0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
Osäker på vad tråden egentligen är ute efter, om det handlar om att gnälla på elbilarna, hissa förbränningsmotorn till skyarna eller något annat. Tänkte i varje fall skriva min upplevelse om att köra elbil. Har hunnit med rätt så många 1000-tals mil nu. Jag har 14mil tur och retur till jobbet om dagen.Efter att ha provat 5-6 olika bilmärken köpte jag en VW ID.3 Denna påstås ha 420km enligt "körcykeln".Största nackdelen är, enligt mig att man ska försöka hålla sig mellan 20-80% laddning vilket reducerar körsträckan markant. "Realistisk" körcykel är då nere på 252km vilket man inte kommer upp i mer än ett par gånger om året.Men precis som med alla bilar så finns det för- och nackdelar och dom får man ta hänsyn till.På sommarern och landsvägskörning har jag kommit som längst 450km!Normal körning till och från jobbet, på sommaren, med merparten motorväg och en del landsväg så kommer jag 300km på en full laddning.När man kör på vintern så kommer jag lika långt vissa vintrar! Varför? För att där är så mycket snö och is så trafiken rullar i 70-90km/h istället för 110km/h som man kör i när det inte är dåligt väglag. Denna vintern är det snarare drygt 200km på en full laddning så väglaget här i södra Sverige har varit bra. En vinter med bra väglag är det precis att jag kommer till och från jobbet mellan 80-20% batteri.Men detta hade jag beräknat innan jag köpte bilen och det är ju faktiskt inget problem.Inte heller timmar i bilköer, bilen har ju värmepump vilken inte drar särskilt mycket på batteriet, vissa bilar har resistiv uppvärmning och det äter batteri.Jag valde även bilen delvis på grund av värmepumpen. Det är sällan som vi ens funderar över laddningen längre, sladden åker i när man kommer hem och sen tar man ur den på morgonen.Bilen laddar klart det sista innan avfärd och värmer bilen och detta dras från elnätet och inte från batteriet.När man kommer ut är bilen isfri och uppvärmd och det var nog två vintrar sen jag skrapade en ruta senast. Elbil är det bekvämaste jag kört i mitt liv och jag tycker det är en underbar komplettering till bilar med förbränningsmotor.Vi har en bensinbil och en elbil i familjen. En för de där långa resorna som alla tjatar om att man inte kan göra i en elbil och en för vardagen.2 gånger om året så väljer jag bensinbilen för då ska jag 100mil+ på 24 timmar och ofta är jag lite i tidsnöd. Det enda jag har att anmärka på med elbilen är skyltavläsningen till den adaptiva farthållaren som är för dålig.Men även på bensinbilen har detta ibland varit ett problem så det har ju inte med drivlinan att göra utan mjukvaran. Jag har mest hållit mig till VAG-bilar men har även trillat in på andra märken såsom Ford, Volvo, Peugeot och Saab. Alla biltyper har sin charm. Det viktigaste är dock att se möjligheterna och lösningarna är omöjligheterna och anpassa sig därefter så gott det går.Summerat så är, enligt min åsikt, en elbil tillsammans med en bil med förbränningsmotor en perfekt kombination som jag tänker hålla kvar vid.Det enda som är tråkigt är att politikerna vill få bort förbränningsmotorerna och få över alla till elbilar men samtidigt sänker man bensin och diesel till miniminivåer och inför straffavgifter för effektuttag vilket gör det väldigt komplicerat att ladda en elbil utan att det blir dyrare än att tanka...
Men det blir ändå billigt om man kan ladda hemma.
Har du tagit utökat B-kort för att kunna dra släp?Hur tungt släp kan du då dra?(Tror inte ens det räcker för att få dra 1800 kg)
Jag inser jag är en Citroen looser. 😵💫Jag är inte däruppe vid köttgrytan, så jag tycker att en kapitalkostnad på >250.000 /3 år är billigt.Ju mer ni laddar gratis, ju mer ökar förlusten. Men firmabil, det är 👍👍👍