0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Angående ack.tank så är det mer att den är gratis för min del. Kanske bara blir onödigt stora värmeförluster? Okej! Tack för förklaringen, då har jag ju definitivt lågtempsystem i huset vilket förenklar saker och ting för min del Sitter i skrivande stund och försöker få till lite siffror på en Bosch 6000serie 8kW-pump. Vad tror du om detta?Boschen jag kikar på har en verkningsgrad på 4,75 om jag räknar rätt (här har jag lite svårt att förstå vad jag ska gå på). Det står följande på teknisk fakta kring den.Värmeeffekt (B0/W35): 7,6 kWVärmeeffekt (B0/W45): 7,3 kWTillförd effekt (B0/W35): 1,6 kWTillförd effekt (B0/W45): 7,6kWJag tog 7,6/1,6 och fick då en faktor på 4,75. Men vad står B0/W35 respektive 45 för? Uppskattat energibehov ex hushållsel (värmeeffekt) : 27500 kWh (enligt firma då).Tillförd effekt blir då enligt mitt tankesätt: 27.500/4,75 = 5789,5 kWhJämför jag dessa siffror med vad jag estimerat mitt nuvarande system till så är det:Verkningsgradsfaktorn på värmeeffektsproduktionen (bara räknat på pumpen på boschen, ej elpatron som ingår i befintligt system) är 4,75 istället för 3,0.Besparing i kWh / år för drivenergi till värmesystemet blir 9250 kWh - 5789,5 kWh = 3460,5 kWhBesparing i kr / år (jag har bundit på 1,56kr / kWh) blir: 3460,5 kWh * 1,56kr ~ 5400krTankar?
Ja en stor tank har en hel del förluster så det gäller att den står i ett utrymme där värmen kommer till nytta i så fall. Man bör ju ha ett hus med mycket gott om utrymme också. Är inte så bra på Bosch men tillförd effekt vid B0/W45 måste blivit fel. Blir inte helt bra att räkna med COP enbart vid B0/W35 utan man måste ta hänsyn till att framledningstemperaturen varierar hela vägen mellan 25 och 55 grader under uppvärmningssäsongen och ett lågtemp värmesystem. Det är årsvärmefaktorn SCOP man vill ha. Tillverkarna har bra dimensioneringsprogram för detta och sina olika modeller med och utan FTX etc... Ungefärligt kan man själv räkna med antal gradtimmar det är för orten med en del handpåläggning och erfarenhet med tumregler. Finns gamla trådar om beräkning med gradtimmar på forumet om du söker. Sajten www.energiberakning.se är också användbar men det är en hel del att sätta sig in i först och man måste kunna alla husets mått och exakta konstruktion i väggar, golv och tak. Man kan definiera olika värmepumpar med strängar om man vet avgiven effekt, tillförd effekt vid ett antal olika temperaturer.
B0 = Brine = Borrhål 0 grader in till värmepumpenW45 = water = framedningstemperaturKänns klokt att borra mer, ibland är det man är sugen på den helt rätta lösningen. Ingen lösning är dålig förutom nuvarande hål känns lite klent. Fundera på om du vill använda de gamla hålet också, parallellt kopplat med justerventil på korta hålet så du får in samma temperatur från båda.
Garage...Om garaget är 7 * 3 * 2,4 meter så blir hela den omslutande arean = 90 m2.Antag att det är 95 mm isolering och normal ventilation. U-medel blir då ca 0,5 W/m2K och ventilationsflödet 7,4 l/s.+10 graderOm man har +10 grader inne, hela året så får jag byggnadens energianvändning till: 2475 kWh/år.Max effektbehov blir: 1609 Watt vid -18,5 ute.Beräknade gradtimmar blir: 40326.Här finns beräkningen som utgår från SMHI:s och Boverkets Klimatfil och +10 grader:https://www.energiberakning.se/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29_2020/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29.aspx?job=EEB&ver=20230311&Lang=sv&T=20230822-1113&1=BBR_29&2=94&3=1.1&8=1&5=Karlskoga&6=-18.5&7=10&10=6&11=21&12=0&13=0&14=BEN3&16=0&17=&18=&19=0&20=&21=&24=1&63=600&25=90&27=0.5&29=0.6&30=0&31=7.4&33=4&33b=0&34=0&37=120000&38=24&39=-18.5&40=0&44=0&45=&46=45&47=&47b=0&47c=0&49=5&50a=100&50f=1+5 graderMinskar man till +5 grader inne så blir byggnadens energianvändning: 978 kWh/år. Max effektbehov blir: 1327 Watt vid -18,5 ute.Beräknade gradtimmar blir: 15388.Bra att veta OBS att gradtimmarna ändras mycket beroende på vilken inomhustemperatur man har. Alternativa (förenklade) beräkningar som utgår från gradtimmar får man, i sådan här sammanhang, därför ta med en stor nypa salt.(Jag bedömer att SMHI anger att gradtimmarna ligger någonstans i intervallet 80000 till 100000 för Karlskoga. Och det avser då uppvärmning till +17 grader.)
Ja B0/W45 blev fel. Verkningsgraden landade runt 4,0 istället för 4,75. Synd att de inte visar SCOP-värde på pumpspecifikationen.. Skall göra om mitt räkneexempel med ett estimerat SCOP-värde istället. Måste bara läsa på mer om vad som kan vara ett rimligt sådant värde för vår del.Om man har erforderligt eller t.o.m. överdimensionerat borrhål för husets värmebehov vid DVUT 1dygn så bör köldbärartemperaturen inte bli såpass kall/låg så man tappar speciellt mycket verkningsgrad (COP-värde) även fast det produceras 55gradigt varmvatten. Är det rimligt att ha en köldbärartemp in runt 0 grader även vid dessa förhållanden(?) för då inbillar jag mig att pumpen kan gå med hyggligt hög verkningsgrad?Med det här i åtanke. Hur ska jag se på luft/vatten-pump som också är ett realistiskt alternativ för vår del. På L/V måste det väl bli en ganska kraftigt fallande skala verkningsgradsmässigt från (nu chansar jag) -5 grader till dess att pumpen inte längre arbetar vid (ännu en chansning) -15 eller -20 grader?
Tack Herr Berggren! Jag har egentligen inte någonting emot att använda det gamla borrhålet parallellkopplat med ett nytt hål. Det enda skulle vara om det drar med sig för mycket merkostnad (grävning, mer energi för pumpar att driva runt köldbärarmedlet?). Händer det någonting mer genom att strypa flödet på det grundare borrhållet med justerventil som du säger. Ingen fara att man får ett högre tryck i det systemet?Själva idén med ny BVP och framförallt borra ett kompletteringshål känns svårare och svårare att försvara rent ekonomiskt ju mer jag grottar ner mig. Dock är jag beredd att betala en premie för bergvärme och lägre driftskostnader. Frågan är bara hur mycket den premien skall vara värd..
Man kan jämföra med en bra värmepump från NIBE där det finns tabeller: B0/W35 COP 4,67 och B0/W45 COP 3,69. B0/W55 saknas det tyvärr uppgift för men det brukar hamna på 2,75 eller något liknande. För kallt klimat är SCOP 35° (golvvärme) är 5,0 och SCOP 55° (lågtemp radiatorer) är 4,0. Se sid 12 i följande produktblad: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/28400/639320-22.pdf Temperaturen i borrhålet sjunker normalt ett par grader under vintersäsongen fram till slutet på februari då den blir som lägst. NIBE har bra diagram och tabeller på sina luftvattenvattenvärmepumpar i produktbladen och därifrån ska man kunna sammanställa data för värmepumpen som går att använda på energiberakning.se för att få en någorlunda korrekt uppskattning av energiförbrukningen med luftvattenvärmepump trots mycket varierande utetemperatur.
Det finns inga funktionella nackdelar med mer borrhål än man behöver, speciellt inte i parallell konfiguration. Bara lättar lite till på mottrycket jämfört med ett nytt hål. Du kan snåla lite på nya hålet om du vill.
Rationalen bakom att ventilera ut frånluften är att slippa en investeringskostnad på (uppskattningsvis) 25.000kr och lägga pengarna på att borra djupare hål istället.
Har dock skitsvårt att förstå vad jag skall räkna med för verkningsgrad på en luft/vatten då jag i princip vill gå på månadsmedeltemperatur och få fram verkningsgrad vid olika minusgradiga intervall på luft/vatten-pumpen (de funkar ju sämre vid kallare utetemp, men när börjar de funka "dåligt" och hur fort går det innan de är 1:1 förhållande till elpatron).
Jag tycker det är ett bra alternativ. Man får mycket borrhål för de pengarna. Men det är några oklara saker. Huset ligger på en ås. Hur långt ner är det till berget? På vilken nivå ligger grundvattnet normalt? Enligt SGU's karttjänst är det "hög" grundvattennivå runt Karlskoga. Befintligt hål så är det 18m foderrör. Jag har tolkat det som att det är strax under 18m till berg, tänker jag rätt?Det fungerar inte att räkna med månadsmedeltemperatur för L/V-pumpar. Ta alternativen en månad med 0 grader dygnet runt jämfört med en månad med +20 halva månaden och -20 andra halvan. Det är samma månadsmedeltemperatur och i princip samma värmebehov men i alternativet +20/-20 kommer en L/V-pump att få betydligt högre elförbrukning då all värme produceras vid -20 grader i stället för vid noll grader. Man måste räkna med ett värmeförbrukningsviktat medelvärde på temperaturen, inte ett tidsmedelvärde. Det gäller också medeltemperaturen över dygnet. Det är kallare på nätterna och då drar huset mer värme som produceras med sämre COP. Se till att det blir minst 20 L/vatten per kW pumpeffekt. Har bekanta som har lyckats köra sönder en kompressor efter 30000 timmar vilket enligt min mening beror på frekventa starter pga för liten vattenvolym i förhållande till pumpens effekt.
Luft-vatten-värmepump (LVVP)...Du har rätt Roland. Det blir väldigt omfattande beräkningar när man utgår från en klimatfil med timvisa data. Tur att det finns datorer som fixar detta (gratis).Sålunda...Om man vet den lägsta utetemperaturen (-10?) som LVVP fungerar vid och dess COP och avgiven effekt samt motsvarande uppgifter vid +15 grader utomhus... Då kan man lägga in dessa i datorprogrammet.Pedagogiskt LVVP-exempelutetemperatur kW COP -10 2 3 +15 4 5Dessa värden kan skrivas med semikolon emellan, på en rad så här:-10;2;3;15;4;5===================================Enkel beräkningsinstruktionStarta programmet och ange:OrtHusets golvareaKlicka på "Beräkna indata" Husets omslutande areaHusets U-medelvärdeHusets ventilationsflöde. (klicka OK för normalt värde)Välj typ av värmepump (Luft-Vatten)Välj Fabrikat/Företag (Generell)Välj Modell (exempelvis Egen def. 3 kW, COP=2.Radera raden: -15;1.5;1.4;7;3;2.8;20;3;2.8Klistra in denna rad i programmet istället.-10;2;3;15;4;5Klicka OKScrolla ner och klicka på "Beräkna effektbehov vid DVUT och energibehov".KLART!https://www.energiberakning.se/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29_2020/Effekt_och_Energi_i_hus_BBR29.aspx?job=EEB&ver=20230311&Lang=sv&T=20230831-1616&1=BBR_29&2=94&3=1.1&8=1&5=Karlskoga&6=-18.5&7=21&10=0&11=150&12=1&13=3&14=BEN3&16=140&17=4500&18=360&19=500&20=3000&21=68&24=1&63=750&25=400&27=0.4&29=0.6&30=0&31=53.8&33=4&33b=0&34=&37=120000&38=24&39=-18.5&40=0&43=75200011203&44=0&45=&46=45&47=-10;2;3;15;4;5&47b=-1&47c=-1&49=5&50a=100&50f=1