Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE F750 Plötslig konstant förångningsbegränsning redan vid 23-24hz  (läst 3195 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5230
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har hen bara manometerställ och  rätt soppa så klarar vilken kylnisse som helst det galant.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Följer upp denna tråden igen här med en mycket intressant (och förvånande!) utveckling på mitt problem.
Hela natten har pumpen "puttrat" på 25-26hz med konstant förångningsbegränsning såsom tidigare. I morse tänkte jag att jag ville låta kompressorn "vila" lite innan jag får hit en servicetekniker i veckan för att kolla på köldmedium och/eller expansionsventil. Så jag spärrade kompressorn i någon timma och bevakade tempen på förångaren och avluft - innan denna åtgärd låg avluft på -2 grader medan förångaren låg på -17.. Samtidigt rörde sig inte minskning av referensvärde på luftgenomströmning vilket återigen understryker och talar för era teorier att det bara är en liten del av förångaren som "fryser" till på grund av för lite soppa / dålig expansionsventil.

Hur som helst, jag lät den där timman gå tills jag såg avluft och förångare ligga på runt 15 grader båda. Drog igång allt igen och kompressorn drog igång och kom upp i lite högre varvtal allt eftersom förångarens temp sjönk och jag väntade tålmodigt på att spärren skulle komma och dra ner frekvensen istället för att gå in på avfrostning eftersom mitt referensvärde troligen inte skulle röra sig.

Det som hände nu kan jag inte förklara på något sätt.. Sakta med säkert börja kompressorn jobba upp i betydligt högre varvtal än tidigare, långt över 80hz. Men! Det som skedde nu var att avluftens temp "följde med" förångarens temp och differensen mellan dessa två höll sig plötsligt runt 7 grader som jag har läst skall vara som det ska. Sakta men säkert når förångaren -16 grader men nu ligger avluften plötsligt på -9 grader och sakta men säkert ser jag referensvärdet av luftflödet stiga i procent - tills den slutligen når en avfrostning.

Med andra ord, av det lilla jag sett nu på förmiddagen - som en blixt från klar himmel - så funkar allt som det ska igen? Förstår absolut ingenting nu.. Samtidigt växer ju ett litet hopp också.

Vol

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2813
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
mest troligt var den igensad, låt den vara avstängd längre tid, så att frånluft och förångare är samma temp som innetemp, eller så när det går, då bör den vara ganska isfri
Jobbar på Francks kylindustri i Norrbotten AB

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
mest troligt var den igensad, låt den vara avstängd längre tid, så att frånluft och förångare är samma temp som innetemp, eller så när det går, då bör den vara ganska isfri


Så vad du säger är att detta kan ha varit ett tillfälligt problem och kräver egentlingen ingen åtgärd just nu givet pumpen fortsätter bete sig normalt.

Vol

Utloggad laserfox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, har med intresse läst denna tråd. Jag har haft samma problem och verkar nu ha det igen. I fjol vid denna tid byttes ventil och köldmedia. Pumpen har fungerat hyfsat, vet egentligen inte vad bra är. Den har tuffat på i allt mellan 40-106Hz, avfrostat och kört vidare. Men nu när man inte är hemma, verkar det blivit en isklump igen.  Passande då det är -26° ute. 3.5kW elpatron, 43Hz,  EB100-BT16:-16.6°C, BT21:-1.2°C

Hur sjutton skall man undvika att skiten isar ihop?
« Senast ändrad: 02 januari 2024, 01:58:28 av laserfox »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4208
  • Karma +3/-1
Hej, har med intresse läst denna tråd. Jag har haft samma problem och verkar nu ha det igen. I fjol vid denna tid byttes ventil och köldmedia. Pumpen har fungerat hyfsat, vet egentligen inte vad bra är. Den har tuffat på i allt mellan 40-106Hz, avfrostat och kört vidare. Men nu när man inte är hemma, verkar det blivit en isklump igen.  Passande då det är -26° ute. 3.5kW elpatron, 43Hz,  EB100-BT16:-16.6°C, BT21:-1.2°C

Hur sjutton skall man undvika att skiten isar ihop?
Avisa i natt och sen spärra den att överstiga 72 Hz i servicemenyn - spärrband. Övertygad om att den går bättre så. Men grundorsaken får du ta vid annat planerat tillfälle.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad laserfox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Avisa i natt och sen spärra den att överstiga 72 Hz i servicemenyn - spärrband. Övertygad om att den går bättre så. Men grundorsaken får du ta vid annat planerat tillfälle.

Jag tror dig, synd att man inte är hemma bara.

Vad tänker du om grundorsaken då?

//ola

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4208
  • Karma +3/-1
Jag tror dig, synd att man inte är hemma bara.

Vad tänker du om grundorsaken då?

//ola
Expansionsventilen på dem är sopor. Om det är orsaken till att resten pajar är svårt att säga. Det kan även bero på att de ofta går 10 grader varmare i hetgas är vad oljetypen tål och då skapar följdfel som man blir av med när man "byter allt". Det kan även bero på att köra förångningstemperatur på -16 är helt enkelt olämpligt (så den är konstruerad). Speciellt ihop med hög framledningstemperatur som radiatorer eller varmvatten.

Byt hela kylmodulen. Eller byt rubbet i delar. Egentligen konstigt att de håller så länge som de gör. Tycker ingen ska köra dessa på förångningstemperatur under -10. Samma kompressor i en bergvärmepump får inte denna typen av haverier. Men de har en annan expansionsventil också.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 2030
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Citera
Tycker ingen ska köra dessa på förångningstemperatur under -10

@HBerggren, intressant synpunkt!! Även om jag har ett annat fabrikat (och bättre) så satte jag redan från början in begränsningar för både förångningstemperaturen och max frekvens för kompressorn. För att helt enkelt skona dom, hoppades jag på. Så här långt har inget i pumpen gått sönder och vi klarar uppvärmingen med totalt sett, låg elförbrukning. Kanske jag skulle kunna spara lite till om jag inte hade haft begränsningarna men jag tar hellre längre livslängd om det nu blir så. Nedan kurva visar vår förångartemperatur de senaste och innevarande  dygn, går i princip inte lägre än minus 11-12

« Senast ändrad: 02 januari 2024, 13:46:13 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Expansionsventilen på dem är sopor. Om det är orsaken till att resten pajar är svårt att säga. Det kan även bero på att de ofta går 10 grader varmare i hetgas är vad oljetypen tål och då skapar följdfel som man blir av med när man "byter allt". Det kan även bero på att köra förångningstemperatur på -16 är helt enkelt olämpligt (så den är konstruerad). Speciellt ihop med hög framledningstemperatur som radiatorer eller varmvatten.

Byt hela kylmodulen. Eller byt rubbet i delar. Egentligen konstigt att de håller så länge som de gör. Tycker ingen ska köra dessa på förångningstemperatur under -10. Samma kompressor i en bergvärmepump får inte denna typen av haverier. Men de har en annan expansionsventil också.

Intressant!

Och jag som går i funderationer på att trimma/lura min förångargivare så att den går ned till -19°C på min 10 år gamla F750 istället för -17°C som den gör i dagsläget!  tOOmten

Det är alltså direkt skadligt pga höga hetgaser och stor isbildningsproblematik?  Sc:,h

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4208
  • Karma +3/-1
Intressant!

Och jag som går i funderationer på att trimma/lura min förångargivare så att den går ned till -19°C på min 10 år gamla F750 istället för -17°C som den gör i dagsläget!  tOOmten

Det är alltså direkt skadligt pga höga hetgaser och stor isbildningsproblematik?  Sc:,h

Jag tycker förångarens konstruktion inte duger för den typen av körning. Sen verkar många moduler i sin helhet packa ihop lite väl tidigt, det är väldigt kostsamt om man är oförsäkrad. Det pekar åt längre livslängd där modulen inte går så hårt.

COP sjunker för varje grad lägre förångning så den extra urkrämningen inte säkert det blir mycket mer eftersom uteffekten billig energi sjunker samtidigt. (Mer elpatron). Jag tycker inte om R407C som köldmedium till lågtemperatursapplikationer, pga glide. Det betyder att förångningen egentligen är 6,5 grader kallare än vad den hade behövt vara, för samma resultat. Mix av tre gaser med olika kokpunkt. Knäppt. Förstår inte varför R410A inte blev köldmediumet i F730 och F750.

Farligt att berätta vad man tänker göra, för det är då det aldrig händer. (Ja psykologi faktiskt).
Men jag har haft i långt över ett år en plan på kartlägga COP med olika flöden på båda sidor vid massvis olika temperaturer så det blir som en uppslagsbok. Testprotokollen är färdiga sen länge. Bara så mycket annat viktigare att göra hela tiden. Lugnare till sommaren så det är nog då det blir. När solen är framme, då är jag inne.

Teori i all ära, men vissa saker går inte räkna på och man vet inte var teori och praktik spricker, så hade varit kul att ha detta.
Otroligt tidskrävande. En del av detta momentet skulle kunna vara att ta med lite F750-värden också. Se vad det är för verkningsgrad vid den typen av förångning, -15 och -20 och testa det med framledning 40, 45, 50, 55 kanske. Stackars gamla IVT C4-kompressor, åååh den ska bara veta vad hårt liv den väntat på. Först ska den få en elektronisk expansionsventil (manuell) för att inte stå och svaja under testerna. Skulle vilja veta även när suggasvärmeväxlare är bra eller dåligt. Jag har inte räknat ut varför den försvann från Nibe. F750 känns som den hade haft nytta av det. Instabil förångning kan vara en bieffekt, annars vet jag inte.

Det som ska skrivas upp vid alla enskilda tillfällen är framledning, retur, hetgas, överhettning, vätskeledning, underkylning, förångningstryck, kondenseringstryck, suggastemp kW in, kW ut (vattenenergimätare), COP och spänning. 10 samples på varje tillfälle som sen slås ihop, så ser testet ut som det är tänkt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Jag tycker förångarens konstruktion inte duger för den typen av körning. Sen verkar många moduler i sin helhet packa ihop lite väl tidigt, det är väldigt kostsamt om man är oförsäkrad. Det pekar åt längre livslängd där modulen inte går så hårt.

COP sjunker för varje grad lägre förångning så den extra urkrämningen inte säkert det blir mycket mer eftersom uteffekten billig energi sjunker samtidigt. (Mer elpatron). Jag tycker inte om R407C som köldmedium till lågtemperatursapplikationer, pga glide. Det betyder att förångningen egentligen är 6,5 grader kallare än vad den hade behövt vara, för samma resultat. Mix av tre gaser med olika kokpunkt. Knäppt. Förstår inte varför R410A inte blev köldmediumet i F730 och F750.

Farligt att berätta vad man tänker göra, för det är då det aldrig händer. (Ja psykologi faktiskt).
Men jag har haft i långt över ett år en plan på kartlägga COP med olika flöden på båda sidor vid massvis olika temperaturer så det blir som en uppslagsbok. Testprotokollen är färdiga sen länge. Bara så mycket annat viktigare att göra hela tiden. Lugnare till sommaren så det är nog då det blir. När solen är framme, då är jag inne.

Teori i all ära, men vissa saker går inte räkna på och man vet inte var teori och praktik spricker, så hade varit kul att ha detta.
Otroligt tidskrävande. En del av detta momentet skulle kunna vara att ta med lite F750-värden också. Se vad det är för verkningsgrad vid den typen av förångning, -15 och -20 och testa det med framledning 40, 45, 50, 55 kanske. Stackars gamla IVT C4-kompressor, åååh den ska bara veta vad hårt liv den väntat på. Först ska den få en elektronisk expansionsventil (manuell) för att inte stå och svaja under testerna. Skulle vilja veta även när suggasvärmeväxlare är bra eller dåligt. Jag har inte räknat ut varför den försvann från Nibe. F750 känns som den hade haft nytta av det. Instabil förångning kan vara en bieffekt, annars vet jag inte.

Det som ska skrivas upp vid alla enskilda tillfällen är framledning, retur, hetgas, överhettning, vätskeledning, underkylning, förångningstryck, kondenseringstryck, suggastemp kW in, kW ut (vattenenergimätare), COP och spänning. 10 samples på varje tillfälle som sen slås ihop, så ser testet ut som det är tänkt.

Hmm, är det köldmediet som gör att S735 kan köra -19°C på avluften, och F750 bara -15°C? Eller är det bättre grejor generellt i S735?
« Senast ändrad: 20 februari 2024, 21:26:54 av kWhalp »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4208
  • Karma +3/-1
Allt är omdesignat, men har inte kollat på den nya i detalj. En välvald luft/luft bredvid som hjälper till är ett bra sätt att få ner elkostnaden om frånluftspumpen står i ett hus som känns mer som normalisolerat än passivhus.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2813
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
735 har elektronisk expventil, R290 köldmedia, och har kompressor och fläkt på samma sida, och blåser luften genom förångaren. Förångaren sitter på pumpens v sida i 735 framifrån sett, och kompressor och fläkt på höger.
Jobbar på Francks kylindustri i Norrbotten AB

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
735 har elektronisk expventil, R290 köldmedia, och har kompressor och fläkt på samma sida, och blåser luften genom förångaren. Förångaren sitter på pumpens v sida i 735 framifrån sett, och kompressor och fläkt på höger.

R407C vs R290 alltså?

GWP-biten kan jag, men förklara de övriga skillnaderna som om att jag vore 9 år!?

Men jag KOMMER nog trimma den oavsett svar, när tiden är mogen!  :D

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!