Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 114417 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9036
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #450 skrivet: 08 januari 2025, 12:09:58 »
Får för mig att det kommer bli lättare att kränga en id buzz med fyrhjulsdrift och dragvikt på 1800kg än en ”vanlig” om x antal år men det kanske blir tvärtom .
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Coccon

  • Sr. Mekatronisk Ingenjör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Svedala / Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #451 skrivet: 08 januari 2025, 14:25:55 »
Osäker på vad tråden egentligen är ute efter, om det handlar om att gnälla på elbilarna, hissa förbränningsmotorn till skyarna eller något annat.
Tänkte i varje fall skriva min upplevelse om att köra elbil. Har hunnit med rätt så många 1000-tals mil nu.

Jag har 14mil tur och retur till jobbet om dagen.
Efter att ha provat 5-6 olika bilmärken köpte jag en VW ID.3
Denna påstås ha 420km enligt "körcykeln".
Största nackdelen är, enligt mig att man ska försöka hålla sig mellan 20-80% laddning vilket reducerar körsträckan markant.
"Realistisk" körcykel är då nere på 252km vilket man inte kommer upp i mer än ett par gånger om året.
Men precis som med alla bilar så finns det för- och nackdelar och dom får man ta hänsyn till.

På sommarern och landsvägskörning har jag kommit som längst 450km!
Normal körning till och från jobbet, på sommaren, med merparten motorväg och en del landsväg så kommer jag 300km på en full laddning.
När man kör på vintern så kommer jag lika långt vissa vintrar! Varför? För att där är så mycket snö och is så trafiken rullar i 70-90km/h istället för 110km/h som man kör i när det inte är dåligt väglag.
Denna vintern är det snarare drygt 200km på en full laddning så väglaget här i södra Sverige har varit bra.

En vinter med bra väglag är det precis att jag kommer till och från jobbet mellan 80-20% batteri.
Men detta hade jag beräknat innan jag köpte bilen och det är ju faktiskt inget problem.
Inte heller timmar i bilköer, bilen har ju värmepump vilken inte drar särskilt mycket på batteriet, vissa bilar har resistiv uppvärmning och det äter batteri.
Jag valde även bilen delvis på grund av värmepumpen. :)

Det är sällan som vi ens funderar över laddningen längre, sladden åker i när man kommer hem och sen tar man ur den på morgonen.
Bilen laddar klart det sista innan avfärd och värmer bilen och detta dras från elnätet och inte från batteriet.
När man kommer ut är bilen isfri och uppvärmd och det var nog två vintrar sen jag skrapade en ruta senast.

Elbil är det bekvämaste jag kört i mitt liv och jag tycker det är en underbar komplettering till bilar med förbränningsmotor.
Vi har en bensinbil och en elbil i familjen. En för de där långa resorna som alla tjatar om att man inte kan göra i en elbil och en för vardagen.
2 gånger om året så väljer jag bensinbilen för då ska jag 100mil+ på 24 timmar och ofta är jag lite i tidsnöd.

Det enda jag har att anmärka på med elbilen är skyltavläsningen till den adaptiva farthållaren som är för dålig.
Men även på bensinbilen har detta ibland varit ett problem så det har ju inte med drivlinan att göra utan mjukvaran.

Jag har mest hållit mig till VAG-bilar men har även trillat in på andra märken såsom Ford, Volvo, Peugeot och Saab.
Alla biltyper har sin charm. Det viktigaste är dock att se möjligheterna och lösningarna är omöjligheterna och anpassa sig därefter så gott det går.

Summerat så är, enligt min åsikt, en elbil tillsammans med en bil med förbränningsmotor en perfekt kombination som jag tänker hålla kvar vid.
Det enda som är tråkigt är att politikerna vill få bort förbränningsmotorerna och få över alla till elbilar men samtidigt sänker man bensin och diesel till miniminivåer och inför straffavgifter för effektuttag vilket gör det väldigt komplicerat att ladda en elbil utan att det blir dyrare än att tanka...


Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1528
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #452 skrivet: 08 januari 2025, 14:39:13 »
Blir det inte väldigt hög kapitalkostnad när du kör så många mil per dag med en elbil?
 En beg diesel borde bli billigare, trots bränslekostnaden

100k ish, kan köras 20.000 mil, 0,45 l/mil

Nackdelen är att den måste tankas 5 min 1gång/vecka
« Senast ändrad: 08 januari 2025, 14:54:16 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9036
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #453 skrivet: 08 januari 2025, 15:23:46 »
Det är ungefär den prissänkningen på en Citroën som eventuellt skulle kunna få en att köpa en sån igen så det fanns en möjlighet att bli av med den igen  ::)
Och jo jag fattar att det blev fel pris första gången i den annonsen
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35833
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #454 skrivet: 08 januari 2025, 15:37:29 »
Osäker på vad tråden egentligen är ute efter, om det handlar om att gnälla på elbilarna, hissa förbränningsmotorn till skyarna eller något annat.
Tänkte i varje fall skriva min upplevelse om att köra elbil. Har hunnit med rätt så många 1000-tals mil nu.

Jag har 14mil tur och retur till jobbet om dagen.
Efter att ha provat 5-6 olika bilmärken köpte jag en VW ID.3
Denna påstås ha 420km enligt "körcykeln".
Största nackdelen är, enligt mig att man ska försöka hålla sig mellan 20-80% laddning vilket reducerar körsträckan markant.
"Realistisk" körcykel är då nere på 252km vilket man inte kommer upp i mer än ett par gånger om året.
Men precis som med alla bilar så finns det för- och nackdelar och dom får man ta hänsyn till.

På sommarern och landsvägskörning har jag kommit som längst 450km!
Normal körning till och från jobbet, på sommaren, med merparten motorväg och en del landsväg så kommer jag 300km på en full laddning.
När man kör på vintern så kommer jag lika långt vissa vintrar! Varför? För att där är så mycket snö och is så trafiken rullar i 70-90km/h istället för 110km/h som man kör i när det inte är dåligt väglag.
Denna vintern är det snarare drygt 200km på en full laddning så väglaget här i södra Sverige har varit bra.

En vinter med bra väglag är det precis att jag kommer till och från jobbet mellan 80-20% batteri.
Men detta hade jag beräknat innan jag köpte bilen och det är ju faktiskt inget problem.
Inte heller timmar i bilköer, bilen har ju värmepump vilken inte drar särskilt mycket på batteriet, vissa bilar har resistiv uppvärmning och det äter batteri.
Jag valde även bilen delvis på grund av värmepumpen. :)

Det är sällan som vi ens funderar över laddningen längre, sladden åker i när man kommer hem och sen tar man ur den på morgonen.
Bilen laddar klart det sista innan avfärd och värmer bilen och detta dras från elnätet och inte från batteriet.
När man kommer ut är bilen isfri och uppvärmd och det var nog två vintrar sen jag skrapade en ruta senast.

Elbil är det bekvämaste jag kört i mitt liv och jag tycker det är en underbar komplettering till bilar med förbränningsmotor.
Vi har en bensinbil och en elbil i familjen. En för de där långa resorna som alla tjatar om att man inte kan göra i en elbil och en för vardagen.
2 gånger om året så väljer jag bensinbilen för då ska jag 100mil+ på 24 timmar och ofta är jag lite i tidsnöd.

Det enda jag har att anmärka på med elbilen är skyltavläsningen till den adaptiva farthållaren som är för dålig.
Men även på bensinbilen har detta ibland varit ett problem så det har ju inte med drivlinan att göra utan mjukvaran.

Jag har mest hållit mig till VAG-bilar men har även trillat in på andra märken såsom Ford, Volvo, Peugeot och Saab.
Alla biltyper har sin charm. Det viktigaste är dock att se möjligheterna och lösningarna är omöjligheterna och anpassa sig därefter så gott det går.

Summerat så är, enligt min åsikt, en elbil tillsammans med en bil med förbränningsmotor en perfekt kombination som jag tänker hålla kvar vid.
Det enda som är tråkigt är att politikerna vill få bort förbränningsmotorerna och få över alla till elbilar men samtidigt sänker man bensin och diesel till miniminivåer och inför straffavgifter för effektuttag vilket gör det väldigt komplicerat att ladda en elbil utan att det blir dyrare än att tanka...

Tanken med tråden var nog att elbilsförarna skulle få frottera sig i varandras lycka och förträfflighet, men vi andra kan som vanligt inte hålla oss undan utan att kommentera.
Konsensus börjar nog hamna i det du beskriver.
Kan man ladda hemma, sällan kör längre än batteriet räcker, och har en andra bil som klarar det elbilen inte klarar så finns få anledningar att inte köra en elbil till vardags.
Man behöver ha en budget på minst 200 000 kr, gärna 300 000 - för att få en begagnad bil med rimlig räckvidd, det är det minsta.
Nytt och bra börjar på ca 500 000 kr och uppåt.
Just det har gjort att jag nu beställt en EV3.

Nacdelarna är ju räckvidden, den höga kostnaden om man måste ladda publikt hela tiden, och att de blir så tunga att man måste ha ett speciellt körkort för att kunna dra släp över 750 kg.

@TSComfort

Har du tagit utökat B-kort för att kunna dra släp?
Hur tungt släp kan du då dra?
(Tror inte ens det räcker för att få dra 1800 kg)
Ingen hemmaladdning på elbilen?
I så fall blir det väl ungefär samma kostnad att tanka som med fossil bil?
Även vi håller oss normalt inom 10 mil med vår firmabil, men vissa dagar kan man ju hinna med 2-3 jobb på lite olika håll, så jag har svårt att se att vi ska klara oss med bara ca 20 mils räckvidd på vintern, och som skrev ovan, helst ska man ju ligga mellan 20-80% när man laddar, så i praktiken är det mycket mindre räckvidd än vad som anges.
De 56 mil som vår nya bil ska gå får man dra ned med 40% till 33.6 och sedan hälften av det en kärv vinterdag, alltså runt 16 mil.
Sen går det förstås ladda lite mer, och tömma lite mer om det krävs, eller köra saktare för att förlänga körsträckan, men det är ju sådana gånger man ligger och tuggar på gränsen till vad som känns bra på något sätt.
Hör många som säger 10-80% också, så det finns ju lite flexibilitet förstås.

Ytterst få talar om laddförlusterna som ligger på ca 10%, + uppvärmningen på vintern som ökar förbrukningen.
Men det blir ändå billigt om man kan ladda hemma.
« Senast ändrad: 08 januari 2025, 15:43:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9036
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #455 skrivet: 08 januari 2025, 15:49:20 »
Jag har BE så har tungt släp.
För mig och byggare är det nog mest en släpkärra med tex ställning och lite annat tungt som man kommer dra.
En del kanske drar upp sin båt och då kan det vara trevligt med AWD  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1528
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #456 skrivet: 08 januari 2025, 16:04:04 »

Men det blir ändå billigt om man kan ladda hemma.

Jag inser jag är en Citroen looser. 😵‍💫
Jag är inte däruppe vid köttgrytan, så jag tycker att en kapitalkostnad på >250.000 /3 år är billigt.
Ju mer ni laddar gratis, ju mer ökar förlusten.

Men firmabil, det är 👍👍👍

Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13316
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi som kör elbil
« Svar #457 skrivet: 08 januari 2025, 16:06:06 »
Har du tagit utökat B-kort för att kunna dra släp?
Hur tungt släp kan du då dra?
(Tror inte ens det räcker för att få dra 1800 kg)

Utökat B är ju bara en nödlösning då det fortfarande är totalvikten som är begränsande. Enda rätta är ett riktigt BE så man kan dra vad som helst som håller sig inom bruttoviktsgränsen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3090
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vi som kör elbil
« Svar #458 skrivet: 08 januari 2025, 18:55:59 »
Laddförlust på 38% med Hyundai ioniq. Men då energin kostar under 1c/kWh så låt det gå. Gjorde en ”stadsresa” på 11 mil idag och brände 50% batteri eller 14kW. Blir 22,6kWh på elmätaren att fylla på inatt. Tar 8h med 13A laddning enfas, men energin bara hyfsat billig 7 timmar (4c) och rusar sedan upp till 20c så blir att begränsa laddningen lite.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35833
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #459 skrivet: 09 januari 2025, 07:44:31 »
Jag inser jag är en Citroen looser. 😵‍💫
Jag är inte däruppe vid köttgrytan, så jag tycker att en kapitalkostnad på >250.000 /3 år är billigt.
Ju mer ni laddar gratis, ju mer ökar förlusten.

Men firmabil, det är 👍👍👍

Förstår inte mycket av vad du skriver, kan du förklara bättre?
Jag tycker mig se någon form av kritik för att jag köpt en bil som troligen kommer minska med 250 000 kr i värde efter några år, och att det skulle vara extravagant, ett tecken på att jag sitter vid köttgrytan och slevar i mig.
Nu räknar jag aldrig med att ha en bil i bara tre år, då hade jag troligen gjort som många andra gör idag, privatleasing.
Jag ser bilen lite som vilken kostnad som helst, och att ha en fräsch bil kostar rätt stora pengar oavsett vad man väljer.
Väljer man en billig Europeisk bil är också värdeminskningen många gånger brutal, man kan dessutom "statistiskt bevisat" få mer problem med bilen.
Räknar man med 5-10 år som ägare av en bil som då fortfarande har ett rimligt andrahandsvärde så tror jag helt ärligt inte att det är en sämre affär än att köpa nästan nytt men med tätare intervall.
Det är de 2-3 första åren som är riktigt dyra, så har man kvar sin bil i >5 år så blir årskostnaden normalt mycket lägre, och väljer man en bil som man tror ska ha god kvalitet och vara eftertraktad på marknaden även efter 5-10 år så kan det dessutom visa sig vara en bra affär, jämfört med andra alternativ.
Jag har dessutom aldrig påstått att det skulle vara billigt, det ÄR dyrt, men efter att ha lagt ut 65 000 kr på ett år på min 4 år gamla bil som jag köpte för mindre än 1 år sedan så inser jag att DET var ett dåligt köp, det blir inte mycket DYRARE att köpa en ny elbil än att försöka hitta en mycket komplicerad fossildriven bil med några år på nacken.
Just senare års allt mer stringenta krav på avgasrening har gjort att man nästan för räkna med dyra reparationer av EGR-ventiler, Lambda sonder, Luftmassemätare, insprutare, sotande ventiler, partikelfilter, eller katalysatorer - det är inte frågan om, utan när man står där med 10 000, 20 000 eller 30 000 kr i reparationskostnader om man köper en modern fossildriven bil.
Fram till någon gång 2015 - 2018 fanns det bilar med relativt enkel avgasrening, men sedan har det blivit värre, speciellt för dieselbilar.
När man köper ny bil finns det i princip 2 sätt att försvara det:
1. Som jag gjort ovan, det blir inte så mycket dyrare än att försöka hanka sig fram med tätare bilbyten av några år gamla bilar.
2. Jag har råd, det spelar ingen roll.
Eller en kombination av dessa två.

Jag är helt övertygad om att det är billigare att köra en billig äldre bil än en nyare dyr bil, så det skulle i så fall bevisa att "jag har råd, det spelar ingen roll", men samtidigt så värderar jag också det troliga scenariot att jag kommer att behöva besöka verkstan mycket mer sällan - det har också ett värde för mig.
Att jag fortfarande har kvar min nu drygt 10 år gamla Kia Sportage, som fortfarande är värd mer än 100 000 kr (Snittpris 112 000 kr enligt blocket) är också ett bevis på att man kan köra billigt även om man köper en ny bil. (Den kostade ca 270 000 ny om jag inte minns fel)
Värdeminskning/år ca 15800 kr alltså.  tummenupp

En annan sak man ska tänka på är att de flesta som byter bort en nästan ny bil gör det av en anledning, inte sällan för att de inte är nöjda, att köpa en bil som är nästan ny är alltså alltid en risk, varför sålde den tidigare ägaren så tidigt?  dontknow

Hur kan förlusten öka ju  mer vi laddar? (Värdeminskning?)
När man ska sälja en elbil efter 5-10 är är nog batteristatus viktigare än miltalet, så att vårda batteriet tror jag kommer vara nyckeln till att bra andrahandsvärde, det är vad jag tror i alla fall.

Firmabil är inte bra, det är ett nödvändigt ont, och bara om man är kriminell och kör privat, men hävdar att det är i arbetet, så kan det vara en privatekonomiskt vettig sak.
(Det innebär dock en massa besvär att föra körjournal och lyckas ljuga ihop relevanta uppdrag varje gång man kör bilen privat, inget som jag skulle orka göra i alla fall)
Följer man de lagar som finns så kör man dyrare med en firmabil privat, än med en bil man köpt för egna pengar.
Inte nog med att den egna firman ska betala en hög leasingavgift varje månad, förmånen ska dessutom beskattas, vilket gör att man antingen måste sänka sin lön med motsvarande för att undvika statlig skatt (om man ligger på gränsen till statlig skatt) eller betala i mitt fall 53.4% skatt på förmånen.
Nuförtiden måste dessutom den tidigare leasade bilen marknadsvärderas, så det går inte ens lösa ut den billigt när leasingen upphör, vilket tidigare var praxis.

Firmabil om man är anställd och inte äger företaget kan nog vara bra, lite beroende på hur upplägget är konstruerat.
Innebär det lägre lön och förmånsbeskattning är det ingen garanti att det blir billigare än att ha en privat ägd bil.
Byter man jobb står man då dessutom helt utan bil.

Sedan jag startade eget för mer än 20 år sedan har jag vid varje bilbyte undersökt om det skulle bli billigare att ha en bil på firman som förmånsbil, det har aldrig varit billigare än att köpa själv för privata pengar.
Möjligen när subventionerna var som störst, och jag hade nöjt mig med t.ex. en Prius, men det fanns liksom inte på kartan.
Då var bilen subventionerad, och man hade ett lägre förmånsvärde, men det är fortfarande en hög kostnad för företaget att bära.

Vår firmabil närmar sig nu 7 år, och den rullar på fint efter sommarens byte av bromsvajrar och service av bromsok.
Har fått byta en modul för avgasreningen för drygt 7000 kr, men i övrigt har de småfel som funnits tidigare gått på garanti.
Lite tråkigt att det börjar komma rost på några ställen, men det ska vi försöka angripa lite mer seriöst i sommar som kommer.
« Senast ändrad: 09 januari 2025, 07:57:20 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1528
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #460 skrivet: 09 januari 2025, 09:09:27 »
Bra heltäckande replik ☺️

Jag har nu gjort en snabb efterkalkyl på diesel Volvon som jag ägt i 13 år och precis sålt.
Jag köpte den beg 27 mån gammal på kvd auktion, halva nypriset

Värdeminskning 6,50.   9000/år
Egenservice.         2
Skatt, försäkr.       4
Bränsle.                 9.      0,5 l/mil
Totalt.              ~  22

Hyfsat men långtifrån bäst ☺️
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35833
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #461 skrivet: 09 januari 2025, 09:36:19 »
Med 2500 mil/år kommer vi hamna på ca 34 kr/mil för nya elbilen.
Det är inte så illa 13 år senare om man nu ska jämföra, och då är det ändå under de tre första åren.
Resterande år, om vi äger den vidare, kommer ju bli mycket billigare om det inte uppkommer dyra fel efter att den 7-åriga garantin gått ut.
Möjligen är en sweetspot på en KIA att äga den i 6 år, och byta in den hos KIA med garanti kvar på bilen.  dontknow
« Senast ändrad: 09 januari 2025, 09:37:58 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13316
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi som kör elbil
« Svar #462 skrivet: 13 januari 2025, 11:36:35 »
Gjorde en snabb kalkyl på förra bilen som köptes i april 2022 för 85 000:- och såldes i maj 2024 för 100 000:- efter att jag kört 7600 mil...

Totalt med kapitalkostnad, skatt, försäkring, bränsle och service landade den på 16:- per mil.

Svårslaget tack vare den sjuka prisuppgången på begagnatmarknaden 2023-2024... Numera har jag förmånsbil via firman.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 800
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #463 skrivet: 13 januari 2025, 13:09:42 »
Det kan bli så framåt också om inte försäkringen av nya bilar ökar.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1528
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #464 skrivet: 13 januari 2025, 13:16:31 »
Jag och frugan var igår tvungna ta en 12 mils biltur i solskenet på isiga vintervägar med - 1°C.

Det viktiga med resan var att passera Biltema för att köpa Semlor!!  tummenupp "love"

Förbrukningen blev skapliga 2,05 kWh/mil, har lärt mej att alltid "motorbromsa" , finns till och med en knapp för kortare retardation.


Min Citroen diesel har samma värdering som jag köpte den för exakt 5 år sedan, kört den ca 4500 mil. Blir nog också runt 16 kr* milen. Glömt varför, var det pandemin?

*bytt en backsensor, olja, belägg fram, köpt däck.
« Senast ändrad: 13 januari 2025, 13:47:29 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!