0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tanken till vänster är en volymtank då, det ser ut gå rakt igenom från VP. Om jag läst rätt så har du HGW och då är det bra hett där, vilken temp är inställd för VV i VVB, om tempen på returen från VV så får nog VP hicka och stannar. Sätt ner den i datan 5 C minst, för att fungera bra ska det helst vara en egen pump som laddar VVB, ser lite lurigt ut med rören. Vad är det dimm på rören in/ut på VP.
Fråga, är det så här:Vid HGW går 75% till värme/knäpptank och 25% via en extra HGW växlare till vvb.Vi väntar på din temperaturmätning 🤔, mät även returen från vvb, syns inte på bilderna. Med och utan HGW körning. Kall och varmvatten är i mitten.När jag tittade fick jag för mej de sitter fel.Men det finns väl olika modeller?
I min dumma VP ON/OFF så är det en växlare för HGW som sitter som första delen efter kompressorn och sedan går det till värmeväxlaren. HGW stal så mycket av kompressorns effekt att det inte räckte till värmen. Kopplade om till att ha växlarna paralellt med ett 15 rör och en strypventil, samt en avluftare. Så nu pyser det från HGW till värmen, fungerar bra nu med värmen. Från HGW så kommer det ca 85 C, i bland 90 C, som nu blandas in i värmevattnet efter växlaren för värmen. Sen det VP, den kan inte få upp tempen så syret i vattnet kan gå ur, men med omkopplingen så så åker det ur. Bra varmt på det som går från HGW-växlaren.
Blir inte klok, men varför ser det ut som att beredarens varmvatten anslutning är ihopkopplad till knäpptankens framledning?
Varmvattenberedarens ut är ihopkopplad med radiatorsystemet framledning så jag kan fylla på med varmvattenSen är tanken kopplad mot samma rörSå fattar jag det, kanske syns lite dåligt men upplever ine att det skulle vara felkopplat nånstans
Lät roligt men bra löst, var det maxtemp du menade jag skulle sänka?För det var på 95 innan och 60 nu, kanske för lågt?Nu gissar jag men så höga temperaturer in i volymtanken på kort tid kan väl orsaka att det blandas dåligt och då blir kortslutet med resultatet på framledning?
Kan inte tänka mig att när det slår om från VV, att det det blir någon skillnad på ut till systemet via tanken. Då ska det nog vara flera hundra m3 på en gång. Klart det blir en liten turbulens i tanken, men den är försumbar. Det är därför den finns med, för att ta upp det heta som kan komma. Vet inte hur den ser ut invärtes, men rören in/ut är nog olika nivåer.