Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bil med etanol i tanken  (läst 30043 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2596
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
« Senast ändrad: 07 maj 2006, 11:54:17 av Mike »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #31 skrivet: 07 maj 2006, 11:48:32 »
http://www.deh.gov.au/atmosphere/fuelquality/publications/ethanol-limit/issues.html
http://www.nrel.gov/docs/fy03osti/32206.pdf
http://www.deh.gov.au/atmosphere/fuelquality/publications/2000hours-vehicle-fleet/introduction.html
http://www.abc.net.au/brisbane/stories/s1466787.htm

Återigen jag har inga synpunkter, dra egna slutsatser, intressant läsning finns i mängder.

Visst det finns mängder, både för å emot. Varför tror Ni annars jag undanbad mig såna här disskusioner? Jo dom kommer ändå inte att leda nånstans... Så gör som jag, läs å läs å läs å  läs å,......

mvh humlan.

mvh humlan.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2596
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #32 skrivet: 07 maj 2006, 12:01:54 »
Bra lista på vilka bilar som klarar vad:
http://www.autoindustries.com.au/ethanol.php/2006/04/00000005.html

Sedan tycker jag inte man skall ignorera material enligt nedan, titta på det!
http://www.deh.gov.au/atmosphere/fuelquality/publications/2000hours-vehicle-fleet/materials-2.html
Material skadas relativt mycket redan vid 20% och 2000h
Se även vem som presenterar materialet, är inte de trovärdiga...

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #33 skrivet: 07 maj 2006, 13:02:23 »
Japp, vissa bränslapumpar på äldre bilar kan ta skada, även slangar å delar till förgasare. Det gäller alltid på motrorer som är byggda för blyad bensin. De som är avsedda att köras på blyfritt, kan säkert äldre bränslepumpar slangar å filter åxå gå sönder på. Men oftast hänger det samman med att all skit i tanken löses upp, å proppar igen pump å filter. Så problemet är i grunden skit, avlagringar, å sot i motorn, inte etanolen i sig. Det är alltså inga oöverkommliga problem, men nåt man bör tänka på iaf. Överhuvudtaget förgasar motorer kräver lite mer jobb, för att få till det bra. Byta av munstycken m.m i förgasaren bl.a.

mvh humlan.

Utloggad fogsvans

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: sv:30% etanol i bensinen
« Svar #34 skrivet: 08 maj 2006, 01:05:26 »
Bensinbolagen gör denna smyginblandning bara för att spara pengar - de behöver inte betala bensinskatt och koldioxidskatt för dessa 5%, men tar fortfarande ut samma pris av kunden - det gör någon procent på deras marginaler - men en procent de mer än gärna lägger vantarna på. Att de inte informerar om sitt tilltag anser jag däremot oetiskt, det borde någon journalist ta tag i om dom orkar sätta sig in i frågan.

Någon smyginblandning är det definitivt inte frågan om. Den är i högsta grad offentlig och ivrigt påhejad av staten som har ett EG-direktiv hängande över sig vilket stadgar om X antal procent minskning av koldioxidutsläppen.
Vidare är det heller inte någon hemlighet att vägverket vill höja inblandningen till 10% för att öka takten i utsläppsminskningen och argumenterar för att alla bilar tål det.
Däremot stämmer det att oljebolagen stoppar vinsten i egen ficka, men å andra sidan priskrigar de hej vilt (vilket antagligen dieselköparna får betala)
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7762
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #35 skrivet: 08 maj 2006, 16:59:11 »
Priskrig på bensin???
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad fogsvans

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #36 skrivet: 08 maj 2006, 20:44:04 »
Priskrig på bensin???
Beroende på var man bor - ja.
Sen att det är en medveten strategi från oljebolagen som undersöks för priskartell och att dieseln får bära kostnaden för kalaset är ju en annan fråga. Men faktum är att så stora som prisvariationerna har varit det senaste året har de inte varit på många år.
Billigast just nu på Hydro i Vimmerby med 9.90 enligt http://www.bensinbolaget.se/
Men det är ju en bit från Jämtland förstås........
« Senast ändrad: 08 maj 2006, 20:54:24 av fogsvans »
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2596
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #38 skrivet: 09 maj 2006, 18:52:29 »
Det va så lite så  :)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #39 skrivet: 09 maj 2006, 22:11:02 »
Jaha, såklart missade jag precis motorist på svt2, när dom skulle visa etanolkonvertering på en bil där  huvuddunk Ska försöka se reprisen istället...

mvh humlan.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1740
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #40 skrivet: 09 maj 2006, 22:21:23 »
Finns väl på webb tv skulle jag tro
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad HerrBrun

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #41 skrivet: 10 maj 2006, 13:26:50 »
Jaha, såklart missade jag precis motorist på svt2, när dom skulle visa etanolkonvertering på en bil där  huvuddunk Ska försöka se reprisen istället...

mvh humlan.
Gav inte mycket nytt. En mekare tog 4500 :- för att byta bränsleslang och montera in en tryckregulator. Avgasvärdena blev sämre efter konvetering och man varnade för att det kan vara olagligt.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #42 skrivet: 10 maj 2006, 14:05:29 »
Jaha, såklart missade jag precis motorist på svt2, när dom skulle visa etanolkonvertering på en bil där  huvuddunk Ska försöka se reprisen istället...

mvh humlan.
Gav inte mycket nytt. En mekare tog 4500 :- för att byta bränsleslang och montera in en tryckregulator. Avgasvärdena blev sämre efter konvetering och man varnade för att det kan vara olagligt.

Hmm. Nä om det var bara det, så var det verkligen inget nytt. Å vad som kommer att vara lagligt/olagligt får Vi inget svar på, förrän tidigast slutet 2007. Vad var det för avgaser som testades, å hur höga var dom?

mvh humlan.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36061
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #43 skrivet: 10 maj 2006, 15:24:51 »
Jaha, såklart missade jag precis motorist på svt2, när dom skulle visa etanolkonvertering på en bil där  huvuddunk Ska försöka se reprisen istället...

mvh humlan.
Gav inte mycket nytt. En mekare tog 4500 :- för att byta bränsleslang och montera in en tryckregulator. Avgasvärdena blev sämre efter konvetering och man varnade för att det kan vara olagligt.

Hmm. Nä om det var bara det, så var det verkligen inget nytt. Å vad som kommer att vara lagligt/olagligt får Vi inget svar på, förrän tidigast slutet 2007. Vad var det för avgaser som testades, å hur höga var dom?

mvh humlan.

Det framgick inte vilka gaser som testades, men det var samma gaser som testades för både bensin och etanoldriften (Gissar att det var alla intressanta gaser som mättes), Etanolen släppte ut lite mer skit, men inte mycket.
Den enda fördel de såg var att det var förnyelsebar skit den släppte ut.

Sen snacket om att man skulle tjäna in kostnaden, finns det någon som går på det nu längre när alla stora tillverkare erkännt att etanolbilarna drar ca 30-40% mer bränsle?

Om jag bott i STHLM och bekymrat mig för tullarna eller kört leasingbil (förmånsvärde) hade jag satsat på etanol (godkänd), aldrig annars, varför chansa med nåt som inte lönar sig om man har annat att pyssla med.

Den dagen det finns långsiktigt hållbara alternativ som rimligtvis lönar sig blir det en annan sak, men i dagsläget i Norrbotten så finns det ingen anledning att ens överväga etanoldrift. Det är i alla fall min uppfattning.
Skövlingen av skogar, problemen med kallstarternas extremt höga ustsläppsnivåer (om de startar), de långa transporterna, subventionerna (som driver upp andra skatter istället) farliga "okända" utsläpp som etanolen genererar, det finns mycket som skrivits bara i detta forum som gör mig tveksam, men jag tycker ändå att det är bra att man försöker hitta hållbara alternativ, frågan är om etanolen är svaret Sc:,h

Rent spontant skulle jag vilja se en "Prius" med större batterier, i kombination med en liten extremt bränslesnål RME-"diesel" - motor. Det borde kunna bli ett intressant alternativ. Kanske t.om. en motor som drivs av etanol, men i kombination med batterier/eldrift. Många gånger kör man ju så korta sträckor att man skulle kunna klara sig på eldriften mellan hemmet/jobbet t.ex.
I frmtiden, med effektiva solceller så skulle elektriska solceller kunna stå för en inte oansenlig mängd energi av den som krävs för att ladda lite större batterier. I kombination med korta körningar skulle det kunna vara mycket intressant.

Funderar faktiskt på att köpa mig en City-EL, elbil, om jag laddar den på jobbet så behöver jag aldrig ladda den hemma, den har dubbelt så lång räckvidd som jag har till jobbet tur och retur!!! (8 mil går den på en laddning) Det blir billigt, i alla fall för mig  ;) ^-^
« Senast ändrad: 10 maj 2006, 15:33:11 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #44 skrivet: 10 maj 2006, 16:39:23 »
Jag förstår din tveksamhet, men kan även läsa av det Du skriver en hel del felaktigheter eller missförstånd. Att förtjänsten inte blir så stor ännu är sant, men 40% ökad förbrukning är ändå till att ta i. Skövlingen av skogar (antar Du menar regnskogar) måste Du väl ändå ha läst dig till, att det var ren propaganda, alltså inget annat än en lögn. Kallstarternas höga utsläpp säger Du, javisst, men ändå inom de gränsvärden som är satta för bensin. Bensinen släpper åxå ut massor med skit vid kallstarter, så vari ligger försämringen... Utsläpp brukar ofta blandas ihop med metanolen, å eftersom Du skriver okända vet jag inte vad som avses. Transporterna finns ju även med oljan, men med etanolen kommer den att minska, då Vi själva är på G med att tillverka mycket mer egen etanol. Det finns i det här ämnet alltid två sidor av saken, så var å en får själv avgöra, vad dom vill tro på. Men för mig är allt så uttjatat, men oändliga upprepningar av samma saker å inget nytt, så debatten känns numera helt meningslös.

mvh humlan.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!