0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
För mig tar det ca 16h att "läcka bort" varmvattentempen för att trigga start av vv-körning och ca 30min att återhämta "självfallet" i varmvatten, men jag har ju reducerat pumpeffekten(70 Hz) samt har komfortnivå låg. Fattar inte riktigt de inställningar man kan göra på autoläge för driftprioritering, det verkar vara baserat på utetemperatur?
Det som tar tid är troligtvis för att du valt komfortläge. Men min uppfattning är att även vid normalläge tar värmepumpen hänsyn till bra COP.värde. Jag har aldrig sett min värmepump producera VV med frekvens över 70Hz.
Nja, du blandar du nog ihop prioritering med andra parametrar. Skulle först vilja förklara filtervärde. Om du sätter den till 24 timmar räknas en medeltemperatur ut för dygnet, baserat på föregående 24 timmar. Bra funktion.Då kan du nämligen sätta stopp värmeproduktion, om exempelvis medeltemperaturen varit över 14C, oavsett om det skulle bli stjärnklar och kall vårnatt. På samma sätt är det bra att exempelvis sätta stopp tillsatsvärme till exempelvis till -8C. Även om det är -15C och tillskottsvärmen borde behövas, vet du att nästa morgon har vårsolen tittat fram och det blir +5C. Eftersom medeltemperaturen för sista dygnet blir over -8C, kommer inte tillskottsvärme gå till mit i natten
Klar skillnad är att i F1255 finns en parameter 4.2 som heter DRIFTLÄGE, som från fabrik är inställd på auto. Den kan ställas på auto, manuellt, endast tillsats. Funktioner: inställningsområde kompressor, tillsats, värme, kyla. Detta verkar vara numera mer uppdelat i S1255. Men min gissning är att alla dessa är från fabrik ställda på auto, vilket medför att du kan jobba med funktioner i autolägesparametern.
Tänk dig en kall vårvinternatt: Kompressorn orkar inte längre och -GM blir lägre och lägre. Värmesteg efter värmesteg går in. -GM ligger kanske på -700 innan det blir balans mellan tillförd värmeeffekt och behov. Nästa dag kommer när vårsolen tittar fram, och utetemperaturen stiger kanske mot plusgrader, och din värmepump står fortfarande på GM-700. Med hjälp av både kompressor och tillskottsvärme kämpar den nu mot ett GM på ca -100. Tillskottsvärme mitt på soliga förmiddagen är ju inte rätt!Med ökad dagsvärmen ute, varför skall vämepumpen ta hjälp av tillskottsvärme, när den under denna nya dag ändå kommer att med enbart kompressorns hjälp kommer kunna återställa GM-värdet till ca -100.Detta i mitt tycke onödigt användande av tillskottsvärme kan du förhindra med ett värde på tillskott satt till exempelvis -5C. Sådana här vårvinterdygn har kalla nätter, men även rejält varmare dagar. För mig fungerar därför eltillskottsblockering vid dygnsmedeltemperatur 24h på -5C.