0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Super! Då kör vi! 👏🏼 Här kommer första bilder på värdena. Postar kontinuerligt under 1 timma. Sen får du säga när jag kan gå vidare till nästa steg. Vi har både kamin och en luftvärmepump. Men luftvärmepump använder vi aldrig. Förra ägaren installerade den för att ha den som AC på sommaren.
Hej, förlåt sent svar. Fastnade i möten 🫣 Eldar en hel del, men oftast som ett resultat av att de är kallt i huset haha Luftvärmepump: Ah super. Det är en Innova. Model: IGZL12NI-1-WIFI Sorry? Missade att skicka kompressorfrekvens.Ska jag skicka nya bilder? Eller vad behöver jag göra nu? Behöver jag aktivt välja att avfrosta eller hur funkar de?
Nu är allt ändrat enligt er rekommendation. Tusen tack för all hjälp och framförallt tålamod. Imponerad och tacksam av er kunskap och vilja att hjälpa. Återkopplar om 2-3 dagar med resultat av justeringarna. Hoppas ni får en kanonfin helg Josefine
Hahah klart du ska få svar. Kan också gladeligen meddela att de redan är 20c i huset och alla rör för golvvärmen är varma. Kan inte nog tacka för alla hjälp.Filtret va ganska smutsigt ja Men jag dammsög de sålänge men gick också in och beställde helg nya filter. ska komma typ imorgon.Vågar jag ens erkänna att vi har bott i huset i två år och inte bytt. Att döma på förra ägarens okunskap om att bo i hus tror jag inte dom bytt någongång heller. Så ja, de är på tiden. Jag köpte tre stycken på en och samma gång, så nu blir de ordning på torpet. Glömde kolla BS1 när jag hade rengjort. Kollade bara kompressorfrekvens och den gick från 71 i kapacitet till 120. Innan låg frekvensen på 70 och kapaciteten va 71. Men de kanske inte har någon betydelse. Fläkthastigheten låg på 67%. Jag fick öka den ganska mycket. Lite osäker på om de är för mycket. Men nu är den på 86% och då har jag ett BS1 på 200. Tänker att jag inväntar nytt filter innan jag ökar mer. Eller vad tror du? Nu när jag kollar är kompressorfrekvensen 88 och tillåten kompressorfrekvens är 88….hmm är de normalt? Kompressorfrekvens 88Förångartemperatur-16,9Avlufttemperatur-11,8Efter några minuter:Kompressorfrekvens 0Förångartemperatur-11Avlufttemperatur 4,5Efter någon minut: Kompressorfrekvens 0Förångartemperatur-0,9Avlufttemperatur - 0,3Igår gick kompressorfrekvensen aldrig ner på 0 vad jag kunde se. Och då satt jag ändå och väntade. Framledningstemperatur är 33,2Kondensor fram 27,8Returledning (BT62) 27,5Beräknad framlednining 32,0Det viner lite i alla don. Men de kanske är normalt. Jag ska öppna alla fönsterventiler nu och se om de hjälper. Har fått haft dom stängda eftersom de gjort att de blivit ännu kallare innan. Vad tror du om siffrorna?
om du har 180 med 86% fläkt har du feljusterad ovk!