Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 153309 gånger)

0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4723
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Vi som kör elbil
« Svar #240 skrivet: 20 mars 2024, 21:26:53 »
Lägg på luftfilter och kontroll av bromsvätska samt bromsskick så kommer du hyfsat långt.

Bromsarna fungerar mycket bra. De kontrolleras ju på besiktningen. Bromsarna fram måste den tidigare ägaren ha fixat innan han sålde bilen. Bromsarna bak fixade jag.

Ja, luftfilter ska man också byta.
« Senast ändrad: 20 mars 2024, 21:34:38 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4723
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Vi som kör elbil
« Svar #241 skrivet: 20 mars 2024, 21:41:57 »
För att garantierna på en ny bil ska gälla gäller väl att man följer serviceprotokollet som tillverkaren stipulerar?
Oavsett om det sker på märkesverkstad eller fristående verkstad.

Här leder ju tesla med hästlängder, det borde vara samma sak på en ICE bil, de viktiga bitarna som olja, oljefilter, bränslefilter och luftfilter till motorn, samt bromsvätskan ska kollas.
Allt annat är ju bara lull-lull så de ska kunna ta fett betalt för en service.

I praktiken blir det en form av leasing, man kan sälja bilen billigt, men man tar under garantitiden ut ytterligare kanske 20 000 kr i kostnader för service, varav 80% är ren vinst.
Under bilens livslängd, om man servar på märkesverkstad, enligt boken, så blir det stora pengar via eftermarknaden.

Såg för övrigt en lokal fristående verkstad som erbjöd oljeservice (olja + filterbyte) för 1800 kr.
Bra betalt, tar kanske 20 minuter och kostar honom i runda slängar 250-400 kr om han köper olja på bulk.
Ändå är det billigt.

Det vi pratade om är att jag tycker att man aldrig kan få ut kostnaden för att servera bilen 3 ggr om året om man har en 15 år gammal bil som kanske är värd 20 000 - 25 000 kr.

Många tycker att Mitsubishi motorn (Colt, 2009) håller "evigt", dvs mer än 30 000 mil.

Men det kan komma annat som kanske måste fixas och som gör att bilen blir värdelös om kostnaden för reparationen överstiger marknadsvärdet som bilen har.


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4723
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Vi som kör elbil
« Svar #242 skrivet: 20 mars 2024, 21:45:19 »
Men om bilen blir godkänd vid besiktningen utan större reparationer kan man ha den kvar länge och t.ex. använda som vinterbil eller andra bil.


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4723
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Vi som kör elbil
« Svar #243 skrivet: 21 mars 2024, 14:37:34 »
Lite uppdatering:

En bekant som har köpt en Audi som inte ens har gått 20 000 mil för ett tag sen berättade att han är missnöjd med bilen. Han säger att den alltid serverades och att serviceboken är fullstämplad.

Audin verkar har fått en motorskada. Det är inte säkert att den har en motorskada, men till 80 % kan det vara så tyckte grabbarna från ÖAMTC som har bärgat bilen.

Den står nu hemma i garaget ....  ::)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3638
  • Karma +5/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #244 skrivet: 21 mars 2024, 14:48:55 »
Lite uppdatering:

En bekant som har köpt en Audi som inte ens har gått 20 000 mil för ett tag sen berättade att han är missnöjd med bilen. Han säger att den alltid serverades och att serviceboken är fullstämplad.

Audin verkar har fått en motorskada. Det är inte säkert att den har en motorskada, men till 80 % kan det vara så tyckte grabbarna från ÖAMTC som har bärgat bilen.

Den står nu hemma i garaget ....  ::)
En elbil?  Eller på vilket sätt är detta intressant i en tråd om elbilar?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4723
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Vi som kör elbil
« Svar #245 skrivet: 21 mars 2024, 17:30:49 »
En elbil?  Eller på vilket sätt är detta intressant i en tråd om elbilar?

Ingen elbil, nej.

Nja, motorn krånglade trots att man alltid verkar ha gjort servicen.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3115
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vi som kör elbil
« Svar #246 skrivet: 21 mars 2024, 18:04:05 »
En elbil?  Eller på vilket sätt är detta intressant i en tråd om elbilar?
Hur överlägsna elbilar är som inte behöver oljebyten….  ;)

Men hållet med har spårat ur som det gör ibland…
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2695
  • Karma +5/-1
SV: Vi som kör elbil
« Svar #247 skrivet: 22 mars 2024, 00:51:56 »
Ingen elbil, nej.

Nja, motorn krånglade trots att man alltid verkar ha gjort servicen.

Det finns en del mindre lyckade konstruktioner bland alla olika motortyper som förekommer på VAG-bilar. I vissa fall när det rör sig om haverier orsakade av välkända svagheter eller konstruktionsfel, så kan det eventuellt gå att få biltillverkare eller importör att ta på sig åtminstone en del av reparationskostnaden som goodwill. I annat fall får man hoppas att haveriet inträffar på ett så tidigt stadium att det fortfarande går att åberopa maskinskadeförsäkring.  Det kan löna sig att googla på problemet, och tänk då på att ange exakt motorkod (Kennbuchstaben) i söksträngen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35945
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #248 skrivet: 22 mars 2024, 07:13:33 »
INför vår bils växellådsreaparation så talade jag med verkstadschefen på KIA i Piteå.
Han ondgjorde sig lite över fossilbilarna, typ: - bara vi får klara av det här med utfasningen av fossilbilar så kommer vi ju slippa den här typen av fel.

Som verkstadschef lär han nog få ett lättare jobb, men det lär nog inte bli kul ens då när man ska meddela en kund att inverter eller batteri eller elmotor måste bytas till en kostnad norr om 50 000 kr.
Felen lär bli mer sällsynta, men mer ödestigra.
Tycker det är enkel logik, och enkelt att förstå - att så blir fallet.
Man får hoppas att det kommer någon form av försäkring mot dyra fel på elbilar, typ Arctic försäkring för värmepumpar.  dontknow

En annan sak jag ofrivilligt kommer att tänka på är om "fattigt folk" alls kommer ha råd att ha en bil om säg 20 år eller så.
De som idag köper en bil för 10 000 kr och hankar sig fram med den några år.
Jag menar att de flesta som köper en gammal elbil (6-8 år) där batterigarantin gått ut, nog ofta kommer att ha dem kvar tills det kommer ett så dyrt fel att de skrotas.
Vad blir kvar till de som inte har pengar nog att köpa en 6-8 år gammal elbil?
« Senast ändrad: 22 mars 2024, 07:17:23 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3638
  • Karma +5/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #249 skrivet: 22 mars 2024, 08:27:34 »
Som verkstadschef lär han nog få ett lättare jobb, men det lär nog inte bli kul ens då när man ska meddela en kund att inverter eller batteri eller elmotor måste bytas till en kostnad norr om 50 000 kr.
Felen lär bli mer sällsynta, men mer ödestigra.
Tycker det är enkel logik, och enkelt att förstå - att så blir fallet.
Man får hoppas att det kommer någon form av försäkring mot dyra fel på elbilar, typ Arctic försäkring för värmepumpar.  dontknow
8 års/16000 mil garanti på drivlinan ju.  Du sägerr ju att elbilarna bara skall ha en livslängd på 10 år och sedan skroten, så förstår inte vad du bekymrar dig för.

Arctic värmepumpsförsäkring finns ju redan till bilar. Maskinskada heter det och ingår i de flesta hemförsäkringar.  Upp till 10 år, så återigen, vad bekymrar dig?  Är det så att du talar med kluven tunga?  I ena stunden skall bilen skrotas efter 10 år men i nästa så oroar du dig för kostnaden att reparera?

För övrigt är det ju inte ovanligt med dyra ice reparationer också.  Min senaste rena dieselbil, en Volvo V60 D3 2011 fick byta topp när den var 4 år medan jag var i UK och ansträngde motorn i deras bergiga landskap (ironi). Kostade över 50,000 och inget ovanligt problem.  Det kostar för det mesta när man anlitar originalverkstad och det temporära problemet med elbilar är att fixar-jocke runt hörnet inte har kompetensen.  Det kommer ju förändras med tiden och istället kommer veteranbilsförarna få svårt att hitta någon som vill syssla med en motor som exploderar hele tiden...

Citera
En annan sak jag ofrivilligt kommer att tänka på är om "fattigt folk" alls kommer ha råd att ha en bil om säg 20 år eller så.
De som idag köper en bil för 10 000 kr och hankar sig fram med den några år.
Jag menar att de flesta som köper en gammal elbil (6-8 år) där batterigarantin gått ut, nog ofta kommer att ha dem kvar tills det kommer ett så dyrt fel att de skrotas.
Vad blir kvar till de som inte har pengar nog att köpa en 6-8 år gammal elbil?
Det kommer att finnas massvis med anledningar för folk att byta bil.  Man har ändrade behov, vill köra längre mellan laddning, vill ladda snabbare, vill ha ny batteriteknik, vill ha mer automatik, mer säkerhet, snyggare, tystare, snabbare, rymligare, mindre, har dragkrok. är kombi, är sedan, är suv, tröttnat på märket, det har kommit en ny fräck modell...

Du kommer inte behöva oroa dig, det kommer att finnas en begagnatmarknad även i framtiden.
« Senast ändrad: 22 mars 2024, 08:37:49 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35945
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #250 skrivet: 22 mars 2024, 11:01:14 »
Har aldrig påstått att de ska ha en viss livslängd, bara att de kommer att skrotas ut när de nått en viss ålder och ett dyrt fel uppstår.
Typ när garantierna upphört.
Och på elbilar kommer nästan bara dyra fel kunna uppstå.
Om man bortser från bromsar och dörrlås typ.
Jag tycker att det här är alldeles självklara saker som knappast ens behöver diskuteras, men som vanlig kan jag säkert ha fel.
Försäkringspremierna indikerar att jag har rätt än så länge i alla fall.
Även de långa garantierna, som nog är ett måste för att folk alls ska våga köpa dem.
Väger vi dessutom in att många elbilar kanske framöver kommer att vara kinesiska, och möjligen mer eller mindre omöjliga att reparera efter några år så blir det än mer beklämmande.
Det skulle antagligen räcka att Kina går in i Taiwan för att Kinesisk bilexport till västvärlden skulle upphöra över en natt.

Då det blir allt vanligaremed leasing, och globalisterna har bestämt sig för att vi inte ska äga något år 2030 så är det kanske troligt att även andrahandsköparna tvingas leasa bilarna, och då slipper man ju risken att något dyrt drabbar en själv, men får å andra sidan betala dyrt för att leasa en gammal bil.

De må bli hur det vill, men jag tror i alla fall att omställningen till elbilar kommer att ändra på hur vi äger bilar, vad det kostar (det blir dyrare), och hur många som ens kommer ha råd att ha en bil de kommande 10-20 åren.
Möjligen blir det som med elpriserna, att allt större kostnader tillkommer som inte har med själva bilen att göra, som leasing, försäkring och självriskeliminering.
Att köra bilen blir billigt, men att äga den...

Jämför man med elpriset så kanske det kommer att bli lägre framöver, men vi kommer att få dras med allt högre abonnemangsavgifter, nätavgifter, flaskhalsavgifter, effektavgifter och sånt, som gör att det egentligen inte spelar så stor roll hur mycket el vi förbrukar, det kommer att bli dyrt även för de som förbrukar lite för att det CO2-fria systemet innebär stora systemkostnader som ska fördelas på alla som vill kunna få el levererad till sin vägg.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2695
  • Karma +5/-1
SV: Vi som kör elbil
« Svar #251 skrivet: 22 mars 2024, 23:22:13 »
Vi bör ju komma ihåg att i alla år har folk tyckt att moderna bilar är som en "Buch mit sieben Siegeln" som bara märkesverkstäder klarar av att meka med, men det dröjer inte många år innan kunskaperna om varje ny bilgenerations nymodigheter är spridd till småverkstäder och hemmamekare.

I slutet av 60-talet vågade ju "vanligt folk" knappt öppna huven på en bil med växelströmsgenerator, några år senare var det samma sak för bensinare med avgasrening, sedan insprutning, brytarlösa tändsystem, CAN-bussar osv osv.

Vad som alltid har saknats i bilverkstadsvärlden är kompetens att laga elektronikenheter på komponentnivå, alltså sådant som varenda radio- och tv-reparatör höll på med under större delen av 1900-talet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 436
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Vi som kör elbil
« Svar #252 skrivet: 22 mars 2024, 23:36:36 »
Vad som alltid har saknats i bilverkstadsvärlden är kompetens att laga elektronikenheter på komponentnivå, alltså sådant som varenda radio- och tv-reparatör höll på med under större delen av 1900-talet.
Ja men inte hos Grufman Bil.
https://www.youtube.com/c/grufmanbilab/videos
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 818
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #253 skrivet: 23 mars 2024, 09:12:24 »
Dagliga förbrukning är nu nere på 13%. Från som högst 20% när det var som kallast.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35945
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #254 skrivet: 23 mars 2024, 10:50:07 »
Ja men inte hos Grufman Bil.
https://www.youtube.com/c/grufmanbilab/videos

Jo, den där typen av verkstäder lär finnas i storstäderna framöver, men det kommer ta tid innan det finns mer utbrett.
Och billigt kommer det aldrig att bli att reparera ett batteri.
Att plocka ut växellådan på min bil kostar drygt 10 000 kr, så nåt norr om detta gissar jag att de ska ha bara för att demontera/montera batteriet, troligen kommer det kosta över 20 000 även om det bara byts några celler, om en hel sektion behöver bytas, troligen mer.
« Senast ändrad: 23 mars 2024, 10:52:11 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!