0 medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.
Nästa följd diskussion blir att effektavgiften är mer befogad i glesbygd som antagligen (jag gissar) borde ha 5-10 ggr högre nätavgift än i tätorter.Då tar det nog hus i helvete 😰Kanske har lite fel då ledningar är nedgrävda i tätorter och det är dyrare att underhålla bortsett skador från snöfall på luftledningar ( jag gissar igen).Sedan undrar jag var ersättningen för nätnytta försvunnit till oss mikroproducenter.Det är väl utan tvekan så att vi avlastar nätet lika mycket nu som tidigare?Blanda nu inte in sämre lönsamhet för större elproducenter som är en helt annan sak.
Nja, jag vet inte det med glesbygden, mycket av elen produceras i glesbygd, abbonenter nära produktionen har lägre förluster än abboneneter boende i periferin i någon fjärran stad, kopplingspunkterna har färre abbonenter i glesbygd, kabelarea följer med antal abbonenter.Folk på glesbygd har i regel sedan länge kraftiga kablar framdraget sedan mer eller mindre varje hus hade höfläktar, sågverk, svetsar osv.Så det största problemet i nuläget är sannolikt bostadsområden med 16 ah huvudsäkringar och där hela kvarteren köpt varsin eller två elbilar per fastighet, och det är också där den stora kostnaden kommer att hamna, effektuttaget ökar dramatiskt iom elbilarnas intåg.
Nästa bra fråga blir då. Nu med övertramp från något under 1 timma. Hur blir det med 15 min, ska det då vara effektaxa på det som överskrids. Vad blir det om man räknar på det.Nu en timma 4 kW, det är 1kw per 15 min, ska det då räknas övertramp om det går över 1 kw på 15 min.Har inte en susning om var detta med effekttaxa kommer från början och vemsom räknat ut det.Men oavsett förbrukningen, noll eller 4kw, så kommeringen att kunna undgå det.Nu med ved hos mig, ligger jag på ca 0,35 till 1,2 kw per timma. Blir det ett långkok- ungsbakning-tvätt någon gång, så hoppar det upp till ca 2 till 2,5 kW och direkt får jag effekttaxa. Det ska bli väldigt intressant vad det blir till Påsk nu.Får hem barn och barnbarn, ca 16 st och alla ska ha förtäring enligt traditionelt bruk.Har Ellevio och dom har inget annat än rakt taxa, ovasett långhelger. Blir säkert en överraskning för en del, med extra kostnad. Vi som ligger väldigt lågt, hur F-N ska vi kunna stänga av något för att göra hushållsarbetet, utan att få betala mer på fakturan. Bättre då att ha tex 4 kW och kunna stänga av något, men finner makabert att ha ett sådant liv, med att nervöst tänka så. Sen allt med en massa elektronik, styra hit och dit,som vissa tycker sig behöva, inte gratis det med.Sen att tro sig att spara något, med att ta ut mycket mellen 22:00 - 6:00 är en utopi. Nätavgiften stiger i höjden markant och det är den som effekttaxan beräknas på. Och är kostsam.Vad tänker ni om ovan.
Har ni effekttariff året runt ?Här har den äntligen upphört den 1 april och ingen effekttariff till den 1 november
Sen det med att få taxan för hela timman . Det är ju bara ovanför medel som det ska vara enligt min tanke.Tex medel 2 kW rakt över varje timma per dygn 1 månad och en topp på 2kW över det, så blir att betala för 4 kW
Med ellevios modell blir effekttaxan på 2,7 kW i ditt exempel, inte 4.
Har inte skrivit om 4 kW så där behövs ingen revidering, som texten senare i inlägget, framgår klart det med dividera med 3. Och är det då 3 timmar under en månad med 4kW, så blir det 4kW i taxa. Blir då 320 kr dagtid och 160 kr nattid extra att betala.
Blir då 320 kr dagtid och 160 kr nattid extra att betala.
Som sagt överföringsavgiften har ju blivit bättre! Men har fortfarande svårt o förstå varför effektavgiften skall gälla lika alla dagar i veckan. I min värld vore det bättre med dessa avgifter mån-fre när uttaget av el är som störst o en annan taxa likt det som gäller nattetid över helger!
Men du ger dem inte någon som helst cred för att de samtidigt sänker överföringsavgiften med typ 75%?!Vad är det för mening att gnälla på en komponent av priset utan att se på helheten?