Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 204377 gånger)

0 medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9095
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #900 skrivet: 25 juli 2025, 09:29:47 »
Och du är säker på att en privatägd skulle vara laddad ”bättre” !
Fördelen med att köpa en leasingbil kan nog vara att dom många gånger är mer omhändertagna då tex företag står för kostnaden för service/tvätt mm

Vill inte sitta med svarte Petter och köpa en elbil privat och äga den längre än garanti
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 581
  • Karma +1/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Vi som kör elbil
« Svar #901 skrivet: 25 juli 2025, 10:13:02 »
Varför inte serva en elbil då det knappt kostar något och då ha längre garantier ?
Om jag minns rätt så kostar mitt serviceavtal på elbilen ca 30:- per månad.

Planerar själv absolut inte att ha samma elbil i 15år ::)

Det lät ju väldigt billigt serviceavtal. Själv fick jag betala 167 kr/månaden för min Skoda Elroq. Det hinner ju bara bli en service på 3 år så det går väl jämnt ut med att betala kontant för den servicen.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9095
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #902 skrivet: 25 juli 2025, 10:28:23 »
Inte en aning om det var någon kampanj när jag tecknade leasing vid nyköp .
Säljaren sa att det inte lönar sig med serviceavtal men för dom pengarna kunde jag lika gärna teckna serviceavtal för det kanske lönar sig i längden och annars har jag kastat 24:- + moms i sjön x antal månader.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 581
  • Karma +1/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Vi som kör elbil
« Svar #903 skrivet: 25 juli 2025, 14:43:49 »
Inte en aning om det var någon kampanj när jag tecknade leasing vid nyköp .
Säljaren sa att det inte lönar sig med serviceavtal men för dom pengarna kunde jag lika gärna teckna serviceavtal för det kanske lönar sig i längden och annars har jag kastat 24:- + moms i sjön x antal månader.

Jag har sett att de erbjuder för 100 kr kr/månaden vid leasing. Hur som så kostar servicen vid 2 år ca 6 000 kr så det går jämnt ut och man undviker prishöjning tänkte jag. :-)
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9095
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #904 skrivet: 25 juli 2025, 15:55:32 »
Jag har knappt 300:- + moms per år så lite billigare på min awd id buzz
Men den är dyrare i inköp å andra sidan  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vi som kör elbil
« Svar #905 skrivet: 30 juli 2025, 13:13:16 »
Varför ska man egentligen gynna bilfabrikanten att hålla deras garantier på batteriet med att inte ladda fullt?
Vore nog bättre om alla laddade 100% hela tiden och håller det inte enligt garantier får bilfabrikanten åtgärda så det svider lite om dom levererar dåliga produkter.
Marknadsföra bilar med en viss räckvidd som dom sen tycker ägaren självmant ska sänka 20-50% då man varken ska ladda fullt eller ladda ur för mycket är helt fel tycker åtmindstånde jag.

Fast ingen åker och tankar sin bensinbil när det är halv tank om man inte ska åka långt.

Degraderingen är ungefär dubbelt så hög vid 80% än vid 50%.
Men biltillverkaren kan naturligtvis inte skriva att ladda vanligtvis till 50%, då skulle det bli ett ramaskrik.
80% är nog lagom. bilens batterier håller garantitiden ut. det brukar vara 70% kapacitet.
Rätt tråkigt att tappa 30% i räckvidd en kall vinterdag. Att bara ladda till 50% är ingen uppoffring alls.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9095
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #906 skrivet: 30 juli 2025, 13:23:41 »
Finns det ett trovärdigt test på degradering och då efter tex 5, 10 och 15år?
Och då gärna från olika tillverkare då det skiljer sig med degradering på batterierna man kan köpa till hushållet.


Fosilbilen kan man lätt tanka efter vägen då det finns en pump lite här och var så inte lika viktigt att tanka fullt.

Att ladda till 50% är ingen uppoffring för en del, själv vill jag ha fullt när man börjar jobba för man vet inte om man måste åka betydligt längre än man planerat om det händer något akut och vill slippa leta efter en laddplats och betala helt andra priser än hemma.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35992
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #907 skrivet: 30 juli 2025, 13:41:14 »
Vid 50% börjar vi få räckviddsångest, ca 20 mil finns det då att hämta i praktiken.
Kommer man plötsligt på att man ska till Luleå i något ärende så blir det minst 14 mil, och man ska ju som regel runt lite kring Luleå också när man väl åker dit.
Och det är ju om man slutar ladda vid 50%, det innebär ju att man kontinuerligt kommer att ligga mellan 10% och 50% med ständig räckviddsångest.
Dessutom gör att att man måste ladda när man måste, går mycket mer sällan planera efter när solen ger ett överskott, så det kommer att kosta lite mer också.

Idag började jag ladda bilen när batterierna till solcellerna var på 93%, tror solen räcker för att ladda bilen till 80% och hembatterierna till 80%.

Ofta man ser taxibilar som laddas till 100% varje dag som går långt med mycket liten degenerering av batterierna, vet inte om det bara är skrönor.

Finns väldigt många med Eniro som kört 20 000 till 50 000 mil som menar att batteriet tappat väldigt lite kapacitet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9095
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #908 skrivet: 30 juli 2025, 13:47:50 »
Frågade också ett par taxichaffisar när man åkt inne i Stockholm , tror en var en merca och den andra var en vw.
Dom laddade fullt varje gång och inte regerat på att dom tappat direkt märkbart i kapasitet efter x antal mil och år .

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vi som kör elbil
« Svar #909 skrivet: 30 juli 2025, 14:30:34 »
Finns det ett trovärdigt test på degradering och då efter tex 5, 10 och 15år?
Och då gärna från olika tillverkare då det skiljer sig med degradering på batterierna man kan köpa till hushållet.

Fosilbilen kan man lätt tanka efter vägen då det finns en pump lite här och var så inte lika viktigt att tanka fullt.

Att ladda till 50% är ingen uppoffring för en del, själv vill jag ha fullt när man börjar jobba för man vet inte om man måste åka betydligt längre än man planerat om det händer något akut och vill slippa leta efter en laddplats och betala helt andra priser än hemma.

Ja det finns massor med tester på lithium batterier.
Alla säger samma sak, att högre SOC sliter mer på batteriet.

Det finns massor med ägare som är tvärsäkra på att det inte sliter någonting.
De verkar dock inte ha koll på batteriets ursprungliga kapacitet, de fattar inte heller att topp bufferten försvinner före de börjar märka degraderingen.

Många blir arga och upprörda när han hänvisar till forskningen att det inte är bra att ha hög SOC.
Helt stört beteende.

Finns många bra trådar på Tesla forumet där man går igenom vad forskningen kommit fram till.
Man faktakollar även en del youtubers som är "batteri experter".


Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1670
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #910 skrivet: 30 juli 2025, 14:50:54 »
Jag fattar det som att det är lika viktigt eller viktigare att inte batteriet står oanvänt med mycket laddprocent. Så använd det du laddat direkt, enligt Citroens instruktionsbok 8)
Jag tycker man oftast vet när man planerar resa längre, eftersom andra saker skall förberedas också, tycker därför att man oftast hinner ladda upp om man startar från runt 50%.
Hade jag bilen som arbetsfordon skulle jag nog också ladda tillräckligt med marginal de dagar den används, det är ju lätt att förstå, man kan ju inte sitta på en tappstation när jobb väntar...
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9095
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #911 skrivet: 30 juli 2025, 14:58:09 »
Kan du inte lägga upp lite info om hur mycket man tappar efter tex 5,10 och 15 år med olika laddningar som har koll på det.

Att det sliter mer kan säkert stämma och skiljer sig troligen åt om man snabbladdar eller som jag som bara laddar hemma med ca 11kW

Sen har väl jag inte ifrågasatt att man sliter på batterier utan ”dumheten” av biltillverkare att skryta om effektstorlek/räckvidd om dom sen anser att man ska hålla sig mellan tex 20-70% och ännu värre om man måste hålla sig inom visst intervall för att garantier ska gälla.

Vw har vad jag noterat bara en rekommendation på 80% och inget om att garantier förbrukas om man laddar på ett visst sätt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #912 skrivet: 30 juli 2025, 15:15:57 »
Det har ju gått till överdrift det här med 10-80%.

Min laddhybrid har ju ett stort batteri på 26kWh men endast 19kWh nyttjas. Dvs de håller det i praktiken mellan 10-80% redan i bilens mjukvara. Ändå rekommenderar VW laddning till  80% dvs man håller det mellan 10-65% om man gör som de säger.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4440
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #913 skrivet: 30 juli 2025, 16:43:30 »
För några år sedan framkom det att Teslor med minsta batteriet i verkligheten hade samma batteri som de med större batteri. Dessa borde ha bra livslängd på batteriet.

Det var vid stora bränder i USA som Tesla uppdaterade bilarna OTA så att de kunde använda hela kapaciteten för att kunna sätta sig i säkerhet.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1670
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #914 skrivet: 30 juli 2025, 17:32:36 »
Här en sanning🤔
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 1132
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!