0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan det räcka med strömkännare och timer? Om inte låter på mig som du för eller senare kommer landa i en hyfsat avancerad mjukvarubaserad reglerlösning (En som Nibe borde fixat själva). Fördel vore då att du enklare skulle kunna lägga till nya villkor när dom upptäcks, tex avkänning "eldning brasa pågår", "torktumlare kör" mm
Är det så att långa avfrostningar aldrig förekommer under "sommaren" vid VV produktion?
Förlåt Förresten, spelar det någon egentlig roll om det nu råkar bli långa avfrostningar under sommarsäsongen när VV produceras? Skit samma tänker jag, du har ju inget värmebehov i övrigt, ända är att om mycket VV används tar det lite extra tid innan det blir klart för nästa bad
0.20 kWh per avfrostning
Med den nuvarande lösningen är det nog inte alls så dåligt. Tror du nämnt att ditt frånluftsrör går genom kall del av byggnaden, tror du tappar en hel del där trots isoleringen. När du fått värmaren installerad närmare insuget så kommer all dumpad värme att landa rätt, tror jag, och därmed kanske den nödvändiga dump-energin minskarTror inte senare brödrostförsedda modeller av 750/730 heller går på noll-energi för att forcera avfrostningen. Om dom är på 1 kW och går i normala 12 minuter så blir ju det också 0.2 kWh för varje avfrostning. Det är vad det kostar!Om man som jämförelse tittar på sprängskissen för den nya S735 så kan inte jag se att någon brödrost är installerad. Men det behövs nog inte, för dom har nu vänt ritningarna rätt, det mesta sitter nu äntligen på varma sidan, förutom fläkten, så egenvärmen från kompressor mm räcker nog till för att skynda på avfrostningen och för att förhindra uppbyggnad av is-block
OM man har nåt att trigga på...
Bara en tanke, skulle man kunna känna av i vilket läge växelventilen står i? Om man mäter temperaturen på röret som går till tanken, kan man se någon skillnad då, borde bli markant varmare när VV produceras? Eller finns det ändlägen på växelvebtilen man kan nyttja, ev genom att sätta dit sensorer för de två lägena?