Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 142142 gånger)

0 medlemmar och 14 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 818
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #60 skrivet: 01 februari 2024, 19:21:49 »
Vi är i allafall nöjda med våran elbil än så länge. Bara torkarbladen som fryser. Gissar att mer än 95% av alla laddningtillfällen än så länge har skett hemma. Så verkar det även vara för de jag känner med elbil.

De få gånger bilen laddad på snabbladdning var det ingen kö. I mellandagarna ladda vi i Falkenberg och gott om lediga stolpar.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35931
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #61 skrivet: 01 februari 2024, 19:27:24 »
I stora delar av världen finns det inte ens tillgång till el annat än sporadiskt.
Skulle vara kul att se en laddstation i centrala Dehli.  :-)) :-)) :-))
Eller i Tokyo, eller i vilken annan mångmiljonstad som helst.
Tvingar man fram detta med elbilar så innebär det helt enkelt att många får göra sig av med sin bil, precis som beslutsfattarna vill.
Det inskränker vår frihet på ett fundamental sätt och bör motarbetas.

Hörde i veckan om ett par som kört var sin elbil till stugan i Jäckvik över nyår, en kunde de värma upp så den startade med värmefläktar som värmde batterierna (den startade inte för att det var för stor temperaturskillnad mellan högspännings och 12 V batteriet).
Den andra fick man beställa bärgare till.
Var under -30 i några dagar.
« Senast ändrad: 01 februari 2024, 19:31:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3111
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vi som kör elbil
« Svar #62 skrivet: 01 februari 2024, 19:33:19 »
Grannen var heller inte imponerad av dieselbilen då det var som kallast. Hade han följt med frun en bit norrut och mätaren visade -36 som det gjorde hade han vänt om genast.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35931
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #63 skrivet: 01 februari 2024, 19:35:42 »
Så kan det vara, jag har dock aldrig behövt stå p.g.a. kyla med mina bilar under mina 58 år i livet.
Som kallast har det varit -42 när jag åkt på jobbet.
Har bara kört våra två Diesel i -35 så jag vet inte säkert vad de klarar.
När vi åkte till Jokkmokks marknad förra vintern var det -32. (inga problem för någon av oss tre ekipage dieselbilar)
Svågern fick dock punktering, och ingen luft i nödhjulet, men det funkade med "punkteringslagning på flaska" trots kylan.

Om jag var tvungen att åka någonstans med en Diesel eller en Elbil i -40 hade jag nog valt Dieseln.
Det kan stå en oerhört dyrt om elbilen skulle knäcka batteri, motor eller inverter p.g.a. kylan.
Dieselbilen stannar väl troligen bara för att Dieseln i filtret börjar sörja ihop sig.

Taxi Älvsbyn som bara har Tesla vägrar köra skolbarnen om det går under -30 grader.
Luleå Taxi kör med El ned till -30, sedan Diesel med nya filter, och om det blir riktigt kallt har de bensinbilar att ta till i de fall det behövs.

Hertz säljer av 20 000 av sina elbilar, för dyra att drifta och reparera.

Jag vet, för många Svenskar funkar det säkert alldeles föredömligt med elbil, jag och min sambo skulle garanterat vara nöjda om en av våra två bilar gick på el.
Det jag vill påpeka är att det inte passar alla, alltid.
I vårt fall (jag och min sambo) är max 50% av "flottan", globalt troligen mindre än så.
Därför tror jag att Toyoda har rätt, kanske inte bara 30%, men absolut inte mer än 50% under min livstid.
« Senast ändrad: 01 februari 2024, 19:52:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2583
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #64 skrivet: 01 februari 2024, 21:38:25 »
Titta på rubriken, kanske dags för en tråd:
Vi som inte har elbil och vill spy galla på dem!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35931
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #65 skrivet: 02 februari 2024, 08:00:07 »
Jag spyr inte galla över dem, försöker se nyktert och sansat på saken, och överväger förstås när det kan vara rätt tid för oss att köpa vår första elbil.
Det jag t.ex. skriver om taxi vid sträng kyla är ingen skröna eller hittepå - och folk bör få veta detta.
Taxi om någon borde väl veta vilka bilar de kan lita på, och ur ekonomisk synpunkt vågar använda när det är kallt ute?
Samma sak med hyrfirmorna.

Elbilarna har många fördelar, men de borde konkurrera på lika villkor, först då får vi en sund övergång till en mer mogen teknik som folk kan ha förtroende för.
Och det bedömer jag skulle ta ca 30-40 år men det kan förstås gå fortare. (men knappast utan tvingande lagstiftning)
Gör man det förhastat så blir det både privatekonomiskt och samhällsekonomiskt mest bara en belastning.
Och det gör liten eller ingen skillnad för vare sig klimat, eller lokala utsläpp av partiklar.
Tar Kineserna över all bilindustri så blir det sannolikt bara sämre.

Det här liknar väl rätt mycket debatten rörande luft/luft-värmepumpar när de slog igenom på allvar i mitten av 00-talet.
Vi var många här i forumet som inte ville "premiera" dessa då de inte levererade när det var kallt ute, inte värmde tappvarmvatten, och inte kunde värma hela huset.
Det var alltså ett val som många gjorde, och var lyriska över, fast det objektivt sett inte var en mogen teknik.
De slog ändå igenom, trots bristen på subventioner, för att det var billigt, och gav en kort payoff-tid.

Mina inlägg ska uppfattas på liknande sätt.

Idag är luftvärmepumparna mycket bättre, och kan värma en större del av huset även vid rätt låga temperaturer.
De har fortfarande vissa brister förstås, och de bör påtalas så att ingen som köper tror att de kan lösa alla uppgifter som en "riktig" värmepump kan göra.
Lite samma syn har jag på det här med elbilar.
Tekniken är omogen, och man får inte en fullvärdig funktion, och det bör man vara medveten om.

Och, de kinesiska värmepumparna har fortfarande inte visat sig hålla den kvalitet man kan förvänta sig.
Gissar att vi kommer att lära oss detta även gällande de kinesiska bilarna.
Så jag tycker att debatten behövs, även i denna fråga.

Men jag förstår om jag kan upplevas som jobbig.
Ber om ursäkt för det.
« Senast ändrad: 02 februari 2024, 08:10:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35931
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #66 skrivet: 02 februari 2024, 08:53:59 »
Lite mer av samma som jag tycker.
https://foretagande.se/scanias-vd-vill-att-du-betalar-for-felsatsning-pa-ellastbilar
Låt efterfrågan styra produktionen, och när övergången sker.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 818
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #67 skrivet: 02 februari 2024, 15:57:30 »
+6 grader och allt väl med Hyundaien. Rullat 5 mil idag.  Även nu är det tänt i kamin.

Det finns flera steg i bromsgenerering.

Bäst funkar läge ”Snow” då den då begränsar motorbroms så det inte släpper. Man spar dubben också om det inte går så hårt.

Min fru kör annars i maxläget innan enpedal.  Tror det finns 4 lägen +snö. Läge 3 körs det på vid barmark.

Med enpedalsläget stannar bilen helt när man släpper höger foten.

« Senast ändrad: 02 februari 2024, 18:17:29 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3111
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vi som kör elbil
« Svar #68 skrivet: 02 februari 2024, 20:20:15 »
Blev spännande igår då ioniqen ville bromsa då jag lättade på gasen på ren is. Men bilen ännu utan skador. Snart är lånetiden slut. Men ägaren funderar på att åka till Norge och arbeta, så kanske man får provköra mer… börjar ju komma sol nu också så får ladda med egen solproduktion.

Inte så tokig bil att köra, någon nackdel är lädersäten som är grymt kalla nu vintertid, konstig höga förluster vid laddning (62% av tillförd energi kommer tillgodo, snabbare laddning borde minska förlusten). Det där som känner av vita linjer och rätar upp bilen aningen farliga vintertid då den ibland vill köra upp på snövall (men inte elens fel, och går ju att varje gång avaktivera systemet). Helljuset är kanske mest sämst, totalt värdelöst, lika mörkt som i graven. Automatväxlad är nog annars bekvämt… för att inte bara skriva dåliga saker.

Ska jag då köpa en elbil. Nej inte nu, är nog nöjd med min bensingolf från 2011 som ändå har 0 i försäljningsvärde. Kör ändå för lite för att se någon lönsamhet.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2583
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #69 skrivet: 03 februari 2024, 05:42:07 »
Trend

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 818
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #70 skrivet: 03 februari 2024, 07:16:03 »
Den långsiktiga trenden är tydlig. Att det skett en växling från enbart diesel/bensin till andra drivmedel. Vissa trender tar slut medans andra nya tar över.

Jag har inga problem med diesel/bensinbilar då jag äger och nyttjar ett flertal. De fyller sin funktion. Har idag en pickup som drar tungt i mellanåt. Dock är en elbil med +70kWh inte heller nått problem i vardagen när det gäller räckvidden. Vid körning med husvagnen eller släp behöver man dock mer än 70kWh om det är längre sträckor.

Dock tror jag att mindre elbilar som är billiga med lagomt stor batteri är det som kommer efterfrågas samt servicefordon till byggsektorn. Inte en pickup med 220kWh batteri och 3,5ton på kroken utan Caddy, Vito och lite större enklare modeller som går på leasing. Dvs typiska vita fordon som man ser på byggarbetsplatser idag.

Den ångest många känner som inte har elbil finns inte hos oss i allafall. Vi övade lite på snabbladdning när vi hade tid och nu är det borta.

Kört bilen ner till 15% som lägst. Dvs 6-8 mil kvar. På den sträckan finns det ohyggligt många laddnings möjligheter. Bilen visar de 30 närmaste platserna om man vill.


Ladda ner appen chargefinder ni som inte har elbil och kolla lite. Kostar inget och man får en uppfattning hur det ligger till.

Bedömer att i Borås finns 50 talet platser där man kan utföra laddning mot betalning.


I Piteå hittar jag 25 talet laddplatser.

Sen finns flera laddnings platser jag noterat som inte finns i appen. Kommer väl.

Närmast för oss ligger 1 mil bort.

Eller? Nä. Jag når dit med sladden. Hemma så klart.

Men visst i vissa områden är det glest med laddare, men då troligtvis finns inte bensin eller diesel i närhet heller.

Problemet med kö är att nästan alla väljer samma ställe att ladda fast det finns fler i området. Okunskap är dagens ord.

De problem som Rickard upplever har vi ännu inte stött på. Än… Men vi har en dieselbil som går +100mil på en tank också. Men så långt kör vi inte utan paus har vi märkt. För min del är går gränsen för längre resa vid 400km.
« Senast ändrad: 03 februari 2024, 09:42:50 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2583
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #71 skrivet: 03 februari 2024, 12:49:48 »
Världens störsts bilmarknad Kina PHEV + EV, (andelen PHEV minskar och EV ökar).
2024 räknar dem med att sälja 8 miljoner laddbara bilar.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2583
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #72 skrivet: 03 februari 2024, 12:52:39 »
Delar av Europa

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2583
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #73 skrivet: 03 februari 2024, 12:56:19 »
USA
Nu har vi kurvor för de allra största bilmarknaderna, ngn som tror att max är 30% fortfarande?

Elbilar kommer vara billigare än fossilbilar inom några år.

Det tas inte fram speciellt många nya modeller med fossilmotorer utan tillverkarna fokuserar allt mer på el.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9084
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #74 skrivet: 03 februari 2024, 13:36:22 »
Världens störsts bilmarknad Kina PHEV + EV, (andelen PHEV minskar och EV ökar).
2024 räknar dem med att sälja 8 miljoner laddbara bilar.

Hur många bilar med fossilbränsle räknar dom med att sälja ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!