Piteå Energi är Sossarnas verkliga lekstuga i Piteå, via energibolaget kan de beskatta oss mer och fördela pengarna till olika idrottsföreningar och likande via sponsring, gratisevenemang, nya flotta lokaler, "utdelning till ägaren (Kommunen), elbilar köps in på löpande band, och man anställer allt fler trots att det blir mindre och mindre luftledningar och allt mer som datoriseras och automatiseras.
Det finns ingen hejd på utgifterna, man bara höjer avgiften för att anpassa plånboken efter kostymen, inte tvärt om som brukligt är.
Sen har jag förstås inte insyn i deras budget, kanske är det ändå småsummor i det stora hela som "förskingras" av sossarna.
Det finns självklart ingen hejd på hur mycket det skulle kunna kosta om de bestämde sig för att gräva ned alla luftledningar, förstärka elnätet rent generellt, och klimatanpassa alla anläggningar så de klarar tropiska stormar och tornados.
Möjligen är det eftersatt i vissa delar, så det behövs en utökad budget, men jag har en obehaglig känsla av att de hela tiden bara drar på sig mer och mer kostnader för lokaler, personal och fordon, ren lyxkonsumtion som jag ser det.