0 medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.
Skistar har förbjudit långsamladdning med stickpropp
Finns det uttag till stickpropsladdare vilket inte brukar vara tillåtet att använda till laddning så kör man ju naturligtvis motor samt kupevärmare innan man åker nånstans men varför skulle man åka iväg om man har bensin/diesel bil förutom när man ska hem. En av fjällstugorna vi brukar besöka varje år har laddbox på väggen men man måste teckna nån typ av abonnemang för att använde den. Utan släp funkar det nog för oss att ta oss till den stugan är ca 27 mil ladda fullt där då tar vi oss hem också men med släp på blir det nog tufft gissar jag men kör ju bensinare några år till i alla fall och det bör väl byggas fler ladd platser gissar jag.
Jo vill man helt dogmatiskt inte röra bilen under veckan så låter man ju bli såklart. Själv tycker jag det kan vara praktiskt att använda den ibland när man ändå har den med sig. Nån arvinge med kompis skall till kvällssåkning, jag skall åka längd på andra sidan fjället, vill kolla läget nere i byn eller bara handla något, vad vet jag. Det händer ofta tycker jag. Skit samma, poängen är att (åtminstone min egen erfarenhet av) elbilar som vinterbil efter tre år med ren elbil är bättre än ICE, och det kan ju vara en bra poäng att göra i en tråd som handlar om elbilar tänker jag.
Vad är det som är bättre med elbil ?
Kallar man fossilbil för ICE nuförtiden?
Om du menar specifikt på vintern så har vi (när vi inte åker till fjällen vilket ändå är 98% av året) ett ganska typiskt körmönster dvs många och korta resor snarare än långa. På vintern är det väldigt många kallstarter och rutskrapningar som helt enkelt aldrig sker längre. Värmepumpen är dyngsnabb. Överdriver inte om jag säger att det räcker med att starta den 5-10 minuter innan avfärd med mobilen så är det skönt i kupen. Elektriska drivlinan känns trygg och konsekvent i vinterväglag. Det är bara enkelt, varmt och skönt. Just denna bilen är fyrhjulsdriven, men inbillar mig att på det stora hela måste vara en dröm för mjukvaruutvecklare att utveckla antispinn och antisladd och andra kontrollsystem för helelektriska drivlinor generellt där man har järnkoll på vridmoment och varvtal på millisekundnivå.På ett mer allmänt plan är väl elbilen helt enkelt en bättre produkt i mina ögon. Tyst, stark, snabb, smidig. Väldigt billigt och smidigt att tanka den hemma. Det behövs inga "miljöargument" för att välja en tycker jag, den vinner på egna meriter. Då är jag ändå ingenjör och gammal Saab Turbo fantast som gillar förbränningsmotorer. Huvudproblemet är att de bästa elbilarna är dyra.
Antar att ni som skriver om en stor fördel är en uppvärmd kupe på vintern inte hade bensin/dieselvärmare i era tidigare bilar.Vi som är villaägare med solpaneler är väl dom som har en fördel med att ”tanka” elbilen billigt 6-7 månader om året .Hur alla som bor i lägenhet i storstäderna som inte har egen parkering och kan ladda ska bli lika nöjda är nog ett stort frågetecken och behöver nog inte ens vara storstäderTyckte jag läste någonstans att försäkringspremien på vissa märken/modeller av elbilar var grymt hög då dom gick på hk/vridmoment för att sätta premien , skiljer sig dock förmodligen åt beroende på ort och ålder på den som försäkrar.
Endera har alla varit helt dumma i huvet eller så var det fler bilar än laddare. Om man kommer från fossil bil vilket de flesta gör är man ju vana att tanka vid behov (är ju typ aldrig nån kö) att ?
Antar att ni som skriver om en stor fördel är en uppvärmd kupe på vintern inte hade bensin/dieselvärmare i era tidigare bilar.