Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bil med etanol i tanken  (läst 29992 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #15 skrivet: 04 maj 2006, 16:39:22 »
För att slippa diskussionen om för eller emot, sant eller osant, som aldrig var min avsikt. Utan bara ett försök, att få intresserad av etanol som ett alternativ till bensin, att haka på, så går det bra att läsa här: http://www.baff.info/index.cfm Visst, det finns säkert ett visst mått av egen intresse på sidan, men den innhåller massor med hänvisningar åxå, så jag anser den minst lika objektiv som nån annan sida.

mvh humlan.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #16 skrivet: 04 maj 2006, 19:09:55 »
Nu gäller det bara i den bästa av världar - inte i verkligheten, där det mesta av transporterna, traktorer, hackare, uppvärming, långtradare och båtar (från t.ex Brasilien) drivs med fossila bränslen, dom skulle kunna drivas med andra bränslen, men gör inte det i någon större omfattning.

Hur mycket fossil koldioxid blir det per liter etanol blir det tror du? Dessutom gäller ju samma sak vid transport och uppumpning av olja. Så "påslaget" av extra fossil koldioxid är nog ganska lika. Jag vet inte hur mycket energi som går åt för att raffinera olja, men det är nog inte noll i alla fall.

En annan sak med etanol och transporter är ju att ett tankerhaveri med etanol inte ger samma skadliga verkan på miljön som ett haveri med olja.

Pellets är en restprodukt, eller har varit det åtminstone, flisoch spån som blev över vid avverkning och tillverkning, komprimerade man istället för att låta det ligga och ruttna. Men visst bildas det kodioxid när man bränner det? Vad trodde du?

Suck, ja men inte fossil koldioxid, om det är skit samma var koldioxiden kommer ifrån så kan vi ju lika gärna bränna den förbannade oljan till den är slut...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #17 skrivet: 04 maj 2006, 19:22:23 »
För övrigt så har jag inget emot lite växthuseffekt. Jag odlar hellre vin och apelsiner än äpplen och jordgubbar.  :)
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #18 skrivet: 04 maj 2006, 20:04:44 »
Bara ett klipp...
-----------------------------
5,75 % till 2010
Under våren 2003 arbetade kommissionen, rådet och Europaparlamentet fram ett direktiv (2003/30/EG) om främjande av användningen av biodrivmedel eller andra förnybara drivmedel (biodrivmedeldirektivet). Direktivet publicerades den 17 maj 2003. Direktivet innebär att vissa andelar av den totala försäljningen av bensin eller diesel ska utgöras av biodrivmedel. Som referensnivåer för gemenskapen som helhet anges att minst två procent, räknat på energiinnehållet, av försålda drivmedel senast den 31 december 2005 skall utgöras av biodrivmedel. År 2010 ska den totala andelen biodrivmedel utgöra 5,75 procent av försålda drivmedel.
För kretsloppet
Etanol framställs genom jäsning av stärkelse och socker från spannmål eller cellulosahaltiga produkter som spån, skogsrester, energiskog och returfibrer. Metanol kan produceras genom att biomassan först förgasas. Den gas som bildas reagerar sedan med hjälp av katalysatorer för att bilda metanol. Till skillnad mot fossila råvaror bidrar inte biomassebaserade alkoholer med något nettotillskott av koldioxid, C02. Lika stor mängd koldioxid som frigörs vid förbränning av bioalkoholen tas upp vid fotosyntesen och tillväxten av ny biomassa.
Stora emissionsfördelar
Dessutom ger alkoholer även klara emissionsfördelar jämfört med fossila drivmedel vad gäller kolväten, kväveoxid, partiklar, svavel, markozon samt koloxid. Den enda märkbara ökning av emissioner vid jämförelse med fossila bränslen är acetaldehyd som dock inte anses ge någon märkbar inverkan på omgivningen. Etanol används idag som motorbränsle för bussar, lastbilar, personbilar, båtmotorer samt motorsågar.
Lägre oxidantbildning
Etanolavgaser ger lägre atmosfärisk reaktivitet vilket medför lägre oxidantbildning (ozon). Luftburna genotoxiska ämnen kommer vid etanoldrift att minska kraftigt (bensen, butadien och PAC). Antalet cancerfall på grund av förorenad luft från trafiken minskas. Alkoholer har i sig inga genotoxiska verkningar. Etanol och metanol ger ett högre ångtryck vid viss inblandning i bensin. Vid högre inblandning, ca 20% minskar det åter. Genom att ändra sammansättningen i bensinen kan ångtrycket hållas oförändrat.
Minskad försurning
Avsaknaden av svavel i alkoholerna kombinerat med lägre utsläpp av kväveoxider från framför allt tunga fordon leder till minskad försurning.
Bioalkoholer ska inte ses som ett totalt substitut för allt fossilt bränsle inom transportsektorn, men tillsammans med grön el, biogas och vegetabiliska oljor är bioalkoholer den enda uthålligt hållbara vägen med förnyelsebar energi för framtida transporter.
-----------------------------------------------

Förövrigt så tycker jag hela tråden lika gärna kan tas bort. Detta miljötjafs, å trams om för å nackdelar m.m har ändå inget gemensamt med det som avsågs med den. Kan inte låta bli å fundera över vari skillnaden liger, mellan att byta från ett uppvärmnigssätt till ett annat, jämfört med att byta från ett drivmedel till ett annat  Sc:,h Jag kan då inte se nån. Båda saker syftar ju till att göra en besparing i sek, eller spara på miljön. I bästa fall, kanske det blir både och. Därför tyckte/trodde jag ett intresse skulle finnas, men jag verkar ha gått på (bensin)pumpen, å hamnat i samma typ av diskussion, som vilket köldmedel som är bäst.

mvh humlan.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2596
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #19 skrivet: 04 maj 2006, 22:50:59 »
Liten korrigering...
etanol används inte i motorsågar eftersom de som använde det inte mådde bra, det kan ha varit just acetaldehyd som var orsaken.
De körs normalt sett på miljöbensin från Aspen.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #20 skrivet: 05 maj 2006, 07:22:32 »
Nu har jag tankat ca 60 % etanol i min gammla peuegot diesel verkar fungera bra *vinkar*

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #21 skrivet: 05 maj 2006, 10:09:28 »
miljöbensin från Aspen.

Vad är egentligen "miljöbensin" är den tillverkad av förnyelsebara råvaror?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2064
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #22 skrivet: 05 maj 2006, 10:25:13 »
Nu har jag tankat ca 60 % etanol i min gammla peuegot diesel verkar fungera bra *vinkar*

Nästa steg blir att se om den inte kan gå på rent vatten.  >:D
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad HerrBrun

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #23 skrivet: 05 maj 2006, 10:41:19 »

Nästa steg blir att se om den inte kan gå på rent vatten.  >:D

Ännu bättre: smutsigt avloppsvatten  Thumbsup

Någon som testat pelletspannan på etanol än? Oljepannan? Kan man inte ha det i en stor tunna mitt i vardagsrummet och tända eld direkt? Borde ge skön värme och mysfaktor. Eventuellt kan man koppla sugör och kran till tunnan.  studs
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #24 skrivet: 05 maj 2006, 15:41:58 »
Nu har jag tankat ca 60 % etanol i min gammla peuegot diesel verkar fungera bra *vinkar*
Exprimentet är över nu när bilen klarat avgastestet på bilprovningen återgår jag till den vackert röda brännoljan

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #25 skrivet: 05 maj 2006, 18:44:03 »
Det är ju illa för växthuseffekten om man cyklar. Man andas ju ut koldioxid hela tiden. Det bästa är nog att stanna hemma och försöka andas så långsamt som möjligt.  ;D
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad fogsvans

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #26 skrivet: 06 maj 2006, 13:59:18 »
Själv häller jag i ca 30% E85 i tanken under varma halvåret. Bilen går bättre, jag sparar en dryg krona milen och staten kommer närmare direktivets mål. Slangarna kanske inte mår prima av det, men vad tusan gör det på en åtta år gammal Audi?
För övrigt ska det gå bra att hälla i matolja i tanken på en diesel. Ingen bräsnleskatt och stordunkar kan man köpa på Willys.... :-)
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #27 skrivet: 06 maj 2006, 15:34:47 »
Själv häller jag i ca 30% E85 i tanken under varma halvåret. Bilen går bättre, jag sparar en dryg krona milen och staten kommer närmare direktivets mål. Slangarna kanske inte mår prima av det, men vad tusan gör det på en åtta år gammal Audi?
För övrigt ska det gå bra att hälla i matolja i tanken på en diesel. Ingen bräsnleskatt och stordunkar kan man köpa på Willys.... :-)

Visst, svårare än så behöver man inte göra det. Skönt att nån här förstått, "Om det nu går, varför då låta bli?"  Thumbsup

mvh humlan.

PS. Såg att nån/några behöver ta å kolla upp skillnaden på "brutet kretslopp" å "slutet kretslopp"

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
sv:30% etanol i bensinen
« Svar #28 skrivet: 07 maj 2006, 10:44:37 »
Visst det är ett utmärkt sätt att spara en slant OM slangar och packningar tål det. Frågar man biltillverkarna är de väldigt negativa, de flesta hävdar att till och med bensinbolagens smyginblandning av 5% etanol i den vanliga besninen är tveksam.

Bensinbolagen gör denna smyginblandning bara för att spara pengar - de behöver inte betala bensinskatt och koldioxidskatt för dessa 5%, men tar fortfarande ut samma pris av kunden - det gör någon procent på deras marginaler - men en procent de mer än gärna lägger vantarna på. Att de inte informerar om sitt tilltag anser jag däremot oetiskt, det borde någon journalist ta tag i om dom orkar sätta sig in i frågan.

Blandar man i 30% etanol, får man en mer svårstartad bil - men speciellt bilar med hög kompression, som helst vill ha högoktanigt bränsle kan fungera bra på den blandningen (när dom väl startat) 95oktanig bensin + 15% etanol ger 96-97oktan och 30% ger 98-99oktan - dessutom ett billigare bränsle. Men energivärdet är lägre än hos ren bensin, så förgasaren/insprutningen behöver justeras om effekten ska behållas. (Bilar som SAAB biopower och en del andra moderna bilar ställer om själva).

Att SAAB:en ger så hög maxeffekt på E85 beror ju på att den har variabel överladdning som ökar fyllnadsgraden och därmed får en kompressionshöjande effekt. Höjer man kompressionen för mycket (eller överladdningen) knackar motorn, det hindrar SAAB med en knacksensor och en wastegate. Kör man på E85 som har mycket högt oktantal så kan man öka överladdningen en bit till, därav det höga toppeffekterna. Men det är ju i en motor som är konstruerad för etanoldrift, det är våra vanliga bilar INTE.
Nackdelar är som sagts slangar och packningar, samt utsläpp av ättiksyra och etylacetat...inte så miljövänligt precis.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #29 skrivet: 07 maj 2006, 11:21:03 »
Du har delvis fel igen, vilket enkelt kan läsas i resp bil/biltillverkares handböcker. Här finns t.o.m ett flertal modeller, som rekas köras på det sk miljövänligast alternativet. Kolla in länken som följer, så är det bara att läsa innantill: http://www.hawaii.gov/dbedt/ert/new-fuel/faq-consumers.php#warranty Klippen är hämtade direkt från handböckerna. Å ang högoktan, så innehåller etanolen 104 oktan.

mvh humlan.
« Senast ändrad: 07 maj 2006, 11:23:05 av humlan57 »

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!