0 medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.
Lägg på luftfilter och kontroll av bromsvätska samt bromsskick så kommer du hyfsat långt.
För att garantierna på en ny bil ska gälla gäller väl att man följer serviceprotokollet som tillverkaren stipulerar?Oavsett om det sker på märkesverkstad eller fristående verkstad.Här leder ju tesla med hästlängder, det borde vara samma sak på en ICE bil, de viktiga bitarna som olja, oljefilter, bränslefilter och luftfilter till motorn, samt bromsvätskan ska kollas.Allt annat är ju bara lull-lull så de ska kunna ta fett betalt för en service.I praktiken blir det en form av leasing, man kan sälja bilen billigt, men man tar under garantitiden ut ytterligare kanske 20 000 kr i kostnader för service, varav 80% är ren vinst.Under bilens livslängd, om man servar på märkesverkstad, enligt boken, så blir det stora pengar via eftermarknaden.Såg för övrigt en lokal fristående verkstad som erbjöd oljeservice (olja + filterbyte) för 1800 kr.Bra betalt, tar kanske 20 minuter och kostar honom i runda slängar 250-400 kr om han köper olja på bulk.Ändå är det billigt.
Lite uppdatering:En bekant som har köpt en Audi som inte ens har gått 20 000 mil för ett tag sen berättade att han är missnöjd med bilen. Han säger att den alltid serverades och att serviceboken är fullstämplad.Audin verkar har fått en motorskada. Det är inte säkert att den har en motorskada, men till 80 % kan det vara så tyckte grabbarna från ÖAMTC som har bärgat bilen. Den står nu hemma i garaget ....
En elbil? Eller på vilket sätt är detta intressant i en tråd om elbilar?
Ingen elbil, nej.Nja, motorn krånglade trots att man alltid verkar ha gjort servicen.
Som verkstadschef lär han nog få ett lättare jobb, men det lär nog inte bli kul ens då när man ska meddela en kund att inverter eller batteri eller elmotor måste bytas till en kostnad norr om 50 000 kr.Felen lär bli mer sällsynta, men mer ödestigra.Tycker det är enkel logik, och enkelt att förstå - att så blir fallet.Man får hoppas att det kommer någon form av försäkring mot dyra fel på elbilar, typ Arctic försäkring för värmepumpar.
En annan sak jag ofrivilligt kommer att tänka på är om "fattigt folk" alls kommer ha råd att ha en bil om säg 20 år eller så.De som idag köper en bil för 10 000 kr och hankar sig fram med den några år.Jag menar att de flesta som köper en gammal elbil (6-8 år) där batterigarantin gått ut, nog ofta kommer att ha dem kvar tills det kommer ett så dyrt fel att de skrotas.Vad blir kvar till de som inte har pengar nog att köpa en 6-8 år gammal elbil?
Vad som alltid har saknats i bilverkstadsvärlden är kompetens att laga elektronikenheter på komponentnivå, alltså sådant som varenda radio- och tv-reparatör höll på med under större delen av 1900-talet.
Ja men inte hos Grufman Bil.https://www.youtube.com/c/grufmanbilab/videos