Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur  (läst 2441 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #15 skrivet: 04 januari 2024, 13:41:54 »
Det klart jag också hoppas det. Minns bara att du visst hade enn CE50 tidigare precis som jag och jag hoppas förstås att min ska fortsätta tuffa på
Hoppas att det är ett enkelt fel du har där och att det är lätt att fixa. Knäppt att det är så intermittent bara
Stämmer.
Kanske är det som flera skrivit/indikerat att det är luften som (tidigare - förhoppningsvis) fanns i systemet som har spökat. Nu har pumpen gått i mer än 2 h utan larm. Skönt men konstigt….

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #16 skrivet: 04 januari 2024, 13:52:55 »
Reparatören ska komma hit nu under eftermiddagen. För 1,5 h sen satte jag tillbaka ”den lilla sladden” som har varit en form av nöddrift. Luftade återigen systemet men ingen luft. Sen startade jag upp pumpen. Döm av min förvåning att den nu går som den ska. Helt otroligt. Har ju haft återkommande larm i 5 dagar. Känns otroligt märkligt nu när reparatören ska komma. Nästan så man hoppas på larm nu… dontknow

Du kan vara lugn, felet brukar kommer tillbaka 30 minuter efter kontorstid, då reparatörn' åkt hem! :)

För övrigt låter dina problem som fukt i "modermodemet, själva hjärtat i hårddisken." ;(

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #17 skrivet: 04 januari 2024, 13:59:59 »
Du kan vara lugn, felet brukar kommer tillbaka 30 minuter efter kontorstid, då reparatörn' åkt hem! :)

För övrigt låter dina problem som fukt i "modermodemet, själva hjärtat i hårddisken." ;(


Det första du skriver tar jag som en självklarhet  8)

Det andra ska jag nämna för reparatören. Tack!

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #18 skrivet: 04 januari 2024, 14:23:24 »
Det höll i nästan 3 timmar. Nu kom larm om för hög hetgastemperatur. Tur jag inte har återkallat reparatören. Har säkert haft 7 olika larmkoder de senaste dagarna. Kanske lite väl många uppslag att arbeta efter… :-\ >:( :(

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #19 skrivet: 04 januari 2024, 14:51:50 »
Det höll i nästan 3 timmar. Nu kom larm om för hög hetgastemperatur. Tur jag inte har återkallat reparatören. Har säkert haft 7 olika larmkoder de senaste dagarna. Kanske lite väl många uppslag att arbeta efter… :-\ >:( :(

Är det hög hetgas på riktigt då? Eller är det falsklarm?
Kan du plotta hetgasen och kompressorfrekvensen de senaste 12h?

 Sc:,h

Edit:
Kan du lista de olika felkoderna lite snabbt?

Hög kondensor ut larm 162?
Hetgas hög larm 55? Hetgastempgivare larm 14?
Temperaturbegränsning?

https://www.nibe.eu/sv-se/support/larmkoder
« Senast ändrad: 04 januari 2024, 16:11:46 av kWhalp »

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #20 skrivet: 04 januari 2024, 16:43:13 »
Suck. Massor av luft i systemet enligt reparatören. Alla felkoder tillsammans med felsökning gav inget entydigt svar. Han ringde Nibe men de svarade inte. Nu loggas allt en tid framåt. Han ska ringa Nibe imorgon igen.


Felkoder sedan 30/12

Högtryckslarm (50)
Fel på avfrostningselementet (326)
Hög kondensor ut-temperatur (162)
Hög kondensor in-temperatur (163)
Temperarurbegränsarlarm (52)
Hetgaslarm (155)

Vissa av dessa har kommit flera gånger.

Japp, hetgasen var het. Närmare 112 grader när reparatören var här.

Han kanske var inne på att kondensorn var trasig. Luften i systemet påminner om kolsyrat vatten.

« Senast ändrad: 04 januari 2024, 18:22:16 av NiJa »

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #21 skrivet: 05 januari 2024, 16:31:50 »
Reparatören har idag pratat med Nibe som också tycke det är ett/flera märkliga fel.

Antagligen kommer kondensorn att bytas. Det har man resonerat sig fram till är det mest troliga felet.

Under tiden får vi leva med massa larm i denna midvinter….

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #22 skrivet: 05 januari 2024, 18:22:15 »
Har man läcksökt med elektronisk läcksökare i radiatorvattnet/golvvärmevattnet?
Skummar vattnet mycket som kommer ut?

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #23 skrivet: 05 januari 2024, 19:50:42 »
Har man läcksökt med elektronisk läcksökare i radiatorvattnet/golvvärmevattnet?
Skummar vattnet mycket som kommer ut?
Ingen läcksökning (än). Har golvvärme.

Ja, det skummar, eller typ som kolsyrat vatten när jag luftar. Vad indikerar det?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #24 skrivet: 06 januari 2024, 07:15:00 »
trasig kondensorväxlare! vad är det för tekniker som inte kollat värmebärarvattnet med läcksökare om det är mycket luft och skummar. Den löser på hetgas för att du har för lite soppa i maskin nu. Kondensorlarmet kommer garanterat av luften(gasen i systemet) den får inte rotation på vattnet om inte cp går 100%.
Sätt maskin i endast tillsats, och dra ut kabel till cirkpump, så den går 100%Lufta ofta och mycket tills ni fått hjälp med kontroll/byte av växlare.

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #25 skrivet: 06 januari 2024, 07:53:46 »
trasig kondensorväxlare! vad är det för tekniker som inte kollat värmebärarvattnet med läcksökare om det är mycket luft och skummar. Den löser på hetgas för att du har för lite soppa i maskin nu. Kondensorlarmet kommer garanterat av luften(gasen i systemet) den får inte rotation på vattnet om inte cp går 100%.
Sätt maskin i endast tillsats, och dra ut kabel till cirkpump, så den går 100%Lufta ofta och mycket tills ni fått hjälp med kontroll/byte av växlare.

Tack! Låter mycket bra att du drar samma slutsats som reparatören iaf. Om jag sätter pumpen i endast tillsats går temperaturbegränsarlarmet efter bara någon minut dessvärre….

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #26 skrivet: 06 januari 2024, 08:31:31 »
Tack! Låter mycket bra att du drar samma slutsats som reparatören iaf. Om jag sätter pumpen i endast tillsats går temperaturbegränsarlarmet efter bara någon minut dessvärre….


Helvete, hur har ni klarat köldsmockan?
4 byggfläktar och stängd frånluftsfläkt?

Eller du kanske bor söderut? =)

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #27 skrivet: 06 januari 2024, 08:42:04 »

Helvete, hur har ni klarat köldsmockan?
4 byggfläktar och stängd frånluftsfläkt?

Eller du kanske bor söderut? =)

Uppland. Kring -20 nu.

Tur i oturen är att jag i höstas investerade i en rejäl luft-luftpump. Tanken var egentligen ren lyx i form av att kunna köra kyla på sommaren vilket jag ännu inte hunnit med. I argumentationen här hemma nämnde jag även att det kan vara bra med en backuplösning om flvp mot förmodan går sönder. Inte kunde jag ana att det skulle ske bara 3 månader senare. Flvp är ju bara 3,5 år gammal.
Eldar i kaminen också. Men det är givetvis inte optimalt. Kallt i rummen i hörnen av huset är förnamnet. Men vi kanske klarar oss från att något ska frysa sönder…
« Senast ändrad: 06 januari 2024, 08:44:23 av NiJa »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #28 skrivet: 06 januari 2024, 08:59:18 »
Uppland. Kring -20 nu.

Tur i oturen är att jag i höstas investerade i en rejäl luft-luftpump. Tanken var egentligen ren lyx i form av att kunna köra kyla på sommaren vilket jag ännu inte hunnit med. I argumentationen här hemma nämnde jag även att det kan vara bra med en backuplösning om flvp mot förmodan går sönder. Inte kunde jag ana att det skulle ske bara 3 månader senare. Flvp är ju bara 3,5 år gammal.
Eldar i kaminen också. Men det är givetvis inte optimalt. Kallt i rummen i hörnen av huset är förnamnet. Men vi kanske klarar oss från att något ska frysa sönder…

Oj, -20°C! Rätt tänkt!  tummenupp
Bra jobbat med allt, hoppas kondensorbytet går smärtfritt, men det är väl som att transplantera en njure tyvärr. Inte helt komplikationsfritt, måste bli tätt på både "gas"-/vätskesidan.  ???

Jag provade att laga mat på vår Contura 620T häromdagen, det gick utmärkt!
Semibränd falukorv och överkokta lyxnudlar!  tOOmten



Bring it Ivan!
« Senast ändrad: 06 januari 2024, 09:04:24 av kWhalp »

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #29 skrivet: 06 januari 2024, 09:02:48 »
Tack! Låter mycket bra att du drar samma slutsats som reparatören iaf. Om jag sätter pumpen i endast tillsats går temperaturbegränsarlarmet efter bara någon minut dessvärre….

Jag kanske minns fel. Just denna kombination kanske jag inte testat, dvs lilla sladden ur cirkulationspumpen och samtidigt köra endast tillsats. Blandar ihop vad jag gjort och inte då jag testar alla tips jag får härifrån. Just för stunden har det fungerat i 3 minuter. Verkar hoppfullt!
« Senast ändrad: 06 januari 2024, 09:07:28 av NiJa »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!