0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: humlan57 skrivet 10 maj 2006, 14:05:29Citat från: HerrBrun skrivet 10 maj 2006, 13:26:50Citat från: humlan57 skrivet 09 maj 2006, 22:11:02Jaha, såklart missade jag precis motorist på svt2, när dom skulle visa etanolkonvertering på en bil där Ska försöka se reprisen istället...mvh humlan.Gav inte mycket nytt. En mekare tog 4500 :- för att byta bränsleslang och montera in en tryckregulator. Avgasvärdena blev sämre efter konvetering och man varnade för att det kan vara olagligt.Hmm. Nä om det var bara det, så var det verkligen inget nytt. Å vad som kommer att vara lagligt/olagligt får Vi inget svar på, förrän tidigast slutet 2007. Vad var det för avgaser som testades, å hur höga var dom?mvh humlan.Det framgick inte vilka gaser som testades, men det var samma gaser som testades för både bensin och etanoldriften (Gissar att det var alla intressanta gaser som mättes), Etanolen släppte ut lite mer skit, men inte mycket.Den enda fördel de såg var att det var förnyelsebar skit den släppte ut.Sen snacket om att man skulle tjäna in kostnaden, finns det någon som går på det nu längre när alla stora tillverkare erkännt att etanolbilarna drar ca 30-40% mer bränsle?Om jag bott i STHLM och bekymrat mig för tullarna eller kört leasingbil (förmånsvärde) hade jag satsat på etanol (godkänd), aldrig annars, varför chansa med nåt som inte lönar sig om man har annat att pyssla med.Den dagen det finns långsiktigt hållbara alternativ som rimligtvis lönar sig blir det en annan sak, men i dagsläget i Norrbotten så finns det ingen anledning att ens överväga etanoldrift. Det är i alla fall min uppfattning. Skövlingen av skogar, problemen med kallstarternas extremt höga ustsläppsnivåer (om de startar), de långa transporterna, subventionerna (som driver upp andra skatter istället) farliga "okända" utsläpp som etanolen genererar, det finns mycket som skrivits bara i detta forum som gör mig tveksam, men jag tycker ändå att det är bra att man försöker hitta hållbara alternativ, frågan är om etanolen är svaret Rent spontant skulle jag vilja se en "Prius" med större batterier, i kombination med en liten extremt bränslesnål RME-"diesel" - motor. Det borde kunna bli ett intressant alternativ. Kanske t.om. en motor som drivs av etanol, men i kombination med batterier/eldrift. Många gånger kör man ju så korta sträckor att man skulle kunna klara sig på eldriften mellan hemmet/jobbet t.ex.I frmtiden, med effektiva solceller så skulle elektriska solceller kunna stå för en inte oansenlig mängd energi av den som krävs för att ladda lite större batterier. I kombination med korta körningar skulle det kunna vara mycket intressant.Funderar faktiskt på att köpa mig en City-EL, elbil, om jag laddar den på jobbet så behöver jag aldrig ladda den hemma, den har dubbelt så lång räckvidd som jag har till jobbet tur och retur!!! (8 mil går den på en laddning) Det blir billigt, i alla fall för mig
Citat från: HerrBrun skrivet 10 maj 2006, 13:26:50Citat från: humlan57 skrivet 09 maj 2006, 22:11:02Jaha, såklart missade jag precis motorist på svt2, när dom skulle visa etanolkonvertering på en bil där Ska försöka se reprisen istället...mvh humlan.Gav inte mycket nytt. En mekare tog 4500 :- för att byta bränsleslang och montera in en tryckregulator. Avgasvärdena blev sämre efter konvetering och man varnade för att det kan vara olagligt.Hmm. Nä om det var bara det, så var det verkligen inget nytt. Å vad som kommer att vara lagligt/olagligt får Vi inget svar på, förrän tidigast slutet 2007. Vad var det för avgaser som testades, å hur höga var dom?mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 09 maj 2006, 22:11:02Jaha, såklart missade jag precis motorist på svt2, när dom skulle visa etanolkonvertering på en bil där Ska försöka se reprisen istället...mvh humlan.Gav inte mycket nytt. En mekare tog 4500 :- för att byta bränsleslang och montera in en tryckregulator. Avgasvärdena blev sämre efter konvetering och man varnade för att det kan vara olagligt.
Jaha, såklart missade jag precis motorist på svt2, när dom skulle visa etanolkonvertering på en bil där Ska försöka se reprisen istället...mvh humlan.
Vi pratade om hybrider inte rena elbilar.Toyota har sålt hybrider i 6år nu i flera 100000 exemplar och de funkar alldeles förträffligt.Vad sägs om Lexus SUV med 211hk + ca 200hk elmotor (kombinerat dock begränsad totaleffekt), vridmoment som en lastbil och deklarerad förbrukning på ca 0,85 blandat och du kan köpa den idag med 10 års batterigaranti.De som köpt Toyota Prius har gjort en mycket bra affär än så länge pga att andrahandsvärdet är enormt högt samtadigt som förbrukningen är väldigt låg för storleken, dock mest lönsam vid mycket stadskörning.Dagens hybrider med Toyotateknik går ca 3km som mest på ren eldrift (nästa generation upp mot en mil) men det verkar som sagt som att Saab och GM har gömt ett triumfkort på nåt sätt.Edit:Nästa Prius kommer börja säljas 2008, undrar om det blir så bra som indikeras här:http://www.canadiandriver.com/news/060411-8.htm0,25l/mil
Och trängselskatten slipper man också.
Du Humlan vad kostar en sån där minifabrik för etanoltillverkning