Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 275229 gånger)

0 medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19404
  • Karma +15/-15
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1185 skrivet: 29 oktober 2025, 20:01:05 »
Ja vi andra som har kupevärmaren i avsett fäste nöjer oss ju med nått som inte fungerar  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19404
  • Karma +15/-15
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1186 skrivet: 29 oktober 2025, 20:13:42 »
Kom just på en sak ta fram ett fäste enligt din modell och sälj i webshopen måste ju bli en storsäljare direkt om det är så bra som du påstår och den traditionella placeringen inte fungerar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3679
  • Karma +5/-13
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1187 skrivet: 29 oktober 2025, 22:37:46 »
Det går, men gubben fryser redan vid +10 grader.
Den gubben går inte....  bokstavligen!
 :)
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1786
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1188 skrivet: 29 oktober 2025, 23:43:36 »
På världens bästa elbil, dvs Citroen finns det en begränsning, det går bara schemalägga 4 förvärmningstider.
Tex
Måndag - Fredag, kl 07:00
Måndag - Fredag, kl 12:00
Måndag - Fredag, kl 15:00
Måndag - Fredag, kl 16:00

Därutöver får man starta manuellt och/eller  ha en liten kupevärmare.
Men det räcker nog gott att man kör den kraftiga värmepumpen på morgonen  + ev eftermiddagen för att få bort isen på rutorna.  Bilens värmesystem avisar nog fantastiskt mycket bättre än en liten kupevärmare och mycket bättre än en dieselvärmare också om man nu börjar drömma om dessa igen.😉 .

Det kansker även är bra, att torka ur bilen lite mer med regelbunden schemaläggning, om man har mest väldigt korta körsträckor.
Förerutanvarmgarage😉👍

-----

Jag tittade på min Citroen diesel hur kupevärmaren anslutits.
Jordad Defa kabel till bilens uttag.
Inne i bilen sitter ett vanligt 230V uttag, ojordat.
Kupevärmarkontakten är också ojordad, så den är väl dubbelisolerad, medans bilens chassi är jordat får man anta. Detta har jag inte sett innan, så man kan sätta vilken kupévärmare man vill, även en bra handhållen hårblås, då skall isen försvinna snabbt, iallafall punktvis✌️
« Senast ändrad: 30 oktober 2025, 00:23:10 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.
Acktank Nibe 300 med 1 kW elpatron.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36131
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1189 skrivet: 30 oktober 2025, 07:34:59 »
Ja vi andra som har kupevärmaren i avsett fäste nöjer oss ju med nått som inte fungerar  Sc:,h

Ja, om du skriver att du behöver värma i 1-2 timmar så fungerar det ju i alla fall inte som jag vill att det ska fungera.
Om inte framrutan är avtinad inom 30 minuter i princip oavsett utetemp är det för klen värmare, eller dålig placering av värmaren.
Dessutom, förr i tiden hade man på mer eller mindre alla kupevärmare 2000W som max effekt, idag är det vanligast med 1400 eller 1700 W.
Våra värmare är på 1700 W max och har två lägen, gissar att läge ett är runt 800 eller 1200 W?
det duger så länge det inte är fler minusgrader, men blir det minus 5 eller kallare behövs mer effekt för att tina av isen inom rimlig tid.

Precis som tidigare så anser jag alltså att gemene man är obrydd (för att uttrycka det milt) som accepterar att man ska värma bakre delen av kupén först, och sedan efter två timmar med lite tur, om det inte är för kallt ute, få till en avtinad framruta.
Jag tycker inte att det är acceptabelt, och vidtar därför de åtgärder jag gör.

Jag påstår förstås inte att vara sig du eller någon annan fungerande individ är lallande idioter, men i mina ögon är det absolut obegripligt hur man kan acceptera, eller tycka att det är bra, med en placering som skickar all varm luft mot baksätet när man stoppar i kupevärmaren.

Det enda sätt jag kan se att man kan försvara den typen av placering av kupevärmaren är estetiskt, och möjligen praktiskt, om man viftar med armarna som min sambo uppenbarligen gör som inte lyckas få kupevärmaren att sitta kvar på armstödet.

Jag har alltså 5 skäl till att jag gör som jag gör.

1. Det går minst dubbelt så fort att tina av framrutan, som är besvärligast att skrapa, speciellt på en SUV där man inte når hela framrutan.
2. Man kan köra med lägre effekt under en större del av året än man annars kan.
3. Det passar mig perfekt att ha 30-50 minuter på mig från att jag stoppar i värmaren tills jag ska åka, och då fungerar min lösning med placeringen perfekt.
(När jag åker iväg på jobbet står Sambon och skrapar rutorna för att hennes kupevärmare ligger på golvet eller på framsätet, och då är det ändå bättre placering än på mittkonsolen - riktad bakåt i kupen.)
4. Jag slipper hålla på med tidur som gör att kupevärmaren startar 2 timmar innan jag ska iväg på morgon.
5. Resten av dagen sitter värmaren som regel i hela tiden, och då klarar man sig med den lägre effekten ned till mycket lägre temperaturer än om all värme riktas bakåt i kupen, jag sparar energi.

Summa summarum, det sparar tid, jag slipper skrapa rutorna lika ofta, det sparar energi och pengar.

Självklart fungerar det som verkstan hade gjort, det funkar säkert att ha den i bagageutrymmet om man verkligen tycker den är ful eller i vägen.
Mitt sätt uppfyller mina mål och krav, det gör inte det sättet verkstan hade placerat kupevärmaren.

Ni kan ju alla se det som ett tips från coachen.  ;)

Den som irriterar sig på att jag försöker få saker och ting att fungera bättre än dom normalt gör får förstås göra det, det kan jag inte förhindra, men jag tycker att det är en märklig ingång i en fråga som under 4-5 månader av året är ett problem, att snabbt få bilen varm och isfri.

Det är ungefär som om jag skulle ifrågasätta det vettiga i Börjes tips om att bygga ett garage, det är självklart bättre även om det inte funkar för just oss.

10 minuters jobb och 100% bättre resultat tycker jag är en god avkastning på satsad tid, och därför delar jag med mig av mina fynd, utkristalliserade som ett resultat av 42 år som bilägare i Norrbotten.

Hade jag haft material och engagemanget som krävs hade jag förstås gjort ett bättre fäste som flyttade kupevärmaren några cm längre bakåt, och som gjorde att de satt fast bättre, även om man stötte till den, men för mig fungerar detta alldeles utomordentligt, dessutom utan att göra några ingrepp i bilens ytor.

Egentligen borde man starta tillverkning av modellanpassade hållare som gör att alla kan placera värmaren som jag gör, stabilt, inte i vägen, och med optimal funktion, men det är en uppgift för någon annan tror jag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36131
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1190 skrivet: 30 oktober 2025, 07:39:44 »
Premiär för kupevärmaren idag, 800 W i 50 minuter, varm och skön bil även om det egentligen var onödigt, 4 grader varmt ute, men lite imma på rutorna som jag blev av med i alla fall.
Satte in en vit isskrapa mellan värmaren och armstödet så det inte ska missfärgas av värmen, tack för omtanken TScomfort.  tummenupp

Ett elpris på 74 öre utan skatter, påslag och moms gjorde att det sved, men det ska bli billigare ikväll, så då ska bilen laddas och batterierna toppas upp igen.
9 mil kvar i batteriet, det ska nog sambon klara sig med idag, bara 44 km planerade.
« Senast ändrad: 30 oktober 2025, 07:41:44 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1786
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1191 skrivet: 30 oktober 2025, 08:22:04 »
Läste på Aftonbladet Idag att nya Zeekr 7X krossar allt motstånd enligt reportern "Glenlöv" eller vad han nu heter.
Snabb googling ger en milkostnad på 76 kr vid leasing, tillkommer rörliga kostnader som el.
Man kan köpa till servicepaket för okänd kostnad, så garantin gäller, reservdelar skall finnas centralt i Nederländerna  och Sverige!
Världen är helt galen 🤔🌋
Snart precis som nya tv, ingen kommer att laga någonting.... Soptipparna växer snabbt
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.
Acktank Nibe 300 med 1 kW elpatron.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1786
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1192 skrivet: 30 oktober 2025, 08:31:44 »
Jag tycker egentligen din ide är bra, skulle bara vilja ha den där defrostern sitter, nederkanten på framrutan, så en mer slimmad värmare.
Eller ett böjlig värmerör med hål längst hela nederkanten, då kanske värmaren ändå kan sitta vid passagerar fötterna
eller kanske ännu bättre vid kupefläkten under motorhuven och utnyttja befintliga rör
« Senast ändrad: 30 oktober 2025, 08:33:52 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.
Acktank Nibe 300 med 1 kW elpatron.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1786
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1193 skrivet: 30 oktober 2025, 09:08:01 »

Ett elpris på 74 öre utan skatter, påslag och moms gjorde att det sved, men det ska bli billigare ikväll, så då ska bilen laddas och batterierna toppas upp igen.
9 mil kvar i batteriet, det ska nog sambon klara sig med idag, bara 44 km planerade.

Laddade lite igår igen med virtuell säkring 1x9A.
Fick i 10kWh och förbrukade nästan all egen solel. Det fina var att trots att solen bara tittade fram då och då så blev max effekten pga av laddning låg (1,5) och den laddade stundtals ändå med drygt 3 kW. 👍✌️
Så det fungerar riktigt bra tycker jag👌Så en kostnadseffektiv kompromiss för oss utan batterier verkar det som.
Har någon annan provat?
« Senast ändrad: 30 oktober 2025, 09:10:02 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.
Acktank Nibe 300 med 1 kW elpatron.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36131
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1194 skrivet: 30 oktober 2025, 09:26:21 »
Läste på Aftonbladet Idag att nya Zeekr 7X krossar allt motstånd enligt reportern "Glenlöv" eller vad han nu heter.
Snabb googling ger en milkostnad på 76 kr vid leasing, tillkommer rörliga kostnader som el.
Man kan köpa till servicepaket för okänd kostnad, så garantin gäller, reservdelar skall finnas centralt i Nederländerna  och Sverige!
Världen är helt galen 🤔🌋
Snart precis som nya tv, ingen kommer att laga någonting.... Soptipparna växer snabbt

FEL FEL FEL FEL FEL!
Jag fick min TV lagad av Samsungtekniker förra veckan, ny panel. (Browning kallades felet tydligen)
10 dagar kvar på den 2-åriga garantin när jag felanmälde.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36131
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1195 skrivet: 30 oktober 2025, 09:33:13 »
Gjorde en kalkyl på en ny Tesla model Y standard standard range bakhjulsdriven igår, 499 900 kr inkl drag.
Efter att man räknar av det man sparar i diesel så blev kostnaden bara 2300 kr/månad (körsträcka 2000 mil/år)
Det måste vara svårslaget.
BLir säkert mycket dyrare om man verkligen skulle nappa på erbjudandet, det är ju omöjligt att se hur de räknar, om det är restvärde eller ej t.ex.
Äger man bilen?
Det framgår väldigt dåligt.
Om du Mike läser detta kanske du kan sätta dig in i den där kalkylen, du är ju expert!
https://www.tesla.com/sv_se/modely/design#overview

Måste varit alternativet privat tresvärdeslån typ.

Men ett lån på 7 år och 400 000 kr (räknar med att kunna sälja min gamla sportage för 100 000 kr) kostar 5285 kr innan ränteavdrag, dra av 22400 kr i sparad bränslekostnad blir det ca 3418 kronor dyrare/månad, ge eller ta några slantar/mil i elkostnad och högre försäkringspremier.
Skulle tro att bristen på behov av service mer än väl täcker laddningskostnaderna i alla fall, kanske delar av den högre försäkringskostnaden också.
Slipper man räntan om man betalar med egna pengar blir det bara 2895 kr dyrare/månad.

Hmm, ska man verkligen slå till, har svårt att se något mycket bättre erbjudande idag.
 
« Senast ändrad: 30 oktober 2025, 10:03:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13377
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1196 skrivet: 30 oktober 2025, 09:57:38 »
Jag tycker egentligen din ide är bra, skulle bara vilja ha den där defrostern sitter, nederkanten på framrutan, så en mer slimmad värmare.
Eller ett böjlig värmerör med hål längst hela nederkanten, då kanske värmaren ändå kan sitta vid passagerar fötterna
eller kanske ännu bättre vid kupefläkten under motorhuven och utnyttja befintliga rör

Dvs så som i princip alla bensin- och dieselvärmare fungerar...

Men visst är det konstigt att när värmen är elektriskt driven har man två separata system; Ett för att värma motorns kylvatten och ett för att värma luften i kupén. Det borde inte vara särskilt svårt att stoppa in en motorvärmare med högre effekt och aktivera bilens inbyggda kupéfläkt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36131
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1197 skrivet: 30 oktober 2025, 10:05:40 »
Möjligheten måste ju finnas redan på något sätt om det går aktivera fläkten om man har dieselvärmare.
Men det är väl som vanligt, ingen har brytt sig.
"Det fungerar ju", som en del säger.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4460
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1198 skrivet: 30 oktober 2025, 10:11:24 »
Dvs så som i princip alla bensin- och dieselvärmare fungerar...

Men visst är det konstigt att när värmen är elektriskt driven har man två separata system; Ett för att värma motorns kylvatten och ett för att värma luften i kupén. Det borde inte vara särskilt svårt att stoppa in en motorvärmare med högre effekt och aktivera bilens inbyggda kupéfläkt.
Behövs en cirkpump också. Har för mig att många motorvärmare idag värmer oljetråget snarare än kylvattnet.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3679
  • Karma +5/-13
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1199 skrivet: 30 oktober 2025, 10:51:40 »
FEL FEL FEL FEL FEL!
Jag fick min TV lagad av Samsungtekniker förra veckan, ny panel. (Browning kallades felet tydligen)
Troligare Brownout - underspänning
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!