.
I finland blir nu 50% av tesla model 3 underkänd i bilprovningen vid sin första besiktning vid 4 år efter registrering. Usch då
Källa? Senast jag sett är ca 1/3 och de flesta som blir underkända är väl för att ljuset är felinställt.
Inte alls underligt att oljan behöver bytas. All olja i ett fordon behöver naturligtvis bytas med jämna intervaller då oljan med tiden får försämrade egenskaper då tillsatser i oljan bryts ned och att den blir förorenad, vilket ökar slitaget.
Hur ofta byter/bytte ni på era fossilbilar?Växellådsolja tänker jag på.Gissar att någon enstaka pedantisk hemmamekare gör det, alla andra är det inte gjort alls och har ingen aning.Rätta mej om jag har fel.----Här på en Tesla 🤮https://youtu.be/oPiPCLZQ7FM?si=P_j1JzxXk-HlJHpYOch oljan är svart dessutom 🤐Där ser man, detta trodde jag inte!
Hur ofta byter/bytte ni på era fossilbilar?Växellådsolja tänker jag på.