Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE F750 Plötslig konstant förÃ¥ngningsbegränsning redan vid 23-24hz  (läst 1733 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej härliga forum!

Fått ett märkligt fel på min Nibe F750. Noterade häromdagen att kompressorn går väldigt tyst och kikade under servicemenyn. Visade sig att jag hade en förångningsbegränsning. Detta är vanligt hos mig, men tidigare brukade då pumpen alltid stanna och köra avfrostning för att sen dra igång igen på nära full effekt.

Nu har jag plötsligt ett beteende från pumpen jag aldrig tidigare haft (bott här 10 år). Den verkar aldrig avfrosta, utan ligger och kör på tomgång (dvs, 23-24hz) där förångningsbegränsningen är "på" hela tiden. Detta leder såklart att pumpen just nu inte orkar värma varken hus eller vatten.

Förångarens temp ligger på -15 grader så det är naturligt att den begränsas.. Det jag inte förstår är hur den kan nå så låga temperaturer när kompressorn knappt jobbar. Detta har jag aldrig skådat tidigare.
Avluftstempen ligger just nu på +5 grader.

Har ingen aning vart jag ska börja felsöka eller vad som kan ha hänt.. Har provat starta om pumpen men den går tillbaka i detta "läget" hela tiden.

Nån som har nån idé vad jag skulle kunna göra själv i första felsökningssyfte?

Allt gott,
Vol

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej! Kan det ha blivit fel på expansionsventilen? Sc:,h Men det behövs en kyltekniker för att undersöka det närmare. Själv kan man ju bara försiktigt knacka på ventilen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Kan det ha blivit fel på expansionsventilen? Sc:,h Men det behövs en kyltekniker för att undersöka det närmare. Själv kan man ju bara försiktigt knacka på ventilen.

Vart sitter den? Knackar gärna på den själv även om det känns som låg chans att det hjälper :)
Just nu har jag testat att stänga av kompressorn helt och ska låta avluft och förångaren bli rumstempererade (dvs typ tvingad avfrostning) - se om det kan hjälpa, eller om sensorerna visar helt knäppa värden trots denna åtgärd. Jag antar alla sensorer tillslut borde ligga i samma temp som inomhustemperaturen givet kompressorn inte kör...

Vol

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Expansionsventilen sitter på förångaren. Man måste ta bort fronten/plastluckan för att se den. Om man bara låter den stå avstängd tar det säkert väldigt lång tid att avfrosta jämfört med om fläkten går. Expansionsventilen syns tydligt i den andra bilden i följande tråd: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=81813.msg831504#msg831504
« Senast ändrad: 30 december 2023, 10:38:10 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Expansionsventilen sitter på förångaren. Man måste ta bort fronten/plastluckan för att se den. Om man bara låter den stå avstängd tar det säkert väldigt lång tid att avfrosta jämfört med om fläkten går. Expansionsventilen syns tydligt i den andra bilden i följande tråd: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=81813.msg831504#msg831504

Yes, fläkten är på - stängde bara av kompressorn.
Pratar vi den plastluckan som sitter i anslutning till luftfiltret? Har svårt att avgöra vart exakt ni är på pumpen när jag ser bilden.. högt upp eller långt ner :)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Förångaren sitter högt uppe till höger i F750, under luftfiltret.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förångaren sitter högt uppe till höger i F750, under luftfiltret.

Tack. Fått bort alla "kåpor" nu, men det är täckt med väldigt åtsittande frigolit. Juckat lite och lyckas inte få bort dem, är rädd för att knäcka/göra sönder den här frigoliten. Finns det nån speciell teknik eller "ordning" man skall dra ut dessa?

Vol

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Tack. Fått bort alla "kåpor" nu, men det är täckt med väldigt åtsittande frigolit. Juckat lite och lyckas inte få bort dem, är rädd för att knäcka/göra sönder den här frigoliten. Finns det nån speciell teknik eller "ordning" man skall dra ut dessa?

Vol

Det är två frigolitbitar.

En till höger om skiljeväggen och en till vänster om skiljeväggen.

Det är den till höger som du ska ta bort.

Den sitter fastkilad, nedåt och till höger. Du måste ta bort skruvarna på den nedre rektangulära plåten, för att få lös den nedre inkilningen. Det är lite segt att få lös den, men när nedre plåten är lös, (men ej borttagen) så brukar det gå bättre! :)

OBS, notera var de korta, respektive långa skruvarna sitter!
« Senast ändrad: 30 december 2023, 11:26:46 av kWhalp »

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
OK. Nu lät jag allt komma upp i rumstemp (både avluft och förångare).
Drog igång kompressorn igen nu, den satte igång på 40hz - dvs inte direkt plattan i botten.

Förångarens temperatur gick från cirka +20 grader till minusgrader på kanske 30 sekunder. Detta känns väl ändå rätt märkligt?

EDIT: Och nu drog den ner hastigheten till 20hz, förångarens temp -7 grader.
Vol
« Senast ändrad: 30 december 2023, 11:47:21 av volatyle »

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
OK. Nu har jag labbat lite och även om jag är långt ifrån en lösning börjar jag se ett annat problem.
Det som skedde efter det att jag lät kompressorn vara avstängd en längre stund var att den gick igång och gick upp till som mest 73hz, ganska snabbt visar förångaren en temp på -16 grader vilket sätter den i förångningsbegränsninsläge. Sakta men säkert drar den ner varvtalen och är nu nere på 30hz där förångaren fortfarande håller cirka -16 grader.

Problemet tycks alltså vara att pumpen inte längre köra några avfrostningar alls, utan har "låst" sig i ett begränsat läge istället. Problemet är EXAKT som beskrivet i en annan tråd jag hittade;
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=79184.0

Detta är precis det jag råkat ut för - tyvärr ledde den tråden varken till någon dokumenterad lösning eller någon info som jag hade användning för.

Förstår inte varför pumpen plötsligt slutat med avfrostningar och bara drar ner kompressorn till mer eller mindre tomgång istället?

Vol

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Såhär ser allt ut just nu, när jag fått bort alla saker. Ser ni något som sticker ut som icke normalt (detta är efter den kört ett tag).
Det där "hjulet" som sitter på sidan av expansionsventilen noterade jag låg "dikt an", dvs anliggande mot den bruna tjocka röret ovanför, böjde till lite så det blev nån millimeter glipa. Inte för att jag tror det har med något att göra, men kändes ändå fel att det skulle ligga emot?
« Senast ändrad: 30 december 2023, 14:46:25 av volatyle »

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
Dra ett PM om du vill snacka 5 min, jag har sett liknande men att lösa det med chatt på forumet tar för lång tid.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Med tanke på hur lite påisad förångaren är, så är det fel på expventil eller lite soppa, utan att ha sett desto mer.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dra ett PM om du vill snacka 5 min, jag har sett liknande men att lösa det med chatt på forumet tar för lång tid.

Tack! wave
Jag skickade ett PM men vet inte hur bra det fungerade, för det står inte att jag har några meddelanden i min skickat-korg... Funktionen känns lite trasig?

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Svarar mig själv här, men efter mycket trevligt samtal med d98josu kunde vi också konstatera att det skiljer mycket mellan förångaren och avluft i temp.
Just nu förångartemp på -16 medan avluften ligger runt -2.

Mycket pekar alltså på det ni redan varit inne på, dvs för lite köldmedium. Om inte annat låter det som en första åtgärd att få hit en tekniker som kan mäta / fylla på och kanske kolla eventuell läcka.

Går det att få en vanlig "kyltekniker" att göra en sån här sak, eller krävs det en specialutbildad värmepumpstekniker för att ge sig på den här typen av jobb? Tänker att jag möjligen kan känna det förstnämnda i bekantskapskretsen men det sistnämnda blir nog svårare...

Vol

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!