Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 117239 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3593
  • Karma +4/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #255 skrivet: 23 mars 2024, 11:11:05 »
Rikard, du är inte klarsynt när det gäller teknikutveckling och bilar.  I början kan/vågar kvartersverkstaden inte ens sätta på vinterhjul på en elbil.  Ju större andelen elbilar så kommer kunskapen att sippra ner till dessa också.  Det är ju inte någon avancerad teknik, bara delvis annorlunda.

Jag kan glädja dig med att en elbil kan gå sönder på alla möjliga sätt, långt ifrån ditt påstående att det bara skulle vara dyra och främmande fel.  Hjulupphängning, bromsar, hjul, styrning, 12V system, fjädring/dämpare, kaross m.m.   Det finns  massvis som man kan fixa på en helt vanlig verkstad.  I princip allt som man även med ice bilarna lugnt går till kvartersverkstaden med och bara de komplicerade felen som motor och elektronik som man även med ice bilarna kanske hellre går till märkesverkstaden.

Har sett att det finnsfristående aktörer som renoverar batterierna till en av de tidigaste/vanligaste elbilarna (Nissan Leaf).  Tesla själva byter vid behov batteriteknik en i befintliga bilar från NCA/NMC till NFP så det är inget som säger att man inte kan modernisera/revitalisera en elbil.  Kan ju bli som med solcellsanläggning där man kallt räknar med ett invertern byte under solcellernas livslängd.  Du har ju inte en aning om vad batteritekniken kommer att kosta 10 år framåt heller.

Chatgpt uppskattar prisutvecklingen de senaste åren till att priserna sjunkit 18-20% per år, vad nu det kan vara värt...  ;).

https://www.canarymedia.com/articles/batteries/chart-lithium-ion-battery-prices-are-falling-again
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3593
  • Karma +4/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #256 skrivet: 23 mars 2024, 11:17:37 »
Att plocka ut växellådan på min bil kostar drygt 10 000 kr, så nåt norr om detta gissar jag att de ska ha bara för att demontera/montera batteriet, troligen kommer det kosta över 20 000 även om det bara byts några celler, om en hel sektion behöver bytas, troligen mer.
Att byta toppen på min sista enbart diesel bil kostade över 50,000:-.  Så vet inte riktigt varför du menar att reparationerna kommer bli så mycket dyrare framöver. Tror du det är en komplicerad procedur att byta batteri?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2576
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #257 skrivet: 23 mars 2024, 13:36:31 »
Nja sanningen är att det inte går att reparera Teslas senaste structural battery, det är fyllt med ngt som gör det i praktiken helt omöjligt.

Priserna på batterier är dock redan nere på 600:- per kWh så ett 70kWh pack kostar numera runt 42000:- vid produktion.
Tänk då vad oerhört mycket som inte finns på en elbil som krävs på en ICE så tror jag att elbilar över tid kommer vara billigare att hålla liv i.

Både ICE och EV är idag så sprängfyllda med övrig elektronik så det är snarare det som sätter begränsningen, dvs tillgång till reservdelar.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3593
  • Karma +4/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #258 skrivet: 23 mars 2024, 15:29:50 »
Nja sanningen är att det inte går att reparera Teslas senaste structural battery, det är fyllt med ngt som gör det i praktiken helt omöjligt.
Enskilda celler ja, men ofta är de uppbyggda av (4) moduler som kan bytas i klump.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2663
  • Karma +5/-1
SV: Vi som kör elbil
« Svar #259 skrivet: 23 mars 2024, 16:41:55 »
Demontera/montera hela batteriet på en någotsånär normal elbil är gjort på max en halvtimme.
T ex på Nissan Leaf:
-Lossa en byglingsplugg som man kommer åt under baksätet.
-Upp med bilen på pallbockar eller lyft.
-Lossa två kontaktdon.
-Ställ in en höglyftande pallyft, växellådsdomkraft eller motsvarande under batterilådan.
-Skruva loss 4 eller 8 skruvar.
-Sänk ner batteriet och dra ut det .
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2576
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #260 skrivet: 23 mars 2024, 18:04:33 »
Enskilda celler ja, men ofta är de uppbyggda av (4) moduler som kan bytas i klump.
Kolla när Munro Live demonterar på Youtube så kommer du också att inse att dessa är omöjliga att reparera, jag pratar om de senaste Teslabatterierna som är en del av bilens struktur.

https://youtu.be/FXpfU6I_T3w?si=5a-y60P_jDZWEoAC

https://youtu.be/ozesI3OZEG0?si=xzdMZixQiBbI6zop
« Senast ändrad: 23 mars 2024, 18:07:36 av Mike »

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3093
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vi som kör elbil
« Svar #261 skrivet: 23 mars 2024, 18:28:04 »
Är det inte dumt att göra så reparationer blir svåra eller omöjligt? Slit och släng.

En bit norrut från mig finns en som fixar tesla batterier. Inte billigt, men han ger ett års garanti och bilen blir körbar.

Läste också om att försäkringsbolag börjat vägra att helförsäkra vissa elbilsmodeller, men det kanske alltid är vanligt med exklusivare fossilbilar med?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2576
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #262 skrivet: 23 mars 2024, 18:29:55 »
Ja äldre Tesla går att fixa men inte de nya structural battery pack.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3593
  • Karma +4/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #263 skrivet: 23 mars 2024, 19:03:26 »
Ja äldre Tesla går att fixa men inte de nya structural battery pack.
Det kan hända att det är så, men det kan ju även hända att de som "hackat" sig in helt enkelt inte vet hur man skall göra.  T.ex. så framgick det ju klart och tydligt att de inte visste vad det "skära gojset" var för något.  De använde mer eller mindre våld för att få bort det.  Det är ju inte omöjligt att det finns bättre sätt att frilägga godsakerna.  Minns hur 3:e parts batteritillverkarna slet för att få bort batterierna ur iPhonen innan de visste att man kunde tänja ut limmet medan batteriet låg kvar.  Menar absolut inte att samma teknik skulle användas här förstås, men menar att det inte är omöjligt att det kan finnas enklare sätt än man vet om bara genom att använda våld.  Hade man någon kemist där som kunde analysera gojset och se om det kunde avlägsnas på t,ex. kemisk väg?  Betänk att det oavsett skall återvinnas någon gång.

Och även om nu just den batterivarianten inte skulle gå att reparera så är det ju långt ifrån alla batterier som är konstruerade på detta sätt.  Inte ens alla batterier från Tesla har denna teknik.
« Senast ändrad: 23 mars 2024, 19:06:36 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35844
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #264 skrivet: 24 mars 2024, 07:59:36 »
Betänk att det oavsett skall återvinnas någon gång.

Mmm, det där med återvinningen ska bli intressant att följa, jag misstänker att vissa typer av batterier kommer vara mer eller mindre omöjliga att återvinna utan att det resulterar i stora kostnader.
Vem ska bekosta det?
Bilägaren eller staten, eller den som en gång tillverkat batteriet?

Rikard, du är inte klarsynt när det gäller teknikutveckling och bilar. 

Jo, det är jag, och min bedömning har varit och är att en elbil inte är tillräckligt bra, och passar mina behov under nuvarande förutsättningar.
Batterierna är för dyra, har för dålig räckvidd, är giftiga, brandfarliga, och åldras för fort.
Med nuvarande energimix inom EU så släpper de bara ut marginellt mindre CO2 än en fossil bil, och för alla som måste ladda publikt är de inte ens billigare i drift.
Partikelutsläppen är enligt oberoende forskning lika stora från en elbil som från en fossil bil beroende på det större däck och vägslitaget som viktskillnaden medför, så inte ens lokala partikelutsläpp blir mindre.
Bilarna fungerar inte heller när det blir riktigt kallt, något som faktiskt händer då och då där vi bor.
Nu kan man väl stanna hemma några dagar/år om bilen inte fungerar, men ändå...
Att allt fler elbilar cementerar behovet av kolkraft i Europa är ännu ett skäl till att jag inte anser det meningsfullt att lägga ut stora pengar på tekniken så länge den inte är mogen - jag hjälper inte klimatet, även om jag ville.


Med tiden kommer säkert bättre batterier, som inte är lika giftiga, inte brinner lika lätt, har längre räckvidd och är både lättare och billigare.
Möjligen kommer priset på elen i publika laddstationer också ned när det är ständiga köer och hög omsättning av el i laddstationerna.
Dock, det lär väl bli ungefär som med värmepumpar, det finns en fysiskt gräns för vad som är möjligt att åstadkomma, och när man närmar sig den så kommer utvecklingen att avta.
Bara sedan vi började diskutera detta så har ju säkrare och billigare LFP kommit (även om de är sämre vad gäller räckvidd och kapacitet/kg) så det närmar sig allt mer en teknik som är mogen för större acceptans.

Jag bytte ju bil förra veckan och har förstås övervägt möjligheten att köpa en elbil men det som fanns i den prisklass jag kunde tänka mig var helt enkelt för uselt, och uppfyllde inte de krav och behov som vi har.
Jag räknar med att nästa bilbyte, om 3-5 år kommer att resultera i en elbil, det är jag mer eller mindre säker på.
Eftersom vi har två bilar kan vi ju ha en som har de begräsningar som en elbil de facto har.
De har också stora fördelar, så jag tror säkert att vi kommer köra många fler mil med elbilen den dagen vi köper en.
Den andra blir då reservbil, som klarar alla våra behov, men kostar mer att köra de gånger den behövs.

Min dotter pendlar 12 mil/dag och de tittar på en elbil, men med tanke på att de har husvagn i fjällvärlden, och bara har en bil så är kraven rätt höga på storlek och dragförmåga.
De bilar som uppfyllter deras kravbild är dyra, runt 700 000 kr, och eftertraktade begagnade, så det finns få till salu, och de är också dyra.
En ung familj med nyköpt hus har väl kanske inte direkt en bil för 700 000 kr högst upp på önskelistan över "oförutsedda kostnader".
Idag kör de fyrhjulsdriven Passat kombi för runt 150 000 kr, så det är en viss prisskillnad om man ska få nåt liknande med batterier.
Škoda Enyaq ligger närmast till hands, 560 000 - 700 000 beroende på modell, innan den är utrustad med det som de behöver, som drag och vinterdäck till exempel.
Motor och cupevärmare slipper man dock på en elbil, alltid något.  tummenupp

Tack vare att sittande regering äntligen höjt reseavdraget så kostar det inte längre så mycket att pendla längt med en fossilbil, så det finns ju ändå något som blir bättre.
Plus att dieselpriset gått ned med typ 8 kr litern de senaste åren.
« Senast ändrad: 24 mars 2024, 09:27:39 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35844
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #265 skrivet: 24 mars 2024, 08:24:27 »
Demontera/montera hela batteriet på en någotsånär normal elbil är gjort på max en halvtimme.
T ex på Nissan Leaf:
-Lossa en byglingsplugg som man kommer åt under baksätet.
-Upp med bilen på pallbockar eller lyft.
-Lossa två kontaktdon.
-Ställ in en höglyftande pallyft, växellådsdomkraft eller motsvarande under batterilådan.
-Skruva loss 4 eller 8 skruvar.
-Sänk ner batteriet och dra ut det .
Ett elbilsbatteri är livsfarligt och måste laddas ur under kontrollerade former som troligen tar rätt lång tid och kräver kompetens på alla olika batteri och biltyper som finns om man ska jobba med det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3593
  • Karma +4/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #266 skrivet: 24 mars 2024, 12:38:14 »
Med nuvarande energimix inom EU så släpper de bara ut marginellt mindre CO2 än en fossil bil, och för alla som måste ladda publikt är de inte ens billigare i drift.
Ditt sätt att argumentera publikt och med ditt egna samvete är verkligen patetiskt.  Att JAG som elbilsförare tankar solel det spelar ingen roll för mitt co2 footprint menar du då?  Inte ens Sveriges elmix är tydligen tillräckligt intressant utan du måste dra till med EUs elmix för att mitt elbilskörande skall bli nästan lika syndigt som din diesel-suv?  För övrigt är EUs mix 60% fossilfri och knappt 40% fossilel.

Med ditt sätt att argumentera så förstår jag inte hur ditt samvete står ut med att köra dieselbil.  Ursprungsmixen för diesel för området Nordkalotten+Ryssland är typ 99% rysk.  Förstår du inte att du bidrar till den ryska krigsföringen???  För att inte tala om att den är 100% fossilbaserad medan EUs elmix är knappt 40% fossilbaserad.  Så även om jag accepterar ditt ihopbuntande såär du många gånger värre för jag hittade på ett bättre sätt att bunta än du.  För tydligen handlar det inte längre om vad du eller jag handlar...,

 hahaha! hahaha! hahaha!

« Senast ändrad: 24 mars 2024, 12:42:21 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3593
  • Karma +4/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #267 skrivet: 24 mars 2024, 13:51:44 »
Bilarna fungerar inte heller när det blir riktigt kallt, något som faktiskt händer då och då där vi bor.
Nu kan man väl stanna hemma några dagar/år om bilen inte fungerar, men ändå...
hahaha! hahaha! hahaha! hahaha! hahaha! hahaha! hahaha! hahaha!

https://elbilen.se/artiklar/sa-funkar-elbilar-i-riktig-kyla/
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35844
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #268 skrivet: 24 mars 2024, 17:42:12 »
https://gratistidning.com.hemsida.eu/alvsbyn/blog/2024/01/16/skolskjuts-temperatur-alvsbyns-kommun/
https://pt.se/nyheter/alvsbyn/artikel/skarp-kritik-mot-ny-koldgrans-minus-30-grader-for-skolskjutsar/lw4906vr
Hört många historier om elbilar som inte gick när det kröp ned under -30 grader här i vinter, en familj med två elbilar som åkte till stugan i fjällen fick till sist igång den ena, men den andra fick transporteras hem av bärgare.
Jag har inte tillgång till varmgarage för våra bilar, så det är ju också en stor nackdel för just oss, att man alltsi ska behöva värma batterierna om man vill iväg. Jag tror dessutom inte att det är särskilt bra för ett elbilsbatteri att större delen av vintern stå utomhus utsatt för kylan.
Taxi är ju inte dumma i huvudet, de förstår att köra elbilar i -30 grader kostar mer än det smakar och väljer helt enkelt att vägra.
Taxi i Luleå kör elbilar ned till -30, diesel ned till -35, och blir det kallare än så kör de primärt med bensinbilar.

Din solel skulle ju annars gått för att dra ned effekten på ett kolkraftverk i Tyskland, om den energin exporterats istället för att tryckas in i en elbil.
Huruvida man tror att en elbil laddas av solceller eller kol i Tyskland förändrar ju inte verkligheten, varenda kWh som vi inte kan exportera ned till Tyskland och Polen resulterar i mer kolkraft, men man ser väl vad man vill se.
Bara när våra exportledningar går fulla kan man räkna med Svensk energimix i Svenska elbilar.
Jag kan i alla fall inte se det på annat sätt.
Inte ens elbilsbatteriexperten som Auto Motor och Sport intervjuade på en elbilsmässa tyckte att det var särskilt bråttom med att förbjuda fossilbilarna, dels för att batterierna gör mer nytta som batterilager om vi ska satsa på intermittent kraftgenerering, och dels för att det är omöjligt för västvärlden att ställa om produktionen (Finns vare sig råvaror eller fabriker som kan bygga den mängd batterier som skulle krävas), den kommer att tas över av Kineserna om vi framhärdar.



Men visst, om vi bygger ännu mer energiproduktion utan att bygga ut möjligheten att exportera så att exportledningarna oftare går fulla, då kommer vi i princip att kunna räkna med den Svenska energimixen för Svenska elbilar.

Pratade just med en kusin som fått en Audi pluginhybrid som företagsbil.
Han var väl sådär nöjd, går 5 mil på en laddning i bästa fall, och har så liten tank att han får köra runt och tanka titt som tätt.

Rysk diesel i Sverige?


Att försvara ett dyrt elbilsköp med påstådd klimatnytta biter inte på mig i alla fall, nog för att de kan minska CO2-utsläppen en aning på marginalen, det kan jag väl också tro, men de orsakar prisstegringar på ALLA bilar, de kommer att slå ut stora delar av bilindustrin i västvärlden, och de orsakar andra utsläpp som skadar miljön mer än alternativet.

Jag är dessutom inte så bekymrad över om det blir varmare och högre CO2-halt, för vi behöver både mer regn och snabbare tillväxt av grödor om vi ska kunna föda planetens befolkning tills den börjar minska av naturliga skäl. (Allt färre fattiga outbildade som skaffar många barn gör att vi snart börjar bli färre människor på planeten)

Det enda som egentligen gör att det kan vara vettigt att driva på utvecklingen mot elbilar i en onaturligt snabb takt i Sverige är att det i princip är Sveriges enda källa till CO2-utsläpp, så för att minska specifikt våra utsläpp finns det inte mycket annat vi kan göra.
När alla Svenska bilar är elbilar kommer det att bli 0.002 grader mindre varmt om 70 år enligt IPCC:S beräkningar.

Är det någon här som på fullt allvar tror att världen kommer att minska förbrukningen av gas och olja de närmaste årtiondena på ett noterbart sätt?
https://ourworldindata.org/fossil-fuels

Är vi OK med att västerländsk bilindustri slås ut av Kinesisk för att vi har energibrist, höga elpriser och råvarubrist?
« Senast ändrad: 24 mars 2024, 18:30:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3593
  • Karma +4/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #269 skrivet: 24 mars 2024, 18:42:17 »
Finns hur många bensin och ännu fler dieselbilar som inte heller startade när det var kallt.  Enda anledningen att du inte hört talas om dem är för att det är så vanligt att det ju inte ens är spännande.  Det är ungefär som alla dieselbilar som börjar brinna...  gäsp... inte spännande.


https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20240228/avgasbilar-har-mer-problem-i-kyla-an-elbilar/

https://www.borskollen.se/nyheter/27/bilbargaren-elbilar-presterar-battre-an-bensindrivna-bilar-i-kyla

 hahaha!
« Senast ändrad: 24 mars 2024, 18:52:57 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 526
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!