Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 114619 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9036
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #420 skrivet: 06 januari 2025, 21:12:25 »
Tycker bränslevärmare är klockrent på fossilbilarna vi haft genom åren, tror den på den gamla BMW:n var snabbast .
Men dom hade någon egen variant med styr så när den strulade efter ca 22000 mil ville dom ha över 20000:- för en ny och var helt omöjlig att köpa en original billigt då BMW listigt nog inte ville para ihop den med bilen.

Men har dock inte ett smack med tråden om elbil att göra som för eller nackdel
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1732
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vi som kör elbil
« Svar #421 skrivet: 06 januari 2025, 21:23:05 »
Det är stor skillnad på olika ICE-bilar också.

Jag hade förut en Ford Focus av äldsta generationen (bensin/E85). Den blev varm så snabbt efter kallstart att jag aldrig såg någon anledning att montera kupévärmaruttag i den, det fick räcka med elektrisk motorvärmare. Tack vare eluppvärmd vindruta var det sällan man ens behövde reta upp sig över besväret att skrapa rutor - om man startade motorn och slog på defrostern innan man gick ut med isskrapan, så var vindrutan ren innan man hade hunnit skrapa främre sidorutorna.


Har oxå haft en focus med värmeruta. Var skitbra.

Dock så blev batteriet slut väldigt fort. Fast det berodde nog på diesel värmaren.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19320
  • Karma +15/-15
SV: Vi som kör elbil
« Svar #422 skrivet: 06 januari 2025, 21:38:03 »
Så du menar att det finns fler bensinpumpar än bilar?

Jag har aldrig haft något behov av att ladda hos någon snabbladdare.  Kört bara ac-laddning hittills och mest hemma när jag sover.  Tankar inte du din fossil hemma???  Hur fungerar det, menar du att du måste åka någonstans för det?
ja det finns alltid fler pumpar än det finns bilar på macken. Bilen tankar jag inte hemma men traktor skoter atv tankas hemma. Jag brukar tanka när jag passerar en mack finns nästan överallt och är alltid en ledig påfyllnads plats med snabb på fyllning på nån minut så inget man behöver planera. Du åker inte så långt från hemmet gissar jag i och med att du  alldrig använder snabbladdning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5203
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vi som kör elbil
« Svar #423 skrivet: 06 januari 2025, 21:59:29 »
Har en vivaro med fjärrdtyrd värmare och statar den ca 30 minuter för färd, när det är ca minus 10 ute. En diesel mår inte bra av att starta så kall. Det hör man när en lastbil startar, låter som ett krig med kulspruta.
Värmer även när tempen är ca  + 5 C och den har nu gått 50 000 km och inget gjort åt motorn, lite småfel som reparerats som vanligt på en bil. Nu har den kammkedja så det är båttre än rem. Och verkar gå nästan som en klocka, tror jag, man växer in i alla ljud som kommer från motor och drivsida, så där vet jag inte hur det är. Fanns en taxiåkare med en Mercedes Ljusdal om alltid värmde på hela året, den gick 80 000 km utan att knorra-

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 436
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Vi som kör elbil
« Svar #424 skrivet: 06 januari 2025, 22:05:36 »
Jag har å andra sidan bilen i varmgarage i källaren, så den är ju alltid varm och go när man ska ha den. Varmgarage kan jag varmt rekommendera.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4422
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #425 skrivet: 06 januari 2025, 22:08:27 »
Har noterat att alla hus efter gatan har garage, flera har dubbelgarage. Det är bara vi som kör in bilen i garaget. Man undrar varför folk inte använder garagen till det de är avsedda för?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1528
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #426 skrivet: 06 januari 2025, 22:16:49 »
Har en vivaro med fjärrdtyrd värmare och statar den ca 30 minuter för färd, när det är ca minus 10 ute. En diesel mår inte bra av att starta så kall. Det hör man när en lastbil startar, låter som ett krig med kulspruta.
Värmer även när tempen är ca  + 5 C och den har nu gått 50 000 km och inget gjort åt motorn, lite småfel som reparerats som vanligt på en bil. Nu har den kammkedja så det är båttre än rem. Och verkar gå nästan som en klocka, tror jag, man växer in i alla ljud som kommer från motor och drivsida, så där vet jag inte hur det är. Fanns en taxiåkare med en Mercedes Ljusdal om alltid värmde på hela året, den gick 80 000 km utan att knorra-

Kanonbil, 50.000 km!! 😅
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad bjoiv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #427 skrivet: 06 januari 2025, 22:23:05 »
Vi som är villaägare med solpaneler är väl dom som har en fördel med att ”tanka” elbilen billigt 6-7 månader om året .
absolut, nu när det hotas med nya regler kring skatteavdraget så vill det till att man har en elbil att dumpa överskottet i vid minuspriser om man köpt på sig för stor solanläggning  :o
skämt åsido, att sätta sig och köra 40 mil på energi som man har plockat ner från sitt eget tak är en fin känsla, helt klart
men det är ju billigt att tanka bilen hemma även utan solceller. Med tjänster som gridrewards kan du rent av få betalt för att göra det
« Senast ändrad: 06 januari 2025, 22:31:23 av bjoiv »
Suterränghus söder om Stockholm, byggår 1971. 100+100m2 uppvärmd yta.  LLVP och FTX Flexit VGS400.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2659
  • Karma +5/-1
SV: Vi som kör elbil
« Svar #428 skrivet: 06 januari 2025, 22:31:34 »
Har noterat att alla hus efter gatan har garage, flera har dubbelgarage. Det är bara vi som kör in bilen i garaget. Man undrar varför folk inte använder garagen till det de är avsedda för?

En bekant köpte hus (av ett dödsbo) 1996. Sonen till de tidigare ägarna, född på 1940-talet, berättade att det aldrig hade gått att få in en bil i garaget så långt tillbaks han kunde minnas.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1528
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #429 skrivet: 06 januari 2025, 22:32:38 »
absolut, nu när det hotas med nya regler kring skatteavdraget så vill det till att man har en elbil att dumpa överskottet i vid minuspriser om man köpt på sig för stor solanläggning  :o
men det är ju billigt att tanka bilen hemma även utan solceller. Med tjänster som gridrewards kan du rent av få betalt för att göra det

Lurar på en hot tub som finns på många US hotell, för att bli av med överskottselen, kanske blir ny renässans för dessa ☺️
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2659
  • Karma +5/-1
SV: Vi som kör elbil
« Svar #430 skrivet: 06 januari 2025, 22:34:14 »
Har oxå haft en focus med värmeruta. Var skitbra.

Dock så blev batteriet slut väldigt fort. Fast det berodde nog på diesel värmaren.

Originalbatteriet i min Focus höll 10 år, men det var svagt och gick på konstgjord andning med desulfator sista vintern. De sista 3 åren jag hade bilen, satt ett skräpbatteri räddat från ett bilvrak i den, och det var fortfarande i bra eller åtminstone användbart skick när bilen såldes.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9036
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #431 skrivet: 06 januari 2025, 22:58:41 »
absolut, nu när det hotas med nya regler kring skatteavdraget så vill det till att man har en elbil att dumpa överskottet i vid minuspriser om man köpt på sig för stor solanläggning  :o
skämt åsido, att sätta sig och köra 40 mil på energi som man har plockat ner från sitt eget tak är en fin känsla, helt klart
men det är ju billigt att tanka bilen hemma även utan solceller. Med tjänster som gridrewards kan du rent av få betalt för att göra det

Japp, kostar inte många ören på natten tex.
Vi har Varberg Energi som leverantör och då är det även halva priset på elbilsladdning.
Men åker på nätavgiften med skatt/moms så det blir en del ändå.
Så solen får ladda bil och batteri och överskottet får man några ören för och nätägaren ger lite för nätnytta men inte många ören.
Batteriet täcker allt när solen gått bakom molnen eller gått ner i bästa fall.
Förhoppningsvis minskar utgifterna så pass att paneler/batteri nån gång betalat av sig  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35833
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #432 skrivet: 07 januari 2025, 07:10:44 »
Bäst är att slippa betala skatt på det man förbrukar själv, och det kommer nog att bli allt mer lönsamt ju längre tiden går.
Tror de kommer få svårt att beskatta egenförbrukning från solen...
Men de lär nog försöka.
Funderar allvarligt på att utöka mina 15 kWh batterier till 30 (som är max på min anläggning.
Inte minst för att på sikt kunna utjämna effekttopparna på vintern.
Nu är den bil jag beställt förberedd för V2G och V2H så man skulle ju kunna använda det också, men frågan är om det verkligen lönar sig, att cykla ett elbilsbatteri kanske kostar mer än det smakar i slutändan.  dontknow
Kanske därför det inte blivit verklighet av den tekniken ännu?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9036
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #433 skrivet: 07 januari 2025, 08:32:15 »
Låter lite vanskligt att använda bilens batteri för att kapa effekttoppar om man missar någon inställning och det suger ut mer än man tänkt sig.
Sen jobbar många under dom tider som det är som dyrast och bilen är troligen inte hemma
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35833
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #434 skrivet: 07 januari 2025, 08:47:04 »
Förbrukningen är ju inte så hög heller när man lämnat huset (med bilen).
Borde gå konfigurera hur mycket man accepterar att huset tar från bilbatteriet, innan den går över till husets egna batteri och börjar ta från det.
Bra med batterikapacitet och en bra styrning verkar i vart fall i mina ögon vara den mest logiska lösningen på effekt-taxor och kraftigt fluktuerande elpriser.
Sen kommer det säkert finnas perioder när det är dyrt hela tiden också förstås, och då hjälper ju inget annat än att ändra sina vanor, strunta i att diska, tvätta, bada bastu, ladda bilen - och så vidare, just de dagarna.

Nu verkar det ju inte bli något av Northvolt, Green steel (om de kommer igång lär de ju köra på naturgas) eller hybrit, och energiförbrukningen i samhället har ju minskat löpande under senare årtionden, så det kanske inte blir så fasansfulla elpriser framöver som vi tror, den som lever får se.
Ebba får vässa sina klor lite mer och ställa Tyskarna mot väggen, för precis som någon annan skrev så kan vi ju aldrig bygga så mycket ny energiproduktion att vi kan försörja halva Europa med el.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!