Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mindre än 1 grad skillnad pÃ¥ in/ut köldmedium vid minus 8 grader  (läst 2218 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vandieren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köldbärarpumpen har bara 1 hastighet.
Flödet i borrhålet är minst 32L/min annars löser den på flödesvakt, hålet är bara 120 meter så gissar på minst 40L/min.

Kompressorn går nog på lägsta fart, ser ut att lämna ca 2,5 kW värme till huset, då blir inte diffen stor till borrhålet, enligt mig ser det väldigt bra ut och helt i sin ordning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4767
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köldbärarpumpen har bara 1 hastighet.
Flödet i borrhålet är minst 32L/min annars löser den på flödesvakt, hålet är bara 120 meter så gissar på minst 40L/min.

Kompressorn går nog på lägsta fart, ser ut att lämna ca 2,5 kW värme till huset, då blir inte diffen stor till borrhålet, enligt mig ser det väldigt bra ut och helt i sin ordning.
Bara en fart, vad är det för pump, normalt är det minst 3 farter och vid det nya att variera farten så finns det mycket i fart att välja på. Så till TS ett foto på pumpens ända är bra

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
Enligt vad en representant för Daikin skrev en gång regleras inte farten på köldbärarpumpen utan den är inställd att gå med maximal hastighet. Det blev bäst verkningsgrad så.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad vandieren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, farten går att ändra, men inget man ska pilla på, värmepumpens dator reglerar inte farten, den har ingen intelligent kommunikation med köldbärarpumpen som ökar på farten när det är högre värmebehov, och risken finns att den bryter på flödesvakten om man sänker farten.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köldbäraren snurrar nog lite fort. Du fÃ¥r inte ut mycket frÃ¥n hÃ¥let med sÃ¥ liten diff.  Bör ligga pÃ¥ en diff pÃ¥ ca 3 - 5 C

Inte alls.

Ju mindre diff desto bättre.
VId ett högt flöde så klart.

D

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är något fel på de värden som visas, förmodligen visar någon eller bägge temperaturgivarna fel. Enligt de värden som displayen visar tar pumpen 0,33 kW från köldbäraren vilket är orimligt lite.

Det är inget fel med en liten köldbärardifferens. Bortser man från köldbärarpumpens elförbrukning blir det bättre verkningsgrad ju mindre differensen är. Man får alltså ut mer värme från berget med liten differens. Tar man med köldbärarpumpen i kalkylen brukar det bli ett optimium runt 3 grader för en mindre värmepump.

Flödet på bilden avser VB sidan. KB har ingen flödesmätare utan en brytare endast. Den löser om flödet är under 20 l/m.
D

Utloggad Bjorx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
I och med att jag tar ut så lite effekt snurrar inte pumpen onödigt snabbt då?
Vore det inte effektivare att byta till någon dynamisk kurva?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
Är det en modern elsnål cirkulationspump är det ingen större mening med att sänka hastigheten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det en modern elsnål cirkulationspump är det ingen större mening med att sänka hastigheten.

Speciellt som förbrukad effekt på KB = inmatad värmeeffekt i KB sidan i testnormen.

Dessa tar ut varandra nästintill ett till ett (borträknat energi för flytt av KB)

D

Utloggad Bjorx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Med minus 10 grader ute och svårt att få upp värmen i huset och kwh mätaren tickar på fort och diffen ligger fortfarande bara på 1 grad!!!!

uote author=Bjorx link=topic=81915.msg833148#msg833148 date=1702649115]
Precis vad jag tycker också, alldeles för liten diff.
Vad göra?
[/quote]

Utloggad Bjorx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu är det minus 14 ute(panngivaren visar fel m 4 grader) och jag har fortfarande bara 1 grads diff på in o ut. Bifogar data

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu är det minus 14 ute(panngivaren visar fel m 4 grader) och jag har fortfarande bara 1 grads diff på in o ut. Bifogar data

Vad är problemet ? Att delta T på KB är för lågt enligt din mening ?

/D

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
Då temperaturdifferensen på varma sidan är 8,2 grader (förutsätter att givarna visar rätt) och värmebärarflödet 8,2 L/min är den effekt pumpen ger 8,2 x 8,2/60 x 4,2 = 4,7 kW. Tydligen räcker den effekten inte till för att värma huset till en behaglig temperatur.

Köldbärartemperaturerna ligger pÃ¥ en rimlig nivÃ¥ med tanke pÃ¥ effektuttaget frÃ¥n borrhÃ¥let. Differensen är för liten för att vara rimlig men visar givarna nÃ¥gra tiondels grader fel betyder det att rätt värde kan vara betydligt större. 

Vad är det för effekt på värmepumpen? Den borde väl kunna ge mer än 4,7 kW.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då temperaturdifferensen på varma sidan är 8,2 grader (förutsätter att givarna visar rätt) och värmebärarflödet 8,2 L/min är den effekt pumpen ger 8,2 x 8,2/60 x 4,2 = 4,7 kW. Tydligen räcker den effekten inte till för att värma huset till en behaglig temperatur.

Köldbärartemperaturerna ligger pÃ¥ en rimlig nivÃ¥ med tanke pÃ¥ effektuttaget frÃ¥n borrhÃ¥let. Differensen är för liten för att vara rimlig men visar givarna nÃ¥gra tiondels grader fel betyder det att rätt värde kan vara betydligt större. 

Vad är det för effekt på värmepumpen? Den borde väl kunna ge mer än 4,7 kW.

Det är ingen som vet vad för värmekurva som är vald. Således vet vi inte om den gör det den skall eller ej. /D

Utloggad Bjorx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den kan leverera 9kw.tuggar i sig 3 kW i timmen nu. Håller bara 17 grader inomhus på 70 kvm.
Tycker det är rätt uselt och varför verkar alla givare vara kass i pannan? Om temp utegivare visar fel med 4 grader och interna givare också verkar vara fel med bara en diff på 1 grad vad kan jag då lita på?
Jag kan ställa upp kurvan som Daikin vill men då kommer eländet säkert att sluka kanske 3ggr så mycket om jag ska nå 20 grader. Har jag fel?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!