0 medlemmar och 12 gäster tittar på detta ämne.
Nu verkar nätägare ha lite olika varianter på effekttariffen men hos oss så är det lågtaxa mellan 20.00 och 07.00 så då kan man ösa på med tex ladda bilen och tvätta och eventuellt dra igång värmen på högre effekt.Nackdelen med att sänka värmen och det blir utkylt om man har värmepump är att den då drar igång när det kanske är som kallast på kväll/natt och med full last vilket gör att effektiviteten minskar.Man kan då även få ganska ojämt klimat inne !En del som har batterier laddar på natten för att kapa toppar under dom ”dyra” timmarna.Effekttariffen är per kW som förbrukas oavsett om du använder en 1-fas eller 3-fas beredare.
Nu fått min första elräkning ifrån Ellevio apropå effekttariff. Tydligen låg jag på 6.9 kW i snitt av mina högsta 3 värden för januari. Igår vart det så olyckligt att jag körde motorvärmare uppvärmning i det andra huset osv…Tittade till på tibberappen o såg att jag låg på 9.4 kW…. Hur skall detta sluta…
6,9 kw, antar att du bor där det kan vara rätt kallt då?Vad debiterar de per kw?