0 medlemmar och 24 gäster tittar på detta ämne.
Kul🤣, betyder det typ 2 liter/mil med och utan släp . Som en sån där enorm US Ford som drar gallons, 9 sits. Häftiga att åka med onekligen !!
Nej, jag har en HJ60 från -89 och en HDJ80 från 1993 (och några till).Båda drar utan ansträngning tre ton. På 60an steg förbrukning från 1 liter till 1,2-1,3 med tungt släp.Synnerligen miljövänlig. Och skattebefriad 😎
Landcruisern blir mer strömlinjeformad med kåp-släp eller hästfinka bakom. Vikten spelar inte så stor roll, det är rullmotstånd i däck, och luftmotstånd som avgör förbrukningen.Har labbat lite med frihjulskörning på vår EV3 nu, och den går obehagligt lätt genom luften, det är en enorm skillnad.Sedan barnen var små har vi haft en "utmaning" när vi varit ut och söndagskört i krokarna av hemmingsmark, ned mot byn finns en lång backe med kanske 100 meters höjdskillnad på 2 km, sista kilometern in mot byn är det rätt platt mark, i toppen av backen har vi gasat på till typ 130 och sedan sett hur när hem vi kommit oss innan det tagit stopp.Bästa bilen hittils var Honda Civic, den tog sig nästan hem till vår gård, stannade väl typ 200 meter ifrån.Med EV3 testade vi i söndags på väg hem från ett lyckat hembesök där vi sålde en värmepump, att dra på längst upp i backen och sedan surfa med frihjulet hemåt.Det var nästan spöklikt hur lätt den gick genom luften, och när vi närmade oss 30-skyltarna i byn gick det fortfarande över 100 km/h, det finns inte en chans att jag kunnat ta kurvan in mot vårt kvarter utan att köra av vägen, men dessutom var det gångare på vägen, och det kom en bil från vårt kvarter - så testet kunde inte slutföras.Men istället för 50 km/h med tidigare bilar på väg in i byn så gick det ca 100 km/h med EV3, det är stor skillnad det!Tyckte mig se i bilen att snittförbrukningen sedan köp nu låg på 1.39 kWh/mil, vet inte om det stämmer, tycker oftast den visar en högre förbrukning än så.Hittar inte infon i appen, den siffran kan jag bara se i bilens system.
CCS = Carbon Capture Storage är allt jag får upp när jag googlar.
Mmm, Wikipedia, en massa vänsterfolk som arbetar ideellt men kräver att man ska betala som om det vore kommersiellt.Jag är rätt less på de där inkräktande bönerna om donationer, skulle mycket hellre se reklam och slippa tiggeriet.Dessutom är det otroligt vinklade fakta som presenteras, så det är inte objektivt, i många fall.Försöker man rätta "faktafel" som kan ha någon form av politisk vinkling, tyckande mer än fakta finns ju i nästan alla ämnen, så refuseras det av administratörer utan förklaring.Kan inte se något om en begränsning på 6A, och andra kan ju bevisligen ladda med lägre effekt.Kanske måste man mot bättre vetande köpa en enfas laddare för att komma undan problemet med höga effektavgifter, men 4.2 kW och 30 kWh batterilager kanske gör det möjligt att hålla sig lågt om man laddar ofta, men lite.Typ 10-20 kWh åt gången, eller på nätterna om det blir billigare då.Om jag tolkar det korrekt så har ju många energibolag halv taxa på natten, så 8 kW förbrukning räknas som 4 kW.Har jag fattat det korrekt?