0 medlemmar och 66 gäster tittar på detta ämne.
För mig är det i alla fall rätt viktigt med snabb laddning när jag är på lite längre resa jag vill jag inte stå i timmar och ladda. Även om jag kommer ladda hemma med långsam laddning till 95% av tiden vill jag att bilen ska fungera åka lite längre med annars är det lika bra fortsätta åka bensinare vid nästa byte.
Är bensin lika bra 95% av tiden, vid kortare resor?Elbilen fungerar så bra map värmekomfort, isen försvinner snabbt på rutan och defrostern är också snabb. Kanske en ny bensinare har allt detta, jag frågar? Tex en Passat laddhybrid verkar ha det.Så om man får vänta 2-3 timmar längre på några längre turer tar man kanske igen detta med råge på snabbare starter vid alla kort resorna!!Eller tänker du bensin värmare 4-5 månader per år?
Du kan ju alltid köra laddhybrid som jag, har kört 90% på el första 1000 milen. Med hemmaladdning har det kostat ca 2:- per mil för el.Kommer 15 mil på el som längst på sommaren och ca 8 mil på vintern om man kör i ett svep. När den sedan går över på bensin så är Passaten grymt bränslesnål så 0,5 l/mil är det vanliga och då är det billigare att köra på bensin än att ladda på en publik laddare även om Passaten faktiskt stödjer 50kW snabbladdning också. Har bara provat en gång att snabbladda och då snittade den 40kW dock.Passat laddhybrid har grymt bra förvärmning av kupen så länge det finns el i batteriet. Den har helt värmd framruta dessutom så när man kommer ut efter 15 minuter kliver man in i en bil med helt rena rutor, varm ratt, varm stol och rena sidospeglar, den kör igång allt som går att elvärma samtidigt som den värmer kupėn.På sommaren kan man även låta den ha kupen kyld när man tex går in och handlar grymt praktiskt, senast idag lät jag den hålla bilen varmn när jag handlade.
Vid vilka tillfällen använder du bensinmotorn?
Ok. Vad var skälet till hybrid? Hur många av de längre resorna skulle du klara med en elbil som gick 40 mil sommartid? Hade jag själv haft husvagn och endast elbil så hade nog även vi köpt en hybrid. Men nu har vi inte det. Dessutom finns två dieselbilar med krok inom familjen.
Att den inte laddar mer än 2.2 kW när det är kallt ute är ju nästan kriminellt, och samma sak att det inte går aktivera batterikonditioneringen när den behövs som mest.