Hej,
Mitt första inlägg här på forumet och jag drar mig egentligen för att skriva detta men har letat igenom många forumtrådar utan att riktigt få svar på det jag efterfrågar.
Jag är på jakt efter att byta ut min gamla bergvärmepump från 2002 innan den går sönder under en kall vinter, till antingen en ny bergvärmepump och då borra ett kompletteringshål, men så har jag börjat snegla på luft/vatten-pumparna. Egentligen enbart för den (vad jag tror) lägre investeringskostnaden. Det ska ju trots allt löna sig, hur kul det än är med teknik
Detta är uppgifterna jag har på mitt hus.1,5plansvilla
Antal i hushåll: 2st vuxna och 2st små barn
Boyta: 150kvm
Ventilation: Mekanisk frånluft
Byggår: 1984
Värmesystem: Vattenburna radiatorer
Framledningstemp: 55grader
Bergvärmepump: IVT495 Twin (med återvinning på frånluften)
Borrhål: 72m totalt djup varav 52m aktivt borrdjup. Bor på/i kanten av en rullstensås. Höga vattenflöden enl. karttjänst och brunnsarkivet.
Medeltemp för orten: 6,9grader (Enligt firma som jag fått in offert från)
lägsta temp för orten: -16,9grader (Enligt firma som jag fått in offert från)
Jag har summerat vår elförbrukning senaste två åren (bara bott i huset så länge) och vi landar totalt på 13.000kWh per år. Då ska jag säga att jag ställt ned innetempen till 19,5grader under vintern och är överlag sparsam med tända lampor, varmvatten som rinner, osv. Har även ett isolerat garage på 25kvm som det sitter elradiatorer i (bara underhållsvärme så inte vattenledningar fryser)
Med två småbarn som kommer bli större så ser jag ett ökat varmvattenbehov framgent. Sambon tycker även att det är lite väl kyligt inomhus på vinterhalvåret så jag kommer väl ställa upp innetempen till 21grader vad det lider.
Har tagit in lite offerter på ny BVP + borrhål men är överlag missnöjd med informationen kring hur de baserar borrdjup, storlek på pump, osv. Delvis därför jag vänder mig hit!
Har efter lite tjat iallafall fått lite uppgifter från en firma om mitt hus.
Beräknad årlig energiförbrukning EX hushållsel 27500,0 kWh
Hushållsel enl energimyndigheten för hus 5750,0 kWh
Total energiförbrukning utan värmepump 33250,0 kWh
De föreslog en lösning med en 12kW BVP (IVT Geo 612 C), VBX-aggregat samt kompletteringshål på 110m (sedan seriekoppla borrhålen). Allt för den totala kostnaden av 220.900kr, 197.710kr efter ROT.
Jag sparkade bakut åt både kostnaden och förslaget.. Jag har efter en del läsning och fundering, samt samtal med rörmokarvänner kommit fram till en lösning jag tycker känns vettig. Det är följande.
Inte köpa IVT, utan går på Bosch 5000 eller 6000-serien, någonstans runt 8kW pump.
Borra nytt borrhål väldigt nära där mitt befintliga är (precis utanför huset) på 200m. Skrota det gamla borrhålet på 72m helt enkelt.
Ventilera ut frånluften utan någon värmeväxling (för att slippa kostnaden av VBX-aggregat).
Eventuellt utöka systemet med en 100L arbetstank/volymtank (hört att man bör ha 20L vatten/kW på värmepumpen och då har jag nog för lite vatten i mitt befintliga system?).
Känns som en superbra lösning enligt mig själv och har bett att få in lite offerter på detta, så inväntar kostnadsförslag.
Är inte sugen på att borra ett till hål 20-30m längre bort på tomten och gräva in nya slangar. Definitivt inte seriekoppla dessa hål.
Rationalen bakom att ventilera ut frånluften är att slippa en investeringskostnad på (uppskattningsvis) 25.000kr och lägga pengarna på att borra djupare hål istället.
Har försökt räkna lite på mitt befintliga värmesystem (IVT495 Twin) och kommer fram till ungefär dessa siffror.
Total elförbrukning (räknar extra högt pga barn nu) 15000,0 kWh
Hushållsel 5750,0 kWh
Drivenergi värmepump 9250,0 kWh
COP-värde / verkningsgrad 2,97 faktor (räknar jag fel här? Gammal pump och jag har sett att elpatron gått en del i vintras).
Gratisenergi värmepump 18250,0 kWh
Kostnad energiförbrukning ex hushållsel 14430,0 Kr (baserat på att jag bundit vårt elavtal på 1,56kr/kWh)
Uppvärmningskostnad kr/kWh 0,52 Kr
Skall försöka göra en snarlik kalkyl för ny BVP och en för luft/vatten-pump. Sedan lägga in installationskostnad och någon tidsaxel för att se om det lönar sig med ny BVP eller om luft/vatten är vettigast.
Har dock skitsvårt att förstå vad jag skall räkna med för verkningsgrad på en luft/vatten då jag i princip vill gå på månadsmedeltemperatur och få fram verkningsgrad vid olika minusgradiga intervall på luft/vatten-pumpen (de funkar ju sämre vid kallare utetemp, men när börjar de funka "dåligt" och hur fort går det innan de är 1:1 förhållande till elpatron).
Kom gärna med kritik och vrid o vänd på allt jag skrivit. Är novis på detta men tycker det är superspännande ämne. Behöver er hjälp!
Tanken är att uppdatera här löpande med hur jag räknar på sakerna och även visa olika offerter.
Ber om ursäkt i förväg ifall ämnet hamnar inom fel kategori.
Mvh
Kuula