Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 304266 gånger)

0 medlemmar och 12 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1020 skrivet: 16 november 2024, 00:21:50 »
Svar till rocas;
Priset har ju varierat men om räknar ut ett snittpris efter att man dragit av försäljningspris från inköpspris, 61050-43550=17500/11=1590/per bil och då är inte den elfte bilen, som jag fortfarande har kvar och äger inte såld. Den kan väl inbringa runt 20000kr eller däromkring, så vid en försäljning hamnar jag på plus. Dock blir jag ju tvungen att köpa en annan bil till okänt pris.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1021 skrivet: 16 november 2024, 00:24:47 »
Målet med de flesta bilar jag köpt har varit att gå jämt upp, eller lite plus. Kör dom så länge det är kul, säljer och köper nåt annat. Gör det mesta själv.
Det som sabbat kalkylen senast åren är att lillgrabben fick körkort. Började med att spränga en koppling när han körde ut från en parkering. Sen drog han av en drivaxel. Nu får han köpa egen bil tror jag.
Har nog haft en bit över hundra bilar genom åren. Alla märken. Nu mest Toyota. Funderar på en Tesla S med friladdning om man kan hitta en vettig.
Dekra är min favoritbilprovning numer men det beror på att de har så bra personal i Kholm.
Tyskt företag...
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 4042
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1022 skrivet: 16 november 2024, 00:33:05 »
Ni måste vara undantag....

...hur kan man få kapitalkostnaderna att bli noll....?
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 829
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1023 skrivet: 16 november 2024, 06:50:07 »
Moderna elbilar ökar motorbromsning när du trycker på fotbromsen. Dvs den använder inte bromssystemet även vid tryck på pedal. Den använder det endast om det behövs.

Man bör köra i snöläget på elbilar då det är vinter. Har någon med just med fördelningen mellan motorbroms och vanliga bromsar.


Ni som inte kört en modern elbil har missat nått. Till vardags funkar det riktigt bra.  Har änsålänge inte upplevt att den förbrukar däck nått onormalt.

Vi har köpt 4 nya bilar i familjen och samtliga är kvar i våran ägo och tre av dessa är i trafik.

På den första köpt -01 som är avställd är inget ovanligt bytt. En Vw.

Nr 2 är en Mitsubishi och två lager, nått glödstift samt bromsok bak, fast oken gick på garantin.

Nr 3 D-Max har kretskort till fläkt bytts.

De har samtliga gått över 20000mil i vår ägo.



Nr 4 är Hyundai och passerade just 2500 mil. Inget bytt.

Ligger nu över 2 kWh /mil
« Senast ändrad: 16 november 2024, 12:10:19 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1670
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1024 skrivet: 17 november 2024, 19:17:52 »
Moderna elbilar ökar motorbromsning när du trycker på fotbromsen. Dvs den använder inte bromssystemet även vid tryck på pedal. Den använder det endast om det behövs.

Man bör köra i snöläget på elbilar då det är vinter. Har någon med just med fördelningen mellan motorbroms och vanliga bromsar.

Ni som inte kört en modern elbil har missat nått. Till vardags funkar det riktigt bra.  Har änsålänge inte upplevt att den förbrukar däck nått onormalt.


Min 2016 fossil Citroen motorbromsar som du skriver, dvs den växlar ned  beroende på hur hårt jag bromsar. Tror jag behöver byta beläggen bak väldigt sällan, och de motioneras väl vid start uppför, precis som vår elbil?
Kan väl säga att jag är ganska säker på att det är samma delar, om de inte uppgraderat något, men samma till fossil som el för samma årsmodell iallafall. ✌️😊
Kul att ha så moderna bilar!! 😁👍,
« Senast ändrad: 17 november 2024, 19:23:52 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 829
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1025 skrivet: 17 november 2024, 19:36:38 »
Men du har väldigt begränsad motorbroms i en fossilbil.

Själv önskar jag mig en avgasbroms eller en retarder till min pickup.
« Senast ändrad: 17 november 2024, 19:39:05 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1670
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1026 skrivet: 17 november 2024, 20:05:08 »
Ja en högteknologisk o finmekanisk psa motor o drivlina går väldigt snålt och friktionsfritt, samt att jag gubbkör och släpper gasen en halv kilometer innan rondellerna 😁👍
Den motorbromsar oxå väldigt bra nedför i österrikiska alperna, genom att växla ned flera växlar vid behov, fungerar mycket bra!! ☺️ Den har en inbyggd mjukvarulogik för detta, utprovat sedan lång tid, det är jag säker på.
« Senast ändrad: 17 november 2024, 20:15:21 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4440
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1027 skrivet: 17 november 2024, 20:55:51 »
Fick byta skivor (och belägg) bak på min 2016 golf 7 bensin efter besiktningen. Den gick iofs igenom men de påpekade att skivorna var väldigt rostiga. Den hade gått ca 14000 mil då.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1028 skrivet: 17 november 2024, 21:50:28 »
Min nya Passat är grymt bensinsnål, den frirullar så fort man släpper gasen och går på två cylindrar vid låg belastning. Körde 22 mil igår och åt ena hållet drog den 0,48 och andra hållet 0,43 (medvind och motvind).
Rätt ok för en nästan fem meter lång kombi.
Det var vägar med mestadels 80 som hastighetsgräns men även en del 100.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1029 skrivet: 17 november 2024, 23:01:55 »
En annan aspekt som inte bara gäller elbilar. Är hur övervakade vi är! Läste på cornucopia.se en blogg om hur olika bilmärken 30 st hade undersökts. foundation.mozilla.org
Kollade på mitt bilmärke Subaru o trots engelsk text så vart jag förskräckt över hur mkt info de tycks komma över IOM att man troligtvis kopplar mobilen till bilen för samtal osv… Vän av ordning kan ju tycka att har man inget att dölja… O det har jag inte men varför bjuda på vars man åker o när osv…

Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35992
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1030 skrivet: 02 december 2024, 07:37:49 »
Mike var nog något på spåren när han tipsade om RAV 4 pluginhybriden.
Den skulle nog passa oss bra, lång räckvidd på batteriet, en värmepump som värmer ned till -13 grader, först om det blir ännu kallare startar motorn.
Ingen AD-blue som kan krångla.
Bra effekt på motorn.
Beprövad hybriddrivlina

Nackdelarna.
Svindyra, lika dyra begagnade som en liknande ny elbil.
Ingen vacker skapelse
Täta serviceintervaller p.g.a. bensinmotorn.

Hade nästan bestämt mig, men priserna är ju verkligen inte kul.

Kanske en Corolla Cross?
Långtestvinnare i Vi Bilägare förra året...
10 år eller 20 000 mil garanti om man servar på deras verkstad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19372
  • Karma +15/-15
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1031 skrivet: 02 december 2024, 09:46:09 »
Corolla cross ser fin ut men har 750 kilos dragvikt så gick bort för mig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1670
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1032 skrivet: 03 december 2024, 02:28:10 »
Corolla cross ser fin ut men har 750 kilos dragvikt så gick bort för mig.

Hittade ett par fakta om vår elbil som jag inte läst på om innan köp. (eC4)

1) Drag vikten är 180kg mer (=1480kg)  jmf min gamla V70 ✌️
2) Däck dim är identiska med bensinmodellen. 👍
3) Tj.vikten är bara 250 kg mer jmf bensinmodellen, men 100kg mindre än V70

Skrönan om ökat däck slitage tror jag inte på längre, sliter man inte bromsbelägg sliter man inga däck. Gasar man mjukt igång slits det också mindre.

Däremot verkar större däck vara oproportionerligt dyra. Måste vara mumbo jumbo lurendrejeri!
« Senast ändrad: 03 december 2024, 02:30:35 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35992
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1033 skrivet: 03 december 2024, 08:28:55 »
För mig skulle det onekligen gå mer däck tack vare högre motoreffekt.
Jag är typen som nyttjar den effekt som finns.
Mer däck, mindre bromsbelägg.
De större el-suvarna med stora däck kommer bli dyra hålla igång.
Kanske ändå är bättre att lägga ut 15 000 kr och få Ad-blue bortprogrammerat, mer effekt, och lägre bränsleförbrukning på den KIAN:n jag har nu än att byta bil...
Verkar kunna kosta allt mellan 300 och 400 000 kr (Mellanpris) om jag ska få en nämnvärt bättre bil i mina ögon i alla fall.
Sportagen vi har nu går riktigt bra på vinterväglag, tyst, och relativt snålt, 0.65 l diesel/mil blandad körning.
Men motorlarmen för Adblue kommer driva mig till vansinne, fick betala 1080 kr för att se vad som larmade förra veckan.
Adblue hade fryst ihop, det gör det när det går under minus 12 grader, vi hade -19 grader i torsdags.
I morse fick vi veta att vi hade körförbud, ej besiktigad, men har varit iväg nu på morgon och det var i alla fall utan anmärkningar.
(Hade kostat 300 000 kr om det varit ombesikting, det hade varit droppen.)

Jo, jag vet, det är billigt att skaffa en egen OVB-läsare och kvittera larmen, men det är riktigt uselt om det ska behövas.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #1034 skrivet: 03 december 2024, 08:56:22 »
Dum fråga men varför skulle en ombesiktning kosta 300000 kr Sc:,h
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!