0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
Varmvattnet håller väl över dagen, eller har du väldigt liten beredare?
Blir inga långa duschar där inte
Bättre för nätägaren, men inte för kunden... Eftersom man mäter medeleffekten under en hel timme kan man ha väldigt höga men korta toppar utan att det blir någon påverkan på kostnaden. Med kortare mätintervall märks topparna tydligare.
Men det ger ju möjlighet att styra topparna bättre än ett medelvärde över en hel timme.
På vilket sätt menar du att det blir lättare att styra topparna med kvartsmätning?
Sedan tycker jag att ni överdriver att nätbolagen nu får tillgång till kvartsmätning och skulle känna en otrolig lockelse. Kvartsmätning har jag haft på min elmätare länge, det är inget nytt precis.
Det är ju toppeffekt som räknas, så antagligen kan de räkna den maximala toppen som du drar ut från nätet under en kvart, sedan ta de 3 högsta toppkvartarna och räkna ut snittet = vad din taxa baseras på?Med 1,88 kw toppeffekt antar jag att du är pensionär, ingen elbil, och har extremt lågt toppeffektbehov för huset?
Jo, men det är från senaste årsskiftet alla elmätare ska klara av det.
Under 4, kanske 5 kw i toppeffektbehov har jag svårt att se att speciellt många kommer under, iaf om man ska leva någorlunda "normalt".
Har under flera år legat på runt 3kW. Sedan jag börjat elbilsladda och styra effekten hårdare så har det sjunkit till 2.5kW. Nu har jag börjat med ny typ av effektttariffmed tidsindelning med noll effektmätning på natten, sånu kommer mina toppeffekter sjunka ännu mer.