0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tycker köra vidare på gamla borrhålet vore spontant roligaste lösningen och komplettera med frånluftsåtervinning så får du ganska nära precis som du har det idag. Energin kommer ju trots allt från hålet när du har luftåtervinning idag.Har du fångat några köldbärartemperaturer någon gång över vinterhalvåret? Känns som en bra utgångspunkt om det är dåliga eller bra 52 meter.
Beroende på temperatur i ditt 52 meter aktiva borrhål kan du även som tillägg fråga på offerter att fördjupa det inkl ny slang ner i hålet.Kanske går det eller inte, fråga några stycken och ge dem samtidigt befintlig diameter.
Hej Börje och tack för ditt svar.Jag har frågat två borrfirmor om de borrar i befintligt hål men det gör de ej. Har du erfarenhet av att firmor gör detta? Vad ser du som den stora vinningen i att borra vidare i befintligt hål istället för att skrota befintligt hål och borra precis intill/där det blir smidigast?
Fördelen skall ju vara ett bättre pris och mindre grävande på din tomt.Borr firmorna vill ju självklart gärna fakturera fullt för ett nytt hål.Jag fick ringa runt till flera, sedan var det en erfaren med lång tid i branschen, som sa ja och till drygt halva priset ungefär. Om jag minns rätt var mitt ursprungshål 145mm, det underlättar om den nya borren får plats 😉Men kan ju vara speciellt i en rullstensås, och där kanske det rinner massor med vatten i marken som du nämner och då behöver du ju inte borra alls.
Hur har du tänkt göra med garaget? Långsiktigt är lämpligt att antingen installera en luftluftvärmepump där eller gräva kulvert till huset och dra in ett par vattenburna radiatorer. Det skulle givetvis påverka borrdjupet och valet av kapaciteten på värmepumpen. "Framledningstemperatur 55 grader vid DVUT" - Är det något du själv kunnat observera med egna ögon? (Enligt Boverkets tabell är DVUT för Karlskoga -18,5 °C men det kan skilja en aning mot leverantörernas dimensioneringsprogram). 1984 var precis i brytningstiden mellan elpannor med små smala värmesystem samt riktigt höga framledningstemperaturer och tiden då de första små värmepumparna för vanliga hus började lanseras på marknaden och det blev krav på lågtempererade värmesystem.
Hej! Har du bara typ +5 °C i garaget på vintern så är det inte så farlig el-bov men i längden vill man kanske ha mer för att bilen och annat ska torka upp snabbare och vara skön att sätta sig i. Ackumulatortank 800 lit ?? Förefaller onödigt i ditt hus eller garage. Precis, den framledningstemperatur som krävs i husets värmesystem för att klara att hålla 21 °C inne när det är de kallaste dygnsmedel på orten, vid DVUT. Karlskoga har DVUT -18,5 °C enligt Boverkets tabell: https://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/oppna-data/dimensionerande-vinterutetemperatur-dvut-1981-2010/ Man utgår från 1-dygnsvärdet när det gäller småhus. De är förhållandevis lätta. Stora flerfamiljshus är flerdygns. Ett värmesystem är lågtemp om den maximala framledningstemperaturen är 55 °C och returen då är runt 45 °C. I början av 80-talet var det elpannor som gällde och de kunde ha högtemp värmesystem 80°/60°. Då blir det svårt att få det fungera bra med värmepump utan att byta radiatorer och kanske vissa värmerör.Edit: Ser att du har hittat en nyare tabell över DVUT än den jag har! Den nya är visst från i mars i år. Temperaturerna har stigit lite grann.
Ett 1-bils varmgarage från 1984 uppskattar jag behöver minst 1,5 kW för att hålla +15 °C vid -16,1 °C ute. Det betyder i vart fall 3000 kWh/år direktverkande el. Med värmepump kanske 750 kWh/år.