0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
mest troligt var den igensad, låt den vara avstängd längre tid, så att frånluft och förångare är samma temp som innetemp, eller så när det går, då bör den vara ganska isfri
Hej, har med intresse läst denna tråd. Jag har haft samma problem och verkar nu ha det igen. I fjol vid denna tid byttes ventil och köldmedia. Pumpen har fungerat hyfsat, vet egentligen inte vad bra är. Den har tuffat på i allt mellan 40-106Hz, avfrostat och kört vidare. Men nu när man inte är hemma, verkar det blivit en isklump igen. Passande då det är -26° ute. 3.5kW elpatron, 43Hz, EB100-BT16:-16.6°C, BT21:-1.2°CHur sjutton skall man undvika att skiten isar ihop?
Avisa i natt och sen spärra den att överstiga 72 Hz i servicemenyn - spärrband. Övertygad om att den går bättre så. Men grundorsaken får du ta vid annat planerat tillfälle.
Jag tror dig, synd att man inte är hemma bara.Vad tänker du om grundorsaken då?//ola
Tycker ingen ska köra dessa på förångningstemperatur under -10
Expansionsventilen på dem är sopor. Om det är orsaken till att resten pajar är svårt att säga. Det kan även bero på att de ofta går 10 grader varmare i hetgas är vad oljetypen tål och då skapar följdfel som man blir av med när man "byter allt". Det kan även bero på att köra förångningstemperatur på -16 är helt enkelt olämpligt (så den är konstruerad). Speciellt ihop med hög framledningstemperatur som radiatorer eller varmvatten.Byt hela kylmodulen. Eller byt rubbet i delar. Egentligen konstigt att de håller så länge som de gör. Tycker ingen ska köra dessa på förångningstemperatur under -10. Samma kompressor i en bergvärmepump får inte denna typen av haverier. Men de har en annan expansionsventil också.
Intressant!Och jag som går i funderationer på att trimma/lura min förångargivare så att den går ned till -19°C på min 10 år gamla F750 istället för -17°C som den gör i dagsläget! Det är alltså direkt skadligt pga höga hetgaser och stor isbildningsproblematik?
Jag tycker förångarens konstruktion inte duger för den typen av körning. Sen verkar många moduler i sin helhet packa ihop lite väl tidigt, det är väldigt kostsamt om man är oförsäkrad. Det pekar åt längre livslängd där modulen inte går så hårt.COP sjunker för varje grad lägre förångning så den extra urkrämningen inte säkert det blir mycket mer eftersom uteffekten billig energi sjunker samtidigt. (Mer elpatron). Jag tycker inte om R407C som köldmedium till lågtemperatursapplikationer, pga glide. Det betyder att förångningen egentligen är 6,5 grader kallare än vad den hade behövt vara, för samma resultat. Mix av tre gaser med olika kokpunkt. Knäppt. Förstår inte varför R410A inte blev köldmediumet i F730 och F750.Farligt att berätta vad man tänker göra, för det är då det aldrig händer. (Ja psykologi faktiskt).Men jag har haft i långt över ett år en plan på kartlägga COP med olika flöden på båda sidor vid massvis olika temperaturer så det blir som en uppslagsbok. Testprotokollen är färdiga sen länge. Bara så mycket annat viktigare att göra hela tiden. Lugnare till sommaren så det är nog då det blir. När solen är framme, då är jag inne.Teori i all ära, men vissa saker går inte räkna på och man vet inte var teori och praktik spricker, så hade varit kul att ha detta.Otroligt tidskrävande. En del av detta momentet skulle kunna vara att ta med lite F750-värden också. Se vad det är för verkningsgrad vid den typen av förångning, -15 och -20 och testa det med framledning 40, 45, 50, 55 kanske. Stackars gamla IVT C4-kompressor, åååh den ska bara veta vad hårt liv den väntat på. Först ska den få en elektronisk expansionsventil (manuell) för att inte stå och svaja under testerna. Skulle vilja veta även när suggasvärmeväxlare är bra eller dåligt. Jag har inte räknat ut varför den försvann från Nibe. F750 känns som den hade haft nytta av det. Instabil förångning kan vara en bieffekt, annars vet jag inte.Det som ska skrivas upp vid alla enskilda tillfällen är framledning, retur, hetgas, överhettning, vätskeledning, underkylning, förångningstryck, kondenseringstryck, suggastemp kW in, kW ut (vattenenergimätare), COP och spänning. 10 samples på varje tillfälle som sen slås ihop, så ser testet ut som det är tänkt.
735 har elektronisk expventil, R290 köldmedia, och har kompressor och fläkt på samma sida, och blåser luften genom förångaren. Förångaren sitter på pumpens v sida i 735 framifrån sett, och kompressor och fläkt på höger.