0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Vi har haft effektavgift några år nu 1/11-31/3 135:- kw övrig tid 56:- kw gäller mellan 07-19. I sep hade vi ett snitt på topparna på 2,8kw och i januari 6kw. Den fasta avgiften är 2500:- år. Man försöker ju att inte köra stora strömförbrukare samtidigt dagtid men inget vi följer slaviskt och är det extra kallt eldar vi i kakelugnen för att kapa värsta topparna. Har spärrat elpatronen i värmepumpen men går tempen ner mot -20 strecket lär jag aktivera den igen och då drar det ju iväg.
Jo, i Sverige är de allra flesta 3-fas 6 kW om det inte är en riktigt stor (publik) bastu.På vintern badar jag 2-3 gånger/vecka, men jag tror vi skulle kunna lösa det med vårt batteripaket på 15 kWh.Laddar man det fullt under natten så kan man öppna upp batteriet innan det är dags att bada, så det borde kunna lösa problemet, men LIVET blir krångligare.Jag misstänker tyvärr att en del av er finländare kommer sluta basta.Det är lite som med bilarna, höj skatten på dieselbilarna så tar det bara några år så säljs nästan bara bensinbilar, samma sak man man straffbeskattar bastu...