0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Ok, ja jag har ju pite energi som nätägare även jag.Har i nuläget 20 ah huvudsäkring (vilket är på tok för högt vad det verkar).Betalar i nuläget 8170 kr i säkringstariff för 20 ah.20 ah kan man belasta med 13,8 kw, jag/vi förbrukar i toppeffektbehov (enligt tidigare inlägg) 4,6 kw i snitt (med spann mellan månaderna och över året 3,56 - 5,57 kw toppeffektbehov).De 13,8 kw jag betalar för med 20 ah huvudsäkrings borde således om jag ska betala för den effekt jag faktiskt använder motsvara 1/3?Dvs 8170 kr/3 = 2723 kr?Dvs en minskad utgift om 8170 - 2723 = 5447 kr, dvs nästan 5500 kr mindre per år?Förutsatt att de inte passas på att öka marginalerna?Eller har jag förstått fel?
Jo, det verkar som att du förstått fel, och blandar ihop snittförbrukning och toppeffektförbrukning, om jag fattar dig korrekt i alla fall.Effektarifferna är ju för att vi inte alla ska t.ex köra bil på jobbet, och vara i behov av motor och cupevärmare, sånt ska vi inte hålla på med i Sverige, då blir det ju ingen el över för Tyskarna.Kör du igång två motor och cupevärmare, kokar tevatten, duschar och så vidare på morgon så kan du lätt komma upp i 10 kW momentant i 15 minuter eller mer.För att inte tala om när det är storstädning, tvättning, torktumling och mat både på spisen och i ugnen, då kan det nog gå ännu mer.Vi har också 20A säkringar, och jag får nog byta 2-3/år för att vi överförbrukar på någon av faserna, oftast är det om bastun är på samtidigt som det lagas mat, tvättas och SPA-badet går på och värmer.Kanske någon kokar kaffe eller nåt liknande också.Elbilar ska vi inte tala om.
Ok, ja jag har ju pite energi som nätägare även jag.Har i nuläget 20 ah huvudsäkring (vilket är på tok för högt vad det verkar).
NejDe två 15-minutersperioder under månaden när du förbrukat som mest.I snitt under de 15 minutersperioderna.Om förbrukningen under den värsta 15-minutersperioden på månaden varierat mellan 4 kW och 17 kW med ett snitt under dessa 15 minuter på 12 kW är det 12 kW du betalar för.Kostnaden kan bli kanske 80-150 kr/kW under de två dyraste kvartarna.Typ.Större delen av din idag fasta avgift kommer att läggas över på effektavgifter.
Däremot i deras app kan man se energiförbrukningen per 15 minuter, men ej effekten omräknat, utan bara i förbrukade kwh per 15 minuter.
Så svårt är det ju inte att multiplicera med 4...
Ellevio har tagit 345:-/mån för 16A, 450:- för 20A och 565:- för 25A. 2025 när effekttariffen införs så kommer 16-25A kosta 365:- oavsett säkringsstorlek. Så här är det absolut ingen idé att mixtra med huvudsäkringarna längre.