Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bil med etanol i tanken  (läst 30056 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #45 skrivet: 10 maj 2006, 18:13:13 »
Humlan du skriver i stort sett i varje inlägg här, att du är trött på diskussionen, men det tar inte lång tid innan du är här igen - inga inlägg lämnas obesvarade av den kära humlan inte.

Det är bra att du deltar och har åsikter - en del lika andras, en del helt egna - det berikar och driver på debatten här.

Du pratar om hopblandningar med metanol, att metanol skulle stå för alla farliga utsläpp?

Dels kan du ju förklara för mig hur metylakohol ska kunna ge ättiksyra (annat namn är etansyra efter etanol...), dels hur det ska kunna ge etylacetat, metanol ger metylacetat och metansyra....som också är otrevliga förvisso, varför har du hängt upp dig på att förbränning av etanol är i stort sett riskfri, medan metanol är förknippad med alla problem? Skillnaderna är inte så stora vare sig kemiskt, förbränningsmässigt eller fysikaliskt.

Etanol och metanol är således rätt lika varandra i mer än en bemärkelse - dock föredrar jag att göra grogg på etanol!

Bra tråd annars, fin-fint att all gömd expertis i stugorna kommer till tals i denna (och många andra) viktiga fråga. *vinkar*

Få se nu hur snabbt vår kära rättshaverist är på tangentbordet igen.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #46 skrivet: 10 maj 2006, 19:18:22 »
Ja jag vet, å borde kanske låta bli. Men det känns som att eftersom jag började "prata" om etanolen, måste jag bemöta det som känns helt galet. Men visst är det synd att det ska handla om saker som aldrig var avsikten från början. Hopblandningen med metanol hade inte med farliga utsläpp att göra, utan det faktum att metanol är aggresivt mot metaller, å vad jag vet, ställer till med korrosionsproblem, å därför anses som mindre lämpligt som drivmedel. Jag har aldrig nämt riskfritt, men att etanol skulle ställa till med mer/fler utsläpp, i jmf med bensin, det tror jag inte alls på. Visst, det går att visa på problem med etanol åxå, men det gäller allt som används på ett felaktigt sätt. Sen är väl det största problemet, för att det ska bli nån samstämmighet, bilförsäljarna/tillverkarna själva. Dom kan inte ens enas om vilken linje som gäller. Det finns uppgifter om etanolens skadlighet för motorn från 5%, till att det inte gör nån skada alls. Personligen tror jag inte etanolen gör nån skada, om motorn är rätt inställd. Snarare tvärtom p.g.a bättre kylande egenskaper... Måste iväg på fotbollsträning med grabben nu....

mvh humlan.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2596
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #47 skrivet: 10 maj 2006, 21:23:45 »
Jaha, såklart missade jag precis motorist på svt2, när dom skulle visa etanolkonvertering på en bil där  huvuddunk Ska försöka se reprisen istället...

mvh humlan.
Gav inte mycket nytt. En mekare tog 4500 :- för att byta bränsleslang och montera in en tryckregulator. Avgasvärdena blev sämre efter konvetering och man varnade för att det kan vara olagligt.

Hmm. Nä om det var bara det, så var det verkligen inget nytt. Å vad som kommer att vara lagligt/olagligt får Vi inget svar på, förrän tidigast slutet 2007. Vad var det för avgaser som testades, å hur höga var dom?

mvh humlan.

Det framgick inte vilka gaser som testades, men det var samma gaser som testades för både bensin och etanoldriften (Gissar att det var alla intressanta gaser som mättes), Etanolen släppte ut lite mer skit, men inte mycket.
Den enda fördel de såg var att det var förnyelsebar skit den släppte ut.

Sen snacket om att man skulle tjäna in kostnaden, finns det någon som går på det nu längre när alla stora tillverkare erkännt att etanolbilarna drar ca 30-40% mer bränsle?

Om jag bott i STHLM och bekymrat mig för tullarna eller kört leasingbil (förmånsvärde) hade jag satsat på etanol (godkänd), aldrig annars, varför chansa med nåt som inte lönar sig om man har annat att pyssla med.

Den dagen det finns långsiktigt hållbara alternativ som rimligtvis lönar sig blir det en annan sak, men i dagsläget i Norrbotten så finns det ingen anledning att ens överväga etanoldrift. Det är i alla fall min uppfattning.
Skövlingen av skogar, problemen med kallstarternas extremt höga ustsläppsnivåer (om de startar), de långa transporterna, subventionerna (som driver upp andra skatter istället) farliga "okända" utsläpp som etanolen genererar, det finns mycket som skrivits bara i detta forum som gör mig tveksam, men jag tycker ändå att det är bra att man försöker hitta hållbara alternativ, frågan är om etanolen är svaret Sc:,h

Rent spontant skulle jag vilja se en "Prius" med större batterier, i kombination med en liten extremt bränslesnål RME-"diesel" - motor. Det borde kunna bli ett intressant alternativ. Kanske t.om. en motor som drivs av etanol, men i kombination med batterier/eldrift. Många gånger kör man ju så korta sträckor att man skulle kunna klara sig på eldriften mellan hemmet/jobbet t.ex.
I frmtiden, med effektiva solceller så skulle elektriska solceller kunna stå för en inte oansenlig mängd energi av den som krävs för att ladda lite större batterier. I kombination med korta körningar skulle det kunna vara mycket intressant.

Funderar faktiskt på att köpa mig en City-EL, elbil, om jag laddar den på jobbet så behöver jag aldrig ladda den hemma, den har dubbelt så lång räckvidd som jag har till jobbet tur och retur!!! (8 mil går den på en laddning) Det blir billigt, i alla fall för mig  ;) ^-^

Oj, en som jag håller med till nästan 100%!

Kan ju tillägga att den Saab-hybriden som visades med etanolmotor och eldrift hade ett eluttag gömt som GM inte ville att Saab skulle visa upp (GM:s egna starka märken skall visa det på mässa först).
Alltså hybrider med el + etanol med betydligt större batterier är på gång, de kanske kan gå 3-5 mil på en laddning så att pluggar man bara in den över natten och inte har så långt till jobbet så fär kärnkraften  >:D sköta hela jobbet medan man i övrigt på längre sträckor får avsevärt sänkt förbrukning.

Det som är så fantastiskt bra med elhybrider är ju att förbrukningen är proportionerlig till stor del mot hastigheten, i stan kan den faktiskt dra som allra minst.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #48 skrivet: 10 maj 2006, 21:40:44 »
HAr dom lika dyra baterier nu som för 10-15 år sedan så är det dyrare att åka el bil än att köra på bensin! men kanske bättre för närmiljön.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2596
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #49 skrivet: 10 maj 2006, 22:01:33 »
Vi pratade om hybrider inte rena elbilar.
Toyota har sålt hybrider i 6år nu i flera 100000 exemplar och de funkar alldeles förträffligt.
Vad sägs om Lexus SUV med 211hk + ca 200hk elmotor (kombinerat dock begränsad totaleffekt), vridmoment som en lastbil och deklarerad förbrukning på ca 0,85 blandat och du kan köpa den idag med 10 års batterigaranti.

De som köpt Toyota Prius har gjort en mycket bra affär än så länge pga att andrahandsvärdet är enormt högt samtadigt som förbrukningen är väldigt låg för storleken, dock mest lönsam vid mycket stadskörning.

Dagens hybrider med Toyotateknik går ca 3km som mest på ren eldrift (nästa generation upp mot en mil) men det verkar som sagt som att Saab och GM har gömt ett triumfkort på nåt sätt.

Edit:
Nästa Prius kommer börja säljas 2008, undrar om det blir så bra som indikeras här:
http://www.canadiandriver.com/news/060411-8.htm
0,25l/mil
« Senast ändrad: 10 maj 2006, 22:08:43 av Mike »

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #50 skrivet: 11 maj 2006, 19:51:45 »
Vi pratade om hybrider inte rena elbilar.
Toyota har sålt hybrider i 6år nu i flera 100000 exemplar och de funkar alldeles förträffligt.
Vad sägs om Lexus SUV med 211hk + ca 200hk elmotor (kombinerat dock begränsad totaleffekt), vridmoment som en lastbil och deklarerad förbrukning på ca 0,85 blandat och du kan köpa den idag med 10 års batterigaranti.

De som köpt Toyota Prius har gjort en mycket bra affär än så länge pga att andrahandsvärdet är enormt högt samtadigt som förbrukningen är väldigt låg för storleken, dock mest lönsam vid mycket stadskörning.

Dagens hybrider med Toyotateknik går ca 3km som mest på ren eldrift (nästa generation upp mot en mil) men det verkar som sagt som att Saab och GM har gömt ett triumfkort på nåt sätt.

Edit:
Nästa Prius kommer börja säljas 2008, undrar om det blir så bra som indikeras här:
http://www.canadiandriver.com/news/060411-8.htm
0,25l/mil


så du menar ett hybridbilar med el motor körs utan batterier?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2596
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #51 skrivet: 11 maj 2006, 21:50:51 »
Nej självklart inte... vill man missförstå så kan man...
Läs vad jag skrivit en gång till...

Om de kan lämna 10 års garanti på batterierna så är det inget jätteproblem.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #52 skrivet: 11 maj 2006, 22:19:52 »
Men, det klagas ju på att entanolen är besvärlig vid kyla, så hur sjutton har Ni som förespråkar hybridbilar tänkt lösa problemet med BÅDE el o etanol  Sc:,h Etanol problemet vid kyla finns ju lösningar på. Men hur håller man nåt 100-tal kg batterier vid liv, när det kryper ner under noll....

mvh humlan.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2596
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #53 skrivet: 11 maj 2006, 22:27:05 »
Nu pratar vi inga vanliga batterier utan batterier som för egen kraft vid normal värme kan driva en bil helt och hållet några km, torde ju räcka för att förvärma ev etanolmotor även vid kall väderlek.
Idag säljs dock enbart bensin-el-hybrider och de har levererats i 100000-tal redan utan några problem.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #54 skrivet: 11 maj 2006, 22:42:09 »
Dom har säkert sin marknad, men för en lantis som mig, känns el väldigt avlägset. Då ligger en egen etanolproduktion betydligt varmare om hjärtat. Typ de mini-etanol-fabriker som säljs i Brasilien. Kapacitet ca 8000l ren etanol/år... ^-^

mvh humlan.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2596
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #55 skrivet: 11 maj 2006, 22:59:52 »
Elhybriden Toyota Prius ligger faktiskt så högt som 38:e plats i bilförsäljningslistan för Sverige i April trots att de inte kan leverera så många som de kan sälja.
http://www.mrf.se/show.asp?Id=15#
http://www.toyota.se/cars/new_cars/prius/index.asp

Och för den ngt mer välbeställde så blir det självklart en sådan här:
http://www.lexus.se/lexus_cars/rx/rx400h/index.asp

Och trängselskatten slipper man också.

Utloggad fogsvans

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #56 skrivet: 11 maj 2006, 23:07:50 »
Och trängselskatten slipper man också.

Med tanke på Lexusens prislapp så har jag råd att betala böter varje dag för keps på skylten, även om jag skulle köra en Hummer.
Personligen anser jag att de där fördömda SUVarna skulle förbjudas, eller åtminstone bestraffas med pucko-skatt, inom en mils avständ från tätort.
(Och om någon till äventyrs undrar så anser jag även att Kartago bör förstöras..... Men jag tror någon har hunnit före mig.)
« Senast ändrad: 11 maj 2006, 23:10:01 av fogsvans »
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2596
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #57 skrivet: 11 maj 2006, 23:14:32 »
Man kan tycka vad man vill men visst är det imponerande teknik i denna SUV:
http://www.lexus.se/Images/pb_rx400h_tcm248-195990.pdf

Bensinmotor på 211hk 288Nm
Elmotor 1 på 154hk 333Nm
Elmotor 2 på 68hk 130Nm

Stor SUV som väger 2120kg

Blandad bränsleförbrukning 8,1l/100km
Landsväg 7,6l/100km
Stad 9,1l/100km
Detta med steglös automatlåda

0-100km/h på 7,6s

Kom inte och säg att hybriddrift inte är framtiden...

En helt vanlig storbil som Toyota camry:
http://www.hybridcars.com/camry.html
5.47 / 6.38 L/100km landsväg/stad

Lista med kommande hybrider:
http://www.hybridcars.com/compacts-sedans.html
Sedan kommer alltså även Saab och GM
Volvo håller på att ta fram lastbilar och bussar med hybriddrift dessutom.
« Senast ändrad: 11 maj 2006, 23:19:41 av Mike »

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #58 skrivet: 12 maj 2006, 07:02:43 »
Du Humlan vad kostar en sån där minifabrik för etanoltillverkning

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #59 skrivet: 12 maj 2006, 10:48:15 »
Du Humlan vad kostar en sån där minifabrik för etanoltillverkning

 ;D ;D Har faktiskt inte tänkt på det. Var bara nåt jag ramlade över, när jag sökte efter lämpliga konverteringssater för bensininsprutningsmotorer. Men jag kan lova, det var inget jag skulle våga ha på min gård, även om det hade varit lagligt. Bara elen med anslutning direkt på nätet, av typen "startkabelklämma" säger väl det mesta  ;D ;D Men hittar jag tillbaka, så ska jag lägga upp en länk. Tror inte Rickard har nåt emot den reklamen  :)

mvh humlan.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!