0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du behöver ställa upp kurvan ett snäpp.
IVT:s manualen suger.Men Bosch säljer i princip samma grejer så denna manualen funkar.https://cdn.jseducation.se/files/pages/bosch-compress-3800-ewman_765_6244526-2.pdfSid 19 värmekurva VK1, öka värdet på högsta punkten.
På följande länk kan du läsa vad som händer om man inte har innetemperaturgivare men ändrar önskad innetemperatur på värmepumpen.https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=78254.0När du höjer önskad innetemp från 21 grader till 23 grader så adderas 6 grader till värmekurvan utan att det syns i värmekurvan precis som du observerat. Detta är exakt samma resultat som om du höjer bägge ändpunkterna på värmekurvan med 6 grader och behåller 21 grader som önskad innetempJag skulle höja värmekurvan istället för önskad innetemp så att önskad innetemp stämmer bättre överens med den aktuella innetemperaturen.Inget av detta finns att läsa i de dåliga manualerna från IVT utan det har skribenten i länken fått tjata sig till genom flera samtal med IVT
Några av ställdonen ser ut att vara lossade?I så fall kan du stänga bypassen, det sitter en ventil nertill på denna som du kan vrida på med en mejsel.Annars skulle jag börja med att bara ställa in dem på max och kolla att alla indikerar öppet (nr 9 ser stängd ut).Om det är nått rum där du vill ha lägre temp är det ok att ställa in den på en temperatur, men ha dem på max i de flesta rum.Sen har kurvan 2 värden, i din bild är det vänstra = 22 och högra 35.Om du bara ökar värmen på vanligt sätt parallellskjuter du kurvan vilket ändrar båda.Problemet då är att det kommer bli varmare inne oavsett vilket utetemp du har och om du är nöjd med värmen så länge det inte är jättekallt så kommer ju detta ändras med.Om du istället bara ökar högra värdet, t ex till 40 och behäller det vänstra på 22 så kommer du ändra mer ju kallare det blir ute och jag tolkar ditt första inlägg som att det är detta du vill?Med golvvärme så bör du undvika högre temp än 40 C, men det är väl ganska ovanligt med lägre utetemp än -17 i Göteborg?
Jag skruvade av alla ställdon för att säkerhetsställa att det var värmesystemet som krånglade. Nu är dom påskruvade igen. Hur ser man om dom indikerar öppet eller stängt?