0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Svårt att veta om du menar kW eller kWh? 13 kW under några minuter påverkar inte effekttaxan nämnvärt eftersom den utgår från medeleffekten under en hel timme. Som sagt var får du kolla den exakta förbrukningen hos elleverantören, men utifrån den sista bilden så ser medeleffekten ut att vara gott och väl under 3 kW i alla fall.
Oavsett vad som uttages i W eller kW så kommer ingen att komma undan effekttaxa. Även om huset kallställs på vintern och elen stängs eller sommartid med låg förbrukning, så kommer det att bli en peak uppåt, så fort som någon eldriven produkt sätts på och den är då en effekt som ger extra kostnad.I mitt fall av dito. Har en sommarstuga som kallställs och ett element i källaren ( inbyggt med isolering ) för att inte vattenpumpen och hydrofonen ska frysa. Får se vad det blir när vattenfall kommer med effektaxa, elementet går ju inte att styra till nattetid med lågtaxa.
Verkar snart bli kvartsmätning om jag förstått det hela rätt .
Varför skulle de behöva göra något för att sätta åt sommarstugeägarna? Alla har varit medräknade när underlaget för tariffen utformades så att vissa får billiga månader är medräknat.
Mätning av förbrukning per kvart är ett krav numera. Men jag har inte sett någon som har annonserat att effekttaxan ska baseras på kvartar (än så länge...).
Den fasta avgiften var så gott som oförändrad. Om jag minns rätt några kronor ökning för de mindre säkringarna ovh något större sänkning för de större säkringarna. Om du tycker det är mycket, ta och fråga Rikard vad hans fasta del är på elnätet...
Det intressanta är vad det var för 3-4 år sedan, gissar de höjt typ 30% innan införandet av effekt taxan.