0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Den kan leverera 9kw.tuggar i sig 3 kW i timmen nu. Håller bara 17 grader inomhus på 70 kvm.Tycker det är rätt uselt och varför verkar alla givare vara kass i pannan? Om temp utegivare visar fel med 4 grader och interna givare också verkar vara fel med bara en diff på 1 grad vad kan jag då lita på?Jag kan ställa upp kurvan som Daikin vill men då kommer eländet säkert att sluka kanske 3ggr så mycket om jag ska nå 20 grader. Har jag fel?
Bilaga
Visst skulle jag kunna ställa en högre kurva och värma hela huset men då skulle pannan säkert tugga i sig 5kw med lätthet.
Jag tycker också att verkningsgraden är låg. Gissar att kyl o frys o några lampor ligger på max 0.15 kw.Visst skulle jag kunna ställa en högre kurva och värma hela huset men då skulle pannan säkert tugga i sig 5kw med lätthet.uote author=Roland link=topic=81915.msg836293#msg836293 date=1704829998]Är flödet och värmebärartemperaturerna riktiga ger pumpen 4,0 kW värme. Om 1,47 kW är pumpens förbrukning ger det att COP är 2,7 vilket är lågt. Förmodar därför att förbrukningen är avläst på husets elmätare. Förmodligen finns det andra samtidiga elförbrukare i huset än värmepumpen, kyl och frys till exempel, som gör att värmepumpens förbrukning är lägre än 1,47 kW. Det är radiatorer i huset. Är det 55/45 system, dvs att det behövs 55 grader framledningstemperatur vid dimensionerande utetemperatur verkar värmebärartemperaturerna väl låga med tanke på utomhustemperaturen. Det är då inte konstigt att det blir 17 grader inne. Prova med att höja värmekurvan. Pumpen har massor av effekt att ge och det ska gå att plocka ut mer värme från borrhålet innan det blir problem där.