0 medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.
Jag läste av min förbrukning denna månad.0,83 kWh max på 15 min1,88 kWh max på 60 minVete tusan om de går över till 15 min effektavgift?Eller kan de "räkna om" 0,83 till att motsvara 3,32 kWh (dvs 4 x 0,83)??Någon som sett något exempel på detta?Vad har ni som har villa, vp, solel och el bil?
Pensionär korrektElbilen laddas med solelToppeffekten kommer utav olyckliga sammanträffanden:Vp kör en stund, därpå även varmvatten och därtill en jävla luft vp.Lurar på om det inte vore billigast att göra varmvatten med elpatron, i 5 minuters intervaller varje kvart 🤤😭
Ingen bilkörning vintertid då, eller räcker det till att ladda med solel även då? Huruvida det bär sig att köra vvb i femminutersintervall får man nog räkna på, men enklast är väl att bara köra den på timer under låglasttid, samtidigt ställa in värmepumpen att inte gasa på för fullt under samma tid?Å andra sidan så kan du förlora vad du "tjänat" in på natten då värmepumpen kommer att behöva kompensera temperatursänkningen som uppstår under nattetid då den ska jaga ikapp önskad temperatur på morgon och förmiddag.Så det är nog bara styra över din vvb att gå på natt och låta det andra rulla på så som du gör nu, under 2 kw är ju ingenting i toppeffekt.
Vintertid blir det köp el 10A.Jag laddar även då mitt på dagen givet att det blir lite solel.Laddningen pausas om elförbrukningen överstiger tex 2500W. Givetvis pausar jag vpn och spisen då jag tänker ladda.Varmvatten kör jag inte 19-05, sover mest då.
Fick 4.54 kW i effekttariff för mars. Ingen elbil o skylla på Testade imorse runt 6 o stänga av vvb plus de två sumomaskinerna pga en topp vad det gäller elpriset bara för att jag kan. Detta måste jag göra rent fysiskt…. Hur som haver inomhustemperaturen sjönk med över 2 grader på bara 3 timmar… Runt nollan ute o ganska blåsigt. Husets förutsättningar kan ni läsa längst ned! Så i mitt fall blir det nog svårt att maxa värmen på natten för att nyttja halva effektavgiften (Ellevio) o lyckas undvika högre toppar dagtid när det är som kallast iaf!
Om man nu skulle gå all in! Vad det gäller detta med effekttariffer! Hur skall man resonera? Ingenting jag kommer göra IOM känns helt 100%Känns lite trumpartad dvs högst osäkert :: För egen del så kör jag på det gamla innan poletten någon gång ramlar ned…….
Ett bra (energieffektivt) klimatskal på hus och garage och en värmepump som är korrekt dimensionerad till toppeffektbehovet är nog vad man bör ha, och inga energislukande "vanor" så som svetsning eller bastubadande med elaggregat, då behöver man nog inte anstränga sig utan låter det bli vad det blir.Ska man gå "all in" så är det nog vedeldning som gäller, antingen som huvudsaklig eller kompletterande uppvärmning.
Troligtvis ett väldigt bra svar Bävar för de dagar jag vill nyttja elbastun vedprocessorn eller megasvetsen….