0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Om du tänker på alla bilaffärer du har gjort i hela livet och slår ihop alla förluster så kommer ditt nästa byte inkl elbilsförlusten förmodligen slå alla dom förlusterna med råge. När efterfrågan minskar så brukar priset gå ner, den dyraste snöskyffel och yxa jag har köpt, köptes i Lappland vintertid.35-43kr/litern kommer knäcka samtliga transportföretag men när efterfrågan minskar kommer OPEC länderna dumpa priset. Sen får man kanske köpa diesel svart på Sergels torg för en tia. En lite fundering och ett exempel.Bara försäkra en 3 år gammal Tesla kostar mellan 30-50 tusen, genomsnitts fossilbilen kostar idag 6900kr/år att försäkra.1283-2395 liter Diesel om priset ligger på 18 kr/L får du bara på den mellanskillnaden.Dieselbilen drar ca 0.6 så då kommer du någonstans mellan 2138-3991 mil och det var bara på försäkringskostnaden, lägger vi in elkostnaden för elbilen så kan du slänga på 1000-2000 mil till fossilbilens fördel.Och lägger vi in värdeminskningen från elbilen och fossilbilen så kan du nog lägga på ytterligare 2000 mil till fossilbilens fördel. Summering, försäkring och värdeminskningen på en elbil gör att du kan åka ca 5100-8000 mil med en fossilbil och om dieselpriset ökar till 36kr litern så kan du ändå åka 2500-4000 mil med fossilbilen innan elbilen blir lönsammare, frågan är ju bara om du vill lägga din tid vid en laddstolpe utefter E4:an och åker du verkligen så mycket varje år. Inte sjutton blev det billigare service på elbilarna, dom byter ut komponenter för att garantin ska fortsätta gälla. Nä Rickard om du vill ha en elbil så köp en men du lurar dig själv på att det blir billigare.En elbil ska man ha om någon annan betalar och helst att man kan ladda gratis på jobbet, det kanske du iofs kan.
Hur mycket har du lagt på reparationer....?
Bromsbelägg och skivor lär behöva bytas, eventuellt för att dom används för lite och rostar ihop !
"genomsnitts fossilbilen kostar idag 6900kr/år att försäkra."Väldigt dyrt tycker jag. Min bil kostar 1000kr/år halvförsäkring samt skattebefriad förstås.Min första bil köpte jag 1971 och sedan dess har jag ägt 11 bilar. För dessa elva bilar har jag totalt betalat 61050kr. Tio bilar är sålda för totalt 43550kr. Således har jag totalt bara betalat 17500kr för elva bilar sedan 1971 och den elfte bilen är den jag nu äger sedan 21 år tillbaka. Alla bilar är köpta privat och sålda privat. All service och eventuella reparationer har jag gjort själv sedan 1971. Att äga en bil behöver inte vara dyrt...