0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Rena rama vansinnet som kommer driva folk in i depression och uppgivenhet, ta död på Europeisk industri, och driva utvecklingen bakåt med tiotals år när det kommer till elanvändning relativt t.ex. vedeldning, olja, gas och kol.
Det är en mycket relevant fråga, då det finns skillnader både i **stöd/subventioner** och i hur **effekttariffer** kan påverka publika respektive privata laddlösningar i Sverige.Här är en översikt baserat på den information som finns:---## 🇸🇪 Stöd och Subventioner för LaddstationerDet finns olika statliga stöd för att bygga ut laddinfrastruktur, och de skiljer sig beroende på om laddningen är publik (öppen för allmänheten) eller icke-publik (t.ex. vid bostäder eller arbetsplatser).### 1. Publika Laddstationer (Öppna för allmänheten)Dessa riktar sig till näringsidkare, kommuner, organisationer och liknande.* **Klimatklivet (Naturvårdsverket):** Detta är det primära investeringsstödet för publika laddstationer och annan fossilfri framtidsteknik. Stödet kan sökas av företag, kommuner och organisationer. För publika laddstationer söks stödet genom ett anbudsförfarande.* **Trafikverket:** Har haft specifika stödsatsningar för utbyggnad av snabbladdningsstationer längs utpekade vägar, med möjlighet till upp till 100% stöd för investeringskostnaderna (exkl. drift). Dessa utlysningar kan vara tidsbegränsade.* **Energimyndigheten:** Har program som "Regionala elektrifieringspiloter" som fokuserar på publik laddinfrastruktur, särskilt för **tunga transporter**.### 2. Privata/Icke-Publika Laddstationer (Boende och Anställda)* **Ladda Bilen (Naturvårdsverket):** Detta bidrag riktar sig till **bostadsrättsföreningar, organisationer och företag** som vill installera laddstationer för sina **boende** eller **anställda**. * **Stödnivå:** Upp till 50% av de bidragsberättigade kostnaderna, dock högst 15 000 kronor per laddpunkt.* **Grön Teknik (Skatteverket):** Detta är en skattereduktion som liknar ROT/RUT, och den är till för **privatpersoner** som installerar laddbox i sin **bostad** (villa, radhus eller bostadsrätt). * **Stödnivå:** Upp till 50% av kostnaden för arbete och material.**Slutsats angående subventioner:** Ja, det finns stöd för båda typerna, men de riktar sig till olika aktörer och har olika syften. Stöden för publika stationer (Klimatklivet, Trafikverket) kan ofta vara högre i procentuella termer för att driva utbyggnaden på strategiska platser.---## ⚡ EffekttarifferEffekttariffer (eller effektavgifter) är en del av elnätskostnaden som debiteras utifrån **hur snabbt** du använder el, snarare än bara den totala mängden (kWh). Effekten mäts i kilowatt (kW).### Jämförelse mellan Publika och PrivataEffekttariffer har en tendens att påverka publika snabbladdningsstationer (särskilt de med hög effekt) och kommersiella/flerbostadsfastigheter (BRF:er) **mer än enskilda privatabonnemang**.1. **Publika Snabbladdare (Hög effekt):** * Dessa stationer drar mycket hög effekt (upp till flera hundra kW) under korta perioder. * Eftersom effekttariffen baseras på de högsta effekttopparna kan kostnaden för **nätavgiften** bli betydande. Denna kostnad bakas sedan in i det pris per kWh som kunden betalar. * För att hantera detta använder laddoperatörer ofta **effektstyrning** (lastbalansering) eller ibland **batterilagring** för att jämna ut topparna.2. **Privata Elabonnemang (Låg/Normal effekt):** * Även privatpersoner (villaägare) påverkas alltmer av effekttariffer, då elnätsbolagen ska införa dessa för alla kunder senast 2027. * Här uppstår effekttoppar när man till exempel laddar elbilen samtidigt som man använder torktumlare och ugn. * Den **laddningseffekt** som används hemma är dock oftast mycket lägre (t.ex. 3,7–11 kW) jämfört med snabbladdare. Detta, i kombination med att man kan styra laddningen till natten, gör att effekttariffen oftast är mer hanterbar.**Slutsats angående effekttariffer:** Effekttariffer är ofta en större utmaning och en större kostnadsfaktor **per laddare** för publika snabbladdningsoperatörer på grund av det höga och oregelbundna effektuttaget. De måste betala för den kapacitet de behöver ha tillgänglig.---Sammanfattningsvis:* **Subventioner:** Ja, det finns specifika bidrag för båda, där staten aktivt stöttar utbyggnaden av både publik och icke-publik infrastruktur.* **Effekttariffer:** Ja, den höga effekt som krävs för publika snabbladdare leder ofta till högre kostnader genom effekttariffer jämfört med ett vanligt hushållsavtal.Vill du att jag söker mer information om till exempel **aktuella nivåer på Klimatklivet** eller hur en specifik **effekttariff kan se ut för en BRF**?
Nu har jag inte alltid hängt med i alla trådar om effekttariff men har företag också höga effekttariffer ?Funderar då pä dom stora mackarna/laddställen med högeffektsladdning där det kan stå typ 10-15 bilar och det måste vara skyhöga kostnader på deras tariffer M
Måste bli en satans tariff med vår nätägare om dom skulle haft som jag har med ca 130:- per kW 😎Drabbar i och för sig endast dom som laddar med högre priser !
spotpriset är 1-3 kr i söder, så algoritmen bortser nog från just effekt taxan idag.