0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Info från Nätkraft Borås är -låglast året runt-höglast vardagar 7-18, nov -mars-kommer våren 2026Jag tror att de börjar med en försiktig sänkning av den fasta avgiften och därmed blir effekt taxan först också låg.Sedan höjs den stegvis i takt med att de har koll på att intäkterna blir stabila, så det blir ingen spekulation utan försiktighet i sann knalle anda, så folk hinner vänja sej.Så ingen stress, gott, logiskt 🙏👍Stabilt 😀Bara min bedömning, jag har oftast rätt har jag märkt, vi får se 2026.PS, 16A kostar idag 3700kr/år så jag har stressat upp mej själv i onödan, så mycket mer kan det ju inte bli....
Du skrev:"Tex medel 2 kW rakt över varje timma per dygn 1 månad och en topp på 2kW över det, så blir att betala för 4 kW"Men du hävdar att du inte har skrivit något om 4 kW?? Hur lång är ,toppen på 2 kW över medel i ditt exempel?
Såg att Ellevio beräknar med 3 decimaler vid uträkningen.Om vi tänker oss att uttaget med 4 kW endast blir en timma på månaden, så kommer nätägaren att hitta någon watt mer än exakt 2kW en annan timma.
Jag fattar inte alls hur 25fOCUS menar? Vad spelar det för roll att ellevio räknar med 3 decimaler eller om toppen hanlar på någon watt över eller under 2kW? Har han totalt missuppfattat något eller vad är det som han diskuterar???
Ellevio har halva priset 22-06. Andra nätbolag har liknande modeller med olika pris olika tider på dygnet.
Jag fick för mej att Ellevio bara räknar halva effekten kl 22-06 som grund till uträkningen."Effektavgiften baseras på snittet av dina tre högsta timmedeleffekter under en månad"Kan ha missuppfattat, inte kollat i detalj jag heller😉
Jo det var lite min poäng! Varför skall de(Ellevio) ta fullt ut en blank lördag eller söndag eller annan helgdag när knappast våra industrier går på fullfart? Den ideologiska idén med tariffer är väl att straffa/späka oss när elen behövs som mest! Men
Är det inte samma sak? Ibland uttrycker de det som att effekten bara räknas till hälften och ibland uttrycks det som att effektavgiften är hälften. Slutresultatet blir ju detsamma, men när man ser deras uträkning och diagram m.m så är det klart att de själva delar effektsiffrorna till hälften under nattpassen.
Vad är det du vill göra på lördag och söndag dagstid som du tror skulle generera effekttoppar då? Om det är många som tycker samma, så är det väl snarast ett bevis för att ellevio har rätt och att det finns anledning att vilja begränsa effektuttaget denna tid?
Naturligtvis har Ellevio noggrant analyserat tänkta scenarion! Mig veterligen så bedriver varken Ellevio eller något annat elbolag någon slags välgörenhet! Utan såsom företag har de strikta regler att det skall genereras lönsamhet.
Kan ju bli lika eller olika, har inte läst detaljerna...Ungefär som som du tar 2+2x2=?, beror ju vilka regler du använder.
Det är ju inte frågan om at ellevio skall tjäna mer eller mindre pengar på det ena eller andra sättet, utan tanken är att varje nätägare sätter prismodellen för att utnyttja nätet på ett effektivt sätt. Om ellevio ser för sig att lör/sön dagtid belastas hårt i förhållande till deras näts kapacitet så gör de ju rätt i sin prismodell. Andra nät har gjort andra bedömningar där de t.ex. bedömer att deras nät inte behöver skyddas alls apr-okt och inte heller någon lör/sön/helg och inte någon natt. Olika nätägare gör olika bedömningar, delvis med rätta då nätens kapacitet kanske skiljer markant.