Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21  (läst 11170 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1760
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #255 skrivet: 04 januari 2024, 20:51:26 »
Fasen! Verdammt!

-33°C i Umeå, och eftersom minst tillsatstimmar på displayen när man dör, vinner, så fick jag panik av att se -27°C fördröjd medelutetemp på F750:n och att tillsatssymbolen var tänd!

Only God knows hur länge den har varit på! Den var AV när jag åkte på biblioteket, och PÅ 2h senare...så det är typ 1h fullspets då den stod på 2.5kW, :'(

Aja, skönt att se att eldning och F750 funkar finfint, sålänge man är ledig.
Om man inte är ledig, så kan jag berätta att full rulle på kompressorn och 2 kW element räcker för att hålla godtagbar inomhustemperatur @ -30°C :)

-25°C tycker Nibe är den varmaste utetempen man ska undvika elpatron på ;) För mätaren tar stopp där.

Tur att man helt kan deaktivera elpatronen, men det ska man vara djävligt försiktigt med, då frysrisk föreligger...

Högmod gÃ¥r före fall.  help

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2509
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #256 skrivet: 05 januari 2024, 21:19:30 »
När du ändå håller på att laborera så tycker jag du skulle testa att flytta på bt16, som det är nu, så träffas den mer eller mindre av iskall vätska från expansionsventilen. Montera den på en krök, 1 steg upp och ett steg till vänster framifrån sett, och isolera den. Se om det tar längre innan den begränsar, nästa steg är att sätta den in i förångare i mitten någonstans nertill i förångaren, ej gaveln, måste bli bättre, som det är nu visar den typ vätsketempen i förångarröret, ej förångarens temp

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1760
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #257 skrivet: 05 januari 2024, 21:53:39 »
När du ändå håller på att laborera så tycker jag du skulle testa att flytta på bt16, som det är nu, så träffas den mer eller mindre av iskall vätska från expansionsventilen. Montera den på en krök, 1 steg upp och ett steg till vänster framifrån sett, och isolera den. Se om det tar längre innan den begränsar, nästa steg är att sätta den in i förångare i mitten någonstans nertill i förångaren, ej gaveln, måste bli bättre, som det är nu visar den typ vätsketempen i förångarröret, ej förångarens temp

Ouch, dÃ¥ faller nog min defrosterfunktion, dÃ¥ den bygger pÃ¥ att förÃ¥ngaren snabbt blir varm, och sedan kyls av lagomt när den nÃ¥r defrostmÃ¥llinjen. Är typ ett sÃ¥ väloljat maskineri som det kan bli  tummenupp

Finns förstås mycket att vinna, men ser det praktiskt svårt att trycka ned den i förångaren, flänsarna är tighta, och jag är ruskigt rädd att paja Bettan nu när det är runt -35°C ute ;)


Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2509
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #258 skrivet: 06 januari 2024, 06:58:28 »
Självklart ska inget göras i denna kyla, det gör man i mildare väder. Det som kommer hända är att det tar längre tid för "förÃ¥ngaren" att nÃ¥ tempen för förÃ¥ngningsbegränsning, för som det är nu, sÃ¥ blir givaren sprayad med köldmedia nästan direkt frÃ¥n expansionsventilen (vätskan är som kallast) om du istället flyttar den uppÃ¥t 1 steg och Ã¥t vänster 1 steg, sÃ¥ den hamnar pÃ¥ den böjen, dÃ¥ har köldmediet hunnit  gÃ¥ 2-3 vändor genom förÃ¥ngaren innan det träffar givaren. Den kommer avfrosta lika bra ändÃ¥, den stannar ju pÃ¥ 10% för flödet, och den känner av förÃ¥ngarvärmen pÃ¥ samma sätt som den  nuvarande placeringen, hade bara varit kul att se om där blir nÃ¥gon skillnad i drifttid, och effekt, dÃ¥ inte givaren blir lika kall lika snabbt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1760
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #259 skrivet: 06 januari 2024, 08:39:39 »
Självklart ska inget göras i denna kyla, det gör man i mildare väder. Det som kommer hända är att det tar längre tid för "förÃ¥ngaren" att nÃ¥ tempen för förÃ¥ngningsbegränsning, för som det är nu, sÃ¥ blir givaren sprayad med köldmedia nästan direkt frÃ¥n expansionsventilen (vätskan är som kallast) om du istället flyttar den uppÃ¥t 1 steg och Ã¥t vänster 1 steg, sÃ¥ den hamnar pÃ¥ den böjen, dÃ¥ har köldmediet hunnit  gÃ¥ 2-3 vändor genom förÃ¥ngaren innan det träffar givaren. Den kommer avfrosta lika bra ändÃ¥, den stannar ju pÃ¥ 10% för flödet, och den känner av förÃ¥ngarvärmen pÃ¥ samma sätt som den  nuvarande placeringen, hade bara varit kul att se om där blir nÃ¥gon skillnad i drifttid, och effekt, dÃ¥ inte givaren blir lika kall lika snabbt.

Intressant!  tummenupp

Rent kyltekniskt har jag funderat på vad riskerna är, om man låter förångaren gå, säg 2°C kallare med en trimpot-lösning? -19°C förångare dvs.

Sprängs variatorförknypplaren?  Sc:,h  ;)

Samtidigt så går ju förångaren ibland ned till -20°C efter att fasvakten bromsat kompressorn, och den skottar hejdlöst upp mot 120 Hz...för att sedan bromsa mot stabila -15°C/80Hz... får alltid hjärtsnörpen då det händer; TA SKYDD BARN, NU SPRÄNGS BETTAN!

Eller är det isbildning som är problemet?
Försämrad COP?
Avvägning genomsnittsutetemperatur i Sverige?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2509
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #260 skrivet: 06 januari 2024, 10:53:28 »
Tanken med det jag skrev, är att utnyttja hela förångaren, och inte bara den högra delen, köldmediat som sprutas ut går genom det andra tunna räret från höger raktigenom och vänder på andra sidan och åker tillbaka igen, och där sitter givaren, sätter du givaren dit jag menar, så hinner köldmediat gå två gånger till genom luftströmmen innan det träffar givaren, alltså det har förångats mer, visst kanske den bygger mer is, men den stannar ju på 10% spärren, och startar igen vid 8+ eller vad det är, funkar det inte, så har man testat, jag vet ej, kanske den isar igen, men med din värmelösning, så kanske den får än längre uptime. Var bara en tanke som du kan testa, kostar ett buntband och lite isolering på givaren, eftersom den inte har en givarskål som den har nu, funkar det inte, är den enkel putta tillbaka den dit den var. Tänkte bara det hade varit kul att se vad som händer, när du ändå laborerar, hade jag haft en sån pump hade den varit totalt ombyggd =)
Har ju bara en bvp, och den avfrostar ju aldrig, den vilar emellanåt, men de senaste dagarna har den gått dygnet runt =)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1760
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #261 skrivet: 07 januari 2024, 23:45:38 »
Men vad är det som händer?

-35.4°C i förrgår i Umeå.

I övermorgon, se bild:


Det innebär att jag kommer att få prova min defrostlösning i vår/sommarförhållanden... i den kallaste januari på 130 år.

Kul! (Om man frånser att klimatet har svårt att bestämma sig).
« Senast ändrad: 07 januari 2024, 23:47:36 av kWhalp »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2509
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #262 skrivet: 08 januari 2024, 05:50:45 »
lovas +5 hit i norrbotten också under morgondagen. nu -9 rena rama sommarvärmen ju, nu kan jag ta av mig långärmade tröjan och mössan igen

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1760
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #263 skrivet: 09 januari 2024, 13:05:59 »
lovas +5 hit i norrbotten också under morgondagen. nu -9 rena rama sommarvärmen ju, nu kan jag ta av mig långärmade tröjan och mössan igen


Så blev det vår då, snön rasade just från taken...
coolsmiley

..och dääär stannade min kompressor på 0 GM lol...
5.5°C ute.
Egentligen ska avfrostningslogiken styra på utomhustemperatur också, men jag vill prova hur den lirar utan, tar några år att tjäna in den termostaten om pumpen går att justera in rätt med få start/stopp...

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1760
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #264 skrivet: 09 januari 2024, 13:49:15 »
lovas +5 hit i norrbotten också under morgondagen. nu -9 rena rama sommarvärmen ju, nu kan jag ta av mig långärmade tröjan och mössan igen

Går det ställa in GM-parametrarna så att kompressorn alltid går ned till 20 Hz vid höga +GM, och tuggar på där, tills dess att "stopp av värme"-temperaturen uppnås?

Start kompressor 0 GM ?
Start kompressor 1000 GM ?

Är inget jättefan av att den startar och stoppar om-vartannat... man hör nedvarvningen/uppvarvningen (svagt) om man är vägg i vägg.


Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1760
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #265 skrivet: 09 januari 2024, 13:50:31 »
lovas +5 hit i norrbotten också under morgondagen. nu -9 rena rama sommarvärmen ju, nu kan jag ta av mig långärmade tröjan och mössan igen

Går det ställa in GM-parametrarna så att kompressorn alltid går ned till 20 Hz vid höga +GM, och tuggar på där, tills dess att "stopp av värme"-temperaturen uppnås?

Start kompressor -30 GM är ju max?

Är inget jättefan av att den startar och stoppar om-vartannat... man hör nedvarvningen/uppvarvningen (svagt) om man är vägg i vägg.

Edit: Inser nu att man måste laborera med "egen värmekurva" isåfall.
« Senast ändrad: 09 januari 2024, 13:54:48 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1760
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #266 skrivet: 14 januari 2024, 20:06:12 »
Se bild över förbrukning för -35,4°C och +7°C utomhustemperatur i samma graf, skiljer ju lite i kan man ju lugnt säga.


123 kWh vs 29 kWh  tOOmten 4.25x mera!


7:e 37.7 kWh elbil
10:e  6.4 kWh elbil

(minus elbil) 85.3 kWh 7:e januari - 27.7 kWh garageLLVP, 25.1 kWh F750 => 32.5 kWh hushållsel+el-elementspets+booster+garageelement+motorvärmare

(minus elbil) 22.6 kWh 10:e januari 5.2 kWh garageLLVP. 10.5 kWh F750
=> 6.9 kWh hushållsel+booster


Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1760
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #267 skrivet: 20 januari 2024, 00:01:18 »
Well, -28°C ute igen i Umeå, och jag fick en R-E-K-O-R-D-L-Å-N-G avfrostning på över 4000 sekunder! Aldrig sett en så tidsödande avfrostning förut!

Anledningarna är:

Mycket is hinner bygga på, pga lång driftstid vid torr kall luft.
Låg frånluftstemperatur to begin with.
Booster kommer då in sent i avfrostningscykeln.
Boostern hinner ej, eller fortsätter värma när den egentligen ska sluta.

Ja, en strömkännarlösning vore det ultimata... man kan ju drömma, har alla delar jag behöver, men vill vänta till våren så man törs labba med en massa downtime.

Snart är ju januari över, dock den kallaste januari på 130 år i Umeå, så jämförelsen med tidigare år, haltar minst sagt...


Edit: Ja min fläkthastighet är FUBAR, då fläktlagren kvittrar ASHÖGT, och min labuppställning med flexsslangar dämpar flödet.
« Senast ändrad: 20 januari 2024, 00:08:30 av kWhalp »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2509
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #268 skrivet: 20 januari 2024, 07:12:51 »
en timmes avfrostning, helt otroligt kasst, hur kan en pump tillåtas gå så länge så den måste avfrosta en timme? Snacka om styrfel!!!

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1760
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750/F730 diff i temperaturgivare BT16, BT20 och BT21
« Svar #269 skrivet: 20 januari 2024, 09:24:58 »
en timmes avfrostning, helt otroligt kasst, hur kan en pump tillåtas gå så länge så den måste avfrosta en timme? Snacka om styrfel!!!

Det blir varken kallt eller fuktigt i SmÃ¥ländska testfabriken? 
Kostar att kyla labbet ned till -25°C,  tOOmten

"Sören! -20°C räcker!! Vet du vad kylanläggningen kostar!! Och ingen är väl så dum att den köper en F750 i Norrland ändå?" ::)

*roflmao* :-)) :::_)
« Senast ändrad: 20 januari 2024, 09:47:12 av kWhalp »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!