0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gäller även 20L vatten/kW pumpeffekt vid såna här nya "steglösa" pumpar, ex 2-8kW bergvärmepump?
Update 1) Varför räknar de med så låg årsmedeltemp på inkommande brine? Jag har ju typ tänkt att jag vill ha runt 0 gradigt som lägsta temp vid DVUT 1dygn. Tänker jag galet?
2) Finns det något sätt att räkna ut/någon tumregel hur mycket ex. 10m djupare borrhål höjer årsmedeltemp på inkommande brine? Allra helst vid specifika utetemperaturer, förutsatt hög framledningstemp inomhus. (Jag hör hur många rörliga delar det är i min önskan om att få ett snabbt svar )
3) Hur mycket effektivare skulle en bergvärmepump (någon av exemplen ovan) bli vid kalla utetemperaturer om man ökar inkommande brine-temperatur med 1, 2, 3, 4 & 5 grader?
I Karlskoga är bergets temperatur ca +7 grader. Vid ett kontinuerligt värmeuttag från borrhålet är temperaturskillnaden mellan bergets temperatur och köldbärarens medeltemperatur direkt proportionell mot uttagen värmeeffekt per meter borrhål. Har man ett borrhål på 120 meter aktivt djup och köldbärarens medeltemperatur är -1 grad skulle ett 20 meter djupare borrhål ge en medeltemperatur som är 7 - 120 x (7 - -1)/140 = 0,14 grader. Det är teorin. I praktiken är värmeuttaget inte kontinuerligt. Uttagen värmeeffekt blir inte oförändrad. Högre köldbärartemperatur ökar COP vilket betyder att uttaget av värme från borrhålet ökar något. Men det är ju det man eftersträvar då det leder till att kompressorns elförbrukning minskar med motsvarande belopp. Man brukar räkna med att varje grad högre temperatur på köldbäraren ökar COP med 2,5% om det är radiatorsystem i huset och 3% om det är golvvärme. COP är i princip omvänt proportionell mot skillnaden mellan värmebärar- och köldbärartemperaturerna.
Bor du i Karlskoga, ligger väl nära Arvika. Kanske en Thermia Legend 8, till alt 1?Hade du med garaget?Är verkligen varvtals styrda så mycket effektivare, tycker mej läst är inte här på forumet?
Jag vet heller inte när årsmedeltemp är? Är det vid 0 gradigt utomhus? Kan jag likställa det med "vid snällt vinterklimat"? Bör ju isåfall innebära att vid "normalvinter" så kommer jag garanterat ha någon/några minusgrader in på köldbärartemp, vilket hyfsat kraftigt försämrar COP?
Så höll jag också på att resonera innan jag skaffade värmepump. Det var en rätt meninglös sysselsättning. Krångla inte till det. Ta reda på vad det är för medeltempatur december till och med februari. Det är under den tiden ungefär hälften av antalet kWh värme förbrukas. Ta reda på hur många kW huset förbrukar vid den temperaturen och vad värmeuttaget från berget då blir. Borra så många meter aktivt hål att värmeuttaget blir ca 30 W/meter om det är normalt berg. Då kommer medeltemperaturen på ingående köldbärare att bli ca noll grader i snitt. Men det är aldrig fel att borra lite mer om ekonomin inte lägger hinder i vägen. Att bara räkna på elpriset räcker inte. Rörliga elnätsavgiften för mig är ca 67 öre/kWh. Energiskatten ligger ju där.
Jag har läst igenom tråden och det finns skilda bud på husets värmebehov. Räknar man med 27500 kWh totalt värmebehov varav 5000 kWh är för varmvatten skulle huset maximala värmebehov bli ca 10 kW. Önskemålet är att pumpen skulle kunna klara maximalt värmebehov utan tillsats även de kallaste dagarna. Tycker det är ett vettigt önskemål, elen kommer att vara väldigt dyr då. I så fall är en pump på 8 kW för klen. Alternativet i första inlägget, en IVT Geo 612 (12 kW max effekt), verkar vara vad som behövs. Det går i praktiken inte att få ut den angivna maximala effekten då man brukar dimensionera borrhålen så att det blir minusgrader på köldbäraren när maximal effekt tas ut.
Inser att det jag skrev om 30 W/m inte är så relevant när det gäller inverterpumpar så glöm det. Är önskemålet plusgrader på ingående köldbärare 95% av tiden lär det behövas 130 meter aktivt borrhål men det är sagt utan några djupare kalkyler. Där jag bor är temperaturen i berget ungefär densamma. Mitt hus drar ca 24000 kWh/år och aktiva borrhålet är 118 meter. Jag skulle med facit i handen ha borrat djupare och valt en ett nummer kraftigare pump. Oljepannan hade högre verkningsgrad än vad jag räknade med.
Jag greppar inte den här tråden, får vibbar från min kusin.19 grader inomhus är omänskligt, framförallt om man har fru och barn!Ena gången så ska det fläskas i med ett nytt borrhål/tank och i nästa andetag så sparkas det bakut.Att koppla in tanken i garaget kostar minst 30000kr och tanken du får är garanterat av fel sort.Och sen ytterligare en slant för att installera den mot den vattenmantlade braskaminen som kostar ca 20-40000 installerat och klar som ska värmas med dyr ved. Krångla inte till det med konstiga lösningar.Du ska ha en 12Kw pump och borra minimum, 100 meter till i befintligt hål om du ska hålla ner kostnaden.Har du fler våningsplan och källare som ska värmas så KAN du ha en arbetstank, ingen gratistank som någon vill bli av med!Min borrare sa att det är som regel inga problem att fördjupa hål, fördjupa hålet med 130 meter "så hamnar du inom dom rekommenderade 400 meter kollektorslang". så kanske någon är intresserad av att borra, dessutom slipper du betala för nya foderrör. När du väl höjer inomhustemperaturen och ungarna börjar använda varmvatten så kommer en snålt tilltagen pump jobba som en galning för att försöka hinna med att göra varmvatten/värma huset, då kickar el-patronen in.Du har fått alla bra råd i tråden redan!MEN, det du väljer att inte betala för idag får du betala till elbolaget i morgon.
Hej! Jag är för konstruktiv kritik - det är därför jag startat den här tråden. Jag greppar dock inte vem din kusin är eller vad den personen har för värmesystem. Anar något raljant försök där, men du kom med en del konkreta saker också vilket jag tackar dig för Angående acktank så håller jag inte med dig. Varför skulle det kosta 30.000 att koppla in en acktank som jag kommit över gratis? Jobbet görs självklart kostnadsfritt själv/med assistans av min far som jag förövrigt får tanken av. Vattenmantlad kamin är också mer en rolig tanke och ingenting jag baserar valet av pump och borrhål på. Men ska man ändå ha en kamin för mysfaktornsskull så känns det relevant med vattenmantlad och acktank (som jag då isåfall redan har installerat).Det är dock någonting som ligger år bort i (en eventuell) planering. Tror det kan vara vettigt på sikt med effekttaxa och volatilt elpris - men det är en annan diskussion. Angående 12kW pump och borra ”minimum” så tycker jag även det låter galet, men du får mer än gärna motbevisa mig. I min värld skulle det ge dålig verkningsgrad och även vara en överdimensionerad pump. Återigen - motbevisa mig gärna. Jag tror (baserat på energikalkyler från firmor) att husets maximala effektbehov för värme är 9kW DVUT 1dygn.Angående att fördjupa befintligt borrhål hade jag hemskt gärna gjort det. Har dock fått nej på det från tre olika borrfirmor då de inte vill riskera att borrkronan fastnar i berget vid eventuella skiktningar/rörelser. Jag vet i fan om det låter rimligt men de vill inte utföra jobbet åt mig. Angående 19 grader inomhus så var det för pumpen idag är på 4,5kW och vi hade rörligt elpris. Jag drog i alla möjliga handbromsar för att få ned kostnaderna. Dessa kalkyler bygger på en inomhus temp på 21-22 grader.