0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Hur många bilar med fossilbränsle räknar dom med att sälja ?
Den långsiktiga trenden är tydlig. Att det skett en växling från enbart diesel/bensin till andra drivmedel. Vissa trender tar slut medans andra nya tar över. Jag har inga problem med diesel/bensinbilar då jag äger och nyttjar ett flertal. De fyller sin funktion. Har idag en pickup som drar tungt i mellanåt. Dock är en elbil med +70kWh inte heller nått problem i vardagen när det gäller räckvidden. Vid körning med husvagnen eller släp behöver man dock mer än 70kWh om det är längre sträckor. Dock tror jag att mindre elbilar som är billiga med lagomt stor batteri är det som kommer efterfrågas samt servicefordon till byggsektorn. Inte en pickup med 220kWh batteri och 3,5ton på kroken utan Caddy, Vito och lite större enklare modeller som går på leasing. Dvs typiska vita fordon som man ser på byggarbetsplatser idag. Den ångest många känner som inte har elbil finns inte hos oss i allafall. Vi övade lite på snabbladdning när vi hade tid och nu är det borta. Kört bilen ner till 15% som lägst. Dvs 6-8 mil kvar. På den sträckan finns det ohyggligt många laddnings möjligheter. Bilen visar de 30 närmaste platserna om man vill. Ladda ner appen chargefinder ni som inte har elbil och kolla lite. Kostar inget och man får en uppfattning hur det ligger till. Bedömer att i Borås finns 50 talet platser där man kan utföra laddning mot betalning. I Piteå hittar jag 25 talet laddplatser.Sen finns flera laddnings platser jag noterat som inte finns i appen. Kommer väl. Närmast för oss ligger 1 mil bort. Eller? Nä. Jag når dit med sladden. Hemma så klart. Men visst i vissa områden är det glest med laddare, men då troligtvis finns inte bensin eller diesel i närhet heller. Problemet med kö är att nästan alla väljer samma ställe att ladda fast det finns fler i området. Okunskap är dagens ord. De problem som Rickard upplever har vi ännu inte stött på. Än… Men vi har en dieselbil som går +100mil på en tank också. Men så långt kör vi inte utan paus har vi märkt. För min del är går gränsen för längre resa vid 400km.
Delar av Europa
Drygt 30% laddbara resten fossil som synes i dagrammet men fossil minskar grymt snabbt.Så 8 miljoner av 23-25 miljoner laddbart är beräknat, Kina räknar definitivt med nästan 100% el 2030 och som sagt det är världens största bilmarknad, nästan var tredje bil i världen säljs i Kina.VW tjänade mest pengar i Kina fram till för något år sedan, dem flesta traditionella tillverkarna tappar stort just nu i Kina eftersom deras elbilar inte är attraktiva.
Electric.Visst är det alla typer av elektrifierade fordon.Hybrider, plug-in och elbilar?Det går ju snart inte köpa en bil som inte är hybrid.Även om man vill.Är det konstigt om kurvorna stiger?Ingen ska få mig att tro att det gynnar miljö eller klimat, däremot så finns det fördelar med elbilar som gör dem attraktiva.Absolut.Snabb värme inte minst.Och jag ser fram emot dagen när de på egen hand ser till att folk väljer elektrifierade fordon.
Hmm, jag tror inte det kommer att säljas så mycket bilar i Kina de närmaste 20 åren.De är på konkursens rand (Byggboomen, subventionerna, lögnerna... och kan inte överleva utan extrema åtgärder.Som kanske kommer, men det lär inte rädda dem.Jag är oerhört skeptisk till allt kinesiskt, för jag tror att Ping kommer anfalla Taiwan, och då är allt Kinesiskt historia.Alla, inklusive jag, kommer att behöva hitta alternativa leverantörer, produktion i Europa och USA kommer att behöva återupptas - det kommer att ställa stora krav på alla, men vi kommer att kunna leverera.